Hej,

Vi äger en enplansvilla med plåttak. I lördags regnade det kraftigt (50 mm på ett dygn, röd varning från smhi) och det började droppa från innertaket i hallen. Det droppade ca 1 timme och det uppsamlade vattnet blev drygt en dl.
Idag var jag uppe på taket och kände under taknocken och konstaterade att det var blött där under, så troligtvis kommer vattnet därifrån.

Åker man på att byta hela taket eller kan det funka att byta nockplåten och isoleringen under?
Vilka kostnader kan man vänta sig?
 
Har du varit uppe på vinden och kollat?

Har du haft snö som kan ha blåst in och smält?
 
F fribygg skrev:
Har du varit uppe på vinden och kollat?

Har du haft snö som kan ha blåst in och smält?
Jag har bara kikat in i vindsluckan som sitter på utsidan och därifrån kan man inte se mycket. Det finns inget att krypa på. Jag kommer att anlita någon för en besiktning, men jag fiskar efter hur mycket detta skulle kunna kosta. Förstår såklart att det beror på omfattning av skador och orsaken till skadorna
 
Hur gammalt är taket? Är det uttjänt är det bättre att byta. Annars kan det vara vad som helst. Så kostnad mellan 1500 - 150000:-
 
T Tobbe_C skrev:
Hur gammalt är taket? Är det uttjänt är det bättre att byta. Annars kan det vara vad som helst. Så kostnad mellan 1500 - 150000:-
taket är förmodligen närmare 50 år.
Jag skulle helst undvika att byta ut det helt just nu. Kanske om något år, om det går att skjuta på det
 
Då är teknisk livslängd uppnåd, planera för ett byte. Kolla om du kan hitta läckan. Går att fixa med pressening över vintern eller kanske byta nån trasig panna eller plåt.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
P pellefjant skrev:
taket är förmodligen närmare 50 år.
Jag skulle helst undvika att byta ut det helt just nu. Kanske om något år, om det går att skjuta på det
Täck det som läcker och byt underlagspapp och läkt till våren, om taket har lertegel skulle jag överväga att lägga om pannorna, har du betongpannor är det nog lika bra att byta dem.

Boka en plåtslagare också, om du själv saknar kunskap behöver du ett proffs som avgör om plåtar och huvar behöver bytas eller går att återanvända.
 
F fribygg skrev:
Täck det som läcker och byt underlagspapp och läkt till våren, om taket har lertegel skulle jag överväga att lägga om pannorna, har du betongpannor är det nog lika bra att byta dem.

Boka en plåtslagare också, om du själv saknar kunskap behöver du ett proffs som avgör om plåtar och huvar behöver bytas eller går att återanvända.
Det ser ut ungefär såhär:
https://www.byggmax.se/takplåt-tp20-p20126
 
P pellefjant skrev:
Det ser ut ungefär såhär:
[länk]
Se där, jag missade helt att det är ett plåttak i ditt första inlägg.

Upp och kolla när det blir ljust, för stunden kan det räcka att knacka ner klockspiken om taket är spikat eller dra till eller byta skruven om det är skruvat.

Butyltätning funderar bra för tillfälliga tätningar.

Förbered dig mentalt på takbyte till våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.