Har man, som jag, väldigt mycket tid att tänka och en hjärna som alltid fokuserar på möjligheter så får man ibland idéer som är otroligt onödiga, galna, orealistiska (lägg till valfria passande adjektiv).

En idé jag fick förra sommaren är något jag med största sannolikhet aldrig kommer realisera, men det skulle vara kul att bolla lite med forumet gällande potentiella lösningar. Det finns många kunniga och kluriga personer här som säkert kan tänka ut tekniker för att få det att fungera. Vem vet, visar det sig att det inte är för avancerat/dyrt/omständligt kanske jag gör slag i saken någon gång. 😃

OK, först vill jag säga en gång till att detta är extremt onödigt...så "haters" behöver inte skriva kommentarer som "Varför?", "Lägg energin på något vettigt istället" osv. Det här är ett tankeexperiment för att hålla hjärnan igång.

Så håll i er nu: min kära hustru är en riktig soldyrkare (kanske är taktiken att minska risken att bli änka med tanke på risken för malignt melanom, vem vet) och som god make jag är gör jag henne sällskap ibland på altanen. Där ligger vi i varsin solsäng och lyssnar på Sommarpratare eller bara konverserar (läs: dricker rosévin).

Något som då är riktigt irriterande är att solen ju rör sig över himlavarvet. Detta innebär ju att man då och då måste resa sig och justera solsängarna läge för att få maximal cancer- (förlåt, härlig solstråle-) exponering. Går man för att käka lunch eller gör något annat en bra stund så står solsängarna där helt skevt i förhållande till solen när man kommer tillbaka för vidare stekning.

Min tanke är därför att man skulle ordna en roterande platta för solsängarna som automatiskt följer solens bana! 🤩 (Tänk en sån där vändplatta som fanns på gamla rangerbangårdar där de vände lokomotiven.) Då skulle solsängarna alltid ha optimal placering för soldyrkarens exponering.

Solföljande teknik finns ju som färdiga lösningar för t ex solpaneler, men här talar vi ju om lite tyngre grejer som ska flyttas. Givetvis måste man ordna någon bana för hjul för att få till rotationen av plattan och sedan måste någon motor införlivas i någon typ av mekanism. Motorn behöver ha en jämn funktion, man vill ju inte ligga och koppla av i solsängen och bli bryskt roterad en kort bit varje minut.

Vill man gå hela vägen så ska ju vändskivan återställas när solen gått ned, men det tänker jag kanske är en dum idé. Om någon eller något råkar stå på skivan precis när det händer så kan det gå illa, såvida man inte gör återställningen väldigt långsam också. Dock finns det en enkel lösning som inte involverar att skivan återställs: när solen är nere är skivan still och när man vill sola nästa gång så ställer man bara stolarna rätt.

Jag har givetvis googlat, men hittar förvånansvärt lite på detta. Det måste ju finnas många som är galnare än jag som redan realiserat detta. Det enda jag hittade var en bild på Tripadvisor från Coconut Bay Beach Resort & Spa så det finns i alla fall en plats på jorden där man kan njuta av att slippa flytta sina solsängar. Det framgår dock inte ifall de är passiva soldäck eller om de är automatiserade, skulle dock tro att de är det förra och att anledningen till att de har dem är att hålla ordning på solsängarna. Så "problemet" är ju i så fall inte löst, man måste ändå resa sig för att rotera plattan.

Vad säger forumet, vilka lösningar krävs för att få till norra Europas onödigaste projekt? 😎
 
  • Älska
  • Gilla
Putte G... och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft precis samma tanke! Fast jag skulle ha en hammock på den istället.

Inspirationen fick jag från alptoppsresturanger som ibland har en sån modell större för att fler ska få se utsikten.

Ligger tyvärr nog också på nivån "galen och kul ide som jag nog aldrig kommer bygga".
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Räcker det inte med att ha en solstol som roterar? Tänker att om du tar underredet på tex en kontorsstol och monterar under solstolen. Då kanske du inte behöver ha motor som snurrar den åt dig, utan det räcker med något att greppa tag i nertill för att snurra lite mellan varven. Kan ju vara bra om man vill sola lite på sidorna med för att inte vara blek under armarna.
 
  • Gilla
Kratzanders och 2 till
  • Laddar…
Jag har liknande problem, fast vi får flytta mellan olika altaner då vi har träd som skuggar på olika tider.
Men ditt problem är att få till en rotation på ett varv per dygn, det blir väldigt mycket växellådor.
låter man motorn gå en tiondel av tiden så minskar behovet på växellådor till en tiondel.
Men ärligt, lägger man sig på morgonen så solen steker lite på vänstersidan så framåt eftermiddagen så får ju högersidan sin strålning, men ni kanske vill bli vändstekt.

Vändskivan måste ha små hjul runt periferin och i altanen en slät ”räls”. Drivningen kan sättas på ett av hjulen. Då minskar behovet av en massa utväxling.
sedan tycker jag att detta inte bör ske med automatik, det kan ske olyckor. Tryck på knappen och rikta in dig mot solen.

Protte
 
T TypRätt skrev:
Räcker det inte med att ha en solstol som roterar? Tänker att om du tar underredet på tex en kontorsstol och monterar under solstolen.
Det kommer bli jättekonstigt eftersom vi vill ligga bredvid varandra, så plattan måste rymma båda våra solsängar på lagom avstånd från varandra. Annars kommer någon av våras huvud långsamt röra sig mot den andres fötter ju längre dagen lider.
 
