Klokt att inte bygga så stort imo. Lägre investering, underhållskostnader och uppvärmning. Vi bor alldeles för stort i Sverige men gillar man lägga pengarna på det så fine. Snyggt tak också med varför så få/små fönster? Tycker ofta man ser nya hus där man snålat på ljust det naturliga ljuset.
 
T Tobis skrev:
Nu har jag flyttat in i mitt blygsamma men fina hus och behöver skriva av mig.
Jag svarar gärna på frågor om du står i tvivel och kval eller vill höra hur jag gjort så du inte gör samma misstag.

Det är ganska litet på 65m2 med förberedelse för expansion på detsamma.
Gick in med en prisplanering på 1.4M och landat på 1.7M (ej inkluderat tomt), inte jättedåligt imo men trodde jag skulle landa närmare ordinarie plan då den var tilltagen med marginaler.

Började med en offert från LB-Hus på 1.9M (som var från över ett år innan) men tyckte det var för dyrt för deras minsta hus på 90m2. I efterhand inser jag att jag hade fått ganska mycket för pengarna med LB då offerten gick på en äldre prislista och hur det kostae till slut att göra det själv. LB har fördelar som golvvärme (som jag valde bort för att kostnaden är galen), oklart om platta på mark är fördel vs plintgrund som jag har, 30m2 extra och tiden det tar att göra allt själv.
Nackdelar är att jag inte kan göra som jag själv väljer.
Sjukt svår avvägning men jag ångrar inget, det har varit galet kul, lärorikt och tidvis väldigt nervöst.
Tiden jag lagt ner på att planera, göra dokumentation, jaga hantverkare... omg.

Fick byggstart i April, 98% klar och inflyttad i oktober. OM allt klaffat perfekt hade huset stått färdigt säkert en månad tidigare.
Började planera mer än ett år tidigare. Tog in offerter på nyckelfärdiga hus, lösvirkeshus, hus i block.

Jag har anlitat lokal kontrollansvarig, snickare, markentreprenörer, elektriker och rörmokare och varit min egen byggherre.
Dessutom har jag lärt mig spackla, måla, foga och sätta lister så sånt kunde jag göra själv, Jag vet att forumet kommer tycka sånt är basalt men det är det bara om man gjort det förr. Bara kunskapen har varit värt drygt enoenhalvmiljon! not. Kul var det iaf och jag har knutit många bra kontakter med bra hantverkare som jag önskar kom på en fika nån dag för att se hur det blev men det kommer ju aldrig hända.

Värmelösningen är luftpump och kamin. Golv(el)värme i badrum. 100l Varmvattenberedare.
Bara kaminen kostade 100k med all inclusive. Luftpumpen 25k.
Ventilation mekanisk (konstant*) frånluft i badrum med två självdragande tilluft. *viktigt pga om det inte finns någon frånluft (ut) får du inte mycket cirkulation alls på luften.

Mitt hus köptes i block (prefabricerade sektioner av väggar, finns flera olika varianter, jag använde Lövånger bygg) och två snickare uppförde stomme och tak varpå ena snickare fortsatte med resten. Lövånger sänkte till och med priset under upphandlingen (det var då virkespriserna var galet höga o började sjunka) och de har en väldigt rolig web-app där man kan bygga sitt fyrkantiga hus i 120cm intervaller och sätta på fönster o dörrar och välja tak och installationsskikt och isolering et.c och få ett pris direkt i appen. 400k för mitt.
Dessutom kunde jag beställa byggritningar i samma app (som involverar en annan leverantör om jag förstår det rätt) för inga pengar alls nästan som går att skicka direkt till bygglovsansökan. Sjukt smidigt, men fyrkantigt, arkitektens mardröm!

Enskilt avlopp med sluten tank för svartvatten och förstärkt infiltration och två(tre)kammarbrunn för gråvatten.
Kommunalt vatten och fiber tillgängligt (dock ej klart ännu).
Kök och badrumsinredning är IKEA. stenskiva i badrum(ja det är en helt separat process att beställa ikeas stenskivor, funkade dock asbra men kostar), en av de billiga laminat i kök, IKEAs dyrare vitvaror. Hoppas att de håller, men funkat bra den här veckan jag bott här. Galet nöjd med IKEAs kök(detta är mitt andra). Inga problem mer än de jag själv åstakommit.

