Claes Sörmland
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Gällande ventilation har vi varit i kontakt med firma som vill byta ut allt för att få ordning på det. Det innebär en otrolig kostnad för oss.
Vad innebär en otrolig kostnad i sammanhanget? Att dra om ett rör för tilluft eller sätta in en filterkassett med kol torde inte innebära några större kostnader, några tiotusentals kronor. Ni behöver ju inte bygga ett helt nytt ventilationssystem för hela huset för ett par hundra tusen.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad innebär en otrolig kostnad i sammanhanget? Att dra om ett rör för tilluft eller sätta in en filterkassett med kol torde inte innebära några större kostnader, några tiotusentals kronor. Ni behöver ju inte bygga ett helt nytt ventilationssystem för hela huset för ett par hundra tusen.
Är det inte bättre att låta grannen prova eldning med torr ved innan man bygger om sitt eget hus eller flyttar, även om man flyttar kan man ju få problem med rök eller andra luftföroreningar.

Jag tänker att en liten säck ved kostar en hundring och 1m3 torr ved hemkörd kanske kostar 1500-2000kr, är det inte värt några kronor att prova om det är veden som är problemet @Pelleplutt78 ?
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Är det inte bättre att låta grannen prova eldning med torr ved innan man bygger om sitt eget hus eller flyttar, även om man flyttar kan man ju få problem med rök eller andra luftföroreningar.

Jag tänker att en liten säck ved kostar en hundring och 1m3 torr ved hemkörd kanske kostar 1500-2000kr, är det inte värt några kronor att prova om det är veden som är problemet @Pelleplutt78 ?
Håller med. Kan dock vara svårt att få grannen men på detta nu när tydligen grannrelationen har degenererat till skrikande.

Inte heller vet ju TS om grannens ved är torr eller inte.

Jag kan ju säga att jag eldar torr ved i mina kakelugnar och inte är det luktfritt när vädret är som nu och röken slår ned. Annat en kall senvinterdag när luften är kall och klar och röken går rakt upp. Men de dagarna är ju då.
 
Om det är så att grannrelationen gått åt pipan fullständigt kanske grannen försöker röka ut TS helt enkelt. Dvs eldar på extra mycket och vid dåligt väder i förhoppning att TS tar sitt pick o pack och grannen hoppas på bättre lycka med nästa ägare.
Ta några helger i rad o ut i skogen o grilla korv o pinnbröd o ha med god varm dryck så ni associerar röklukt med något positivt så kanske tillvaron inte känns så svår bara för att ni förnimmer röklukt hemma. 👍
 
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Sista svaret eftersom du taggat mig. Jag kan absolut inte veta att så är fallet eftersom grannen nekar till det. Därför la jag inte med det i huvudinlägget. Om grannen säger jag pyreldar inte och jag har torr ved då kan jag inte skriva att han gör motsatsen. Jag kan bara misstänka.
Enda vettiga åtgärden är att ta med en bekant erfaren vedeldare som vittne och expertrådgivare och så talar ni med grannen. Erbjuder honom hjälp för att få en renare förbränning och mindre rök. Förklara att båda vinner på det. Du får renare luft och grannen får mer värme ur sin ved och mindre risk för soteld.
Efter det kan grannen elda vidare och du får renare luft och alla vinner på det!

Är han motsträvig kan man säga att alternativet är att gå myndighetsvägen men det vinner ingen av er på.
 
Vad har ni för lina in egentligen som kan va uppkopplade hela dagarna?
Jag måste koppla ur modemet nu för frugan ska använda telefonen o passa på att ringa nu när det är helgtaxa.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
F
K Kane skrev:
Läs inlägg #25.
Har man fått den utan att betala för den är den GRATIS! Sen om den har ett VÄRDE är det en helt annan sak.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Hade det varit jag som eldade och grannen besvärades av rök så skulle jag sätta en rökgasfläkt uppe på skorstenen, den skjuter upp röken utan att det blir nämnvärt högre drag i skorstenen. Kan rekommenderas till alla vedeldade, speciellt när det är vindstilla eller lufttrycket pressar ned röken.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Om man inte vill förändra draget i skorsten för det är så som jag alltid önskat, funkar det?

Vart tar då fläkten i s f luften som ska hjälpa röken på väg uppåt mot himmlen ifrån?
 
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej,
... Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. ...
Efter att läst en hel del inlägg i tråden som inte ger dig någon som helst hjälp har jag ett konkret men troligen kostsamt förslag. Eftersom du och din familj drabbas, kan du då överväga att bekosta en rökgasrenare åt grannen?
 
Perfekt😋 Som en inteckning ifall elen skulle bli borta i området. Då finns det någonstans att värma sig.
 
M
  • Gilla
djungelkatt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djungelkatt skrev:
Jag måste koppla ur modemet nu för frugan ska använda telefonen o passa på att ringa nu när det är helgtaxa.
Röksignaler.
 
  • Haha
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
ardis ardis skrev:
Det finns en bild i denna tråden som beskriver luftfilter:
[länk]
Den är förövrigt rätt enkel att bygga själv om man kan bocka och svetsa plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.