  • Gilla
  • Haha
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Men ditt problem är att få till en rotation på ett varv per dygn, det blir väldigt mycket växellådor.
låter man motorn gå en tiondel av tiden så minskar behovet på växellådor till en tiondel.
Logiken med "mycket växellådor" förstod jag inte riktigt...men tanken har aldrig varit att plattan ska snurra kontinuerligt. Antingen stannar den när solen gått ned, eller så återställer den sig vid den tidpunkten och återgår till "morgonläge". Som jag skrev tror jag dock mer på att den stannar i läget den har när solen gått ned (eller vi stänger av funktionen för att vi har solat klart för dagen) och så ställer vi solsängarna i rätt läge nästa gång vi vill sola. Det är det eviga justerandet under dagen som är "problemet".

prototypen prototypen skrev:
Men ärligt, lägger man sig på morgonen så solen steker lite på vänstersidan så framåt eftermiddagen så får ju högersidan sin strålning, men ni kanske vill bli vändstekt.
Hos oss är det "full frontal" som gäller, oberoende vilken tid på dagen det är. 😊 Och ingen av oss ligger ju från morgon till kväll utan att röra på oss. 😂
 
prototypen prototypen skrev:
sedan tycker jag att detta inte bör ske med automatik, det kan ske olyckor. Tryck på knappen och rikta in dig mot solen.
Vad för typ av olyckor tänker du skulle kunna ske om det sker med automatik?
 
J
Hade tidigare en kollega som skickade in en bygglovsansökan (eller om det bara var förhandsbesked?) på ett roterande hus, just för att alltid ha solen på rätt sida 😆
Bygglovsenheten visste inte hur man skulle hantera det, och huruvida det gick igenom eller inte vet jag ej. Han lade ner projektet innan han hann påbörja det för att istället bygga ett "trädhus". Men minns jag rätt hade han tagit fram lösning för avlopp, vatten och el på ritningarna.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Räcker det inte med att ha en solstol som roterar? Tänker att om du tar underredet på tex en kontorsstol och monterar under solstolen. Då kanske du inte behöver ha motor som snurrar den åt dig, utan det räcker med något att greppa tag i nertill för att snurra lite mellan varven. Kan ju vara bra om man vill sola lite på sidorna med för att inte vara blek under armarna.
Du har inte riktigt förstått syftet med den här tråden. Det är inte att lösa ett reellt problem på enklast möjliga sätt...utan att lösa ett fånigt problem på elegantast och mest överarbetade sättet...bara för att det går. 😉

Jag glömde att nämna att jag är en sån där "hemautomations"-nörd, som älskar att lösa problem som egentligen inte existerar. Som exempel kan jag nämna att jag ordnat att jag får en notis i telefonen när någon lämnat något i vår brevlåda...en brevlåda som ligger runt 6 meter från huset. 🤓

Jag har också automatiserat poolpumpen så den bara går när solfångarvärmaren på taket kommit över en av mig vald temperatur. 👍 Om det inte hänt på ett inställt intervall får jag notis så att jag kan gå och vrida om flödet så vattnet ändå filtreras, utan att gå via den svala solfångaren. Givetvis får jag notis när solfångaren kommit upp i rätt temperatur igen.

Många notiser blir det. 😂
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Men minns jag rätt hade han tagit fram lösning för avlopp, vatten och el på ritningarna.
De lösningarna hade jag velat se...framförallt vattnet. Såvida det inte var regnvattentunnor på taket.

El och avlopp kan jag se enkla lösningar på...men vattentryck från kommunalt vatten. 🤔
 
Det här låter 100% görbart, dvs snudd på offtopic i tråden. Du har inte funderat på en plattform som rör sig runt huset i takt med solen? Det känns lite svårare. Alternativt skulle man kunna tänka sig solstolar med hjul och möjlighet att röra sig fritt i rummet. Kombinera med gps-rtk och alla möjligheter öppnar sig.
 
J
P Paxman skrev:
De lösningarna hade jag velat se...framförallt vattnet. Såvida det inte var regnvattentunnor på taket.

El och avlopp kan jag se enkla lösningar på...men vattentryck från kommunalt vatten. 🤔
Det var ungefär samma lösning som man har i bla grävmaskiner, lastbilskranar m.m. som kan rotera oändligt, med flera hydraulanslutningar med högre tryck än det kommunala vattnet. Tror det var elen han inte hade löst helt hundra, iom det skulle vara högre spänning än där är på fordon. Han ville såklart att det skulle rotera 360grader på ett dygn, och utan att behöva rotera tillbaka pga kablar som skruvat sig.
Vi jobbade då som konstruktörer på en firma som bygger om grävmaskiner.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Du har inte funderat på en plattform som rör sig runt huset i takt med solen?
Ser inte riktigt syftet med en sådan plattform. 🤔 Kanske långt norrut, med midnattssol...men att ligga i solsäng i norrläge mitt i natten i Stockholm är inget som lockar mig i alla fall. 😅
F fiskbuggaren skrev:
Alternativt skulle man kunna tänka sig solstolar med hjul och möjlighet att röra sig fritt i rummet. Kombinera med gps-rtk och alla möjligheter öppnar sig.
Nja, för oss är Cocoa beach-modellen mer lockande då vi som sagt gärna ligger bredvid varandra och umgås. Så en skiva stor nog för att ge våra solsängar permanenta platser är optimalt.
 
J JeLö skrev:
Han ville såklart att det skulle rotera 360grader på ett dygn, och utan att behöva rotera tillbaka pga kablar som skruvat sig.
Vi jobbade då som konstruktörer på en firma som bygger om grävmaskiner.
Haha...jag ser framför mig att husägaren ropar till familjen: "Håll i er...nu roterar vi tillbaka!" Och frun suckar uppgivet medan barnen gråter skrämt. 😂
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.