Skulle jag vilja göra det igen? Nja, det var roligt och nervöst samtidigt och en ovärderlig källa till att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Jo kanske, men inte helt säker. Jag kommer i alla fall inte ha råd att göra det igen.

Priserna har varit högre än jag tänkt(allt från avloppstank, kamin, kreditivkostnader och Ellevio), marken tog längre tid att förbereda än tänkt, grävmaskiner är dyra att hålla i drift och allt drog ut på tiden samtidigt som kreditiv(banklån utan säkerhet) kostar pengar.

Asså Ellevio... Vilka satans blodsugare, närmare 50 lök för att nisse åker hit och skruvar lite i stolpen. Helt galet! "Vi har schablonpriser". Ni har dåliga schablonpriser, jag betalar samma pris om elstolpen som bokstavligen står PÅ min tomt skulle ligga 200 meter bort och NI måste gräva 200 meter! Och jag får först bekosta grävning för anslutningen från tomtgräns (eller i mitt fall stolpen) till huset själv! Nån som vet varför det är så vansinnigt dålig prissättning? Fast pris i sin sämsta form av ett monopol!
Sen Banken! Vilka satans blodsugare2, fast det visste vi redan! Ett Kreditiv är utan säkerhet så jag köper att räntan är hög. De tar dessutom nära 50k i olika avgifter för att, inte vet jag? WHY? Oligopol is why. Vem kan ge tips på att undvika bankens ocker?
50k delat på de 6 månader jag haft kreditivet är ~8k/mån. Plus ränta för den delen av kreditivet du tagit ut vilket för 99% uttag av 1.2M i kreditiv med räntepåslag är ~8-9k till. Räkna noga omkostnaderna tillsammans med banken och ta inte ut av kreditivet om du inte behöver och låt inte kreditivet ligga och kosta sen när du är klar. Lägg om det till Bolån (dvs som vanligt lån där huset är säkerhet) med en lägre ränta.

Mina största problem:
Fiberanslutningen. Det tar TID! 10 månader för mig hittils och det är inte klart ännu. Då finns fiber i grannhusen 50 meter bort. Förvisso har jag haft jag otur med sjukdomar bland handläggare men att bekosta andra lösningar för att fibern inte är klar är tråkigt.

Avloppet godkänndes inte initialt och där fanns ett klagomål från en granne med en källa inte långt bort (som inte används vad någon vet). Det ledde till att startbeskedet för bygglovet hängdes på godkännandet av avloppet (olika instanser på kommunen) vilket drog ut på tiden och sköt fram byggstarten som jag höftat men skulle stämt rätt bra om det inte var för att tidigare nämnd anledning.

Markförberedelser tog i mitt fall lång tid, där var mycket storsten så sprängning! Det tog tre veckor istf en vilket sköt fram byggstart ytterligare så alla hanterkare fick skjutas på så jag hamnade lite på sidan eftersom planeringen inte höll. Jag fick ett marklov innan bygglovet så jag kan börja tidigare men inte i tillräckligt god tid för att planeringen skulle hålla.

Att hitta Elektriker och Rörmokare. De verkar inte vilja ha kunder. I mitt nästa liv ska jag bli Elektriker och ignorera alla kunder som är rörmokare sen ska jag skola om mig till rörmokare och ignorera alla kunder som är elektriker! HA!

Taklister är inte helt enkelt...

Inte ett problem men något jag inte räknat med var byggstädningen. Dumt att hantverkare ska kosta pengar på att städa så gör det helst själv men det tar oerhört mycket tid, behöver göras typ dagligen och orsakar många vändor till tippen.
Sopsortera!! Lär dig Återvinningscentralens öppettider utantill och prioritera det innan du hämtar barn eller firar din frus födelsedag. Lyssna på personalen på tippen.

Mina bästa lärdomar:
Man kan ofta själv. Ibland blir det bättre om man gör det själv. En hantverkare ligger under tidspress, så Good Enough är deras motto. En själv styrs kanske av perfektion, ofta helt i onödan men ändå. Sen om det råkar bli liiiite fel, då vet man det och kan avgöra om det behöver göras om och när t.ex. inte alls.

Om du inte är bekant med att bygga själv: Ta in en KA (Kontrollansvarig). Jag fick ovärderlig hjälp av min och han satte upp dokumentation jag inte kan stava till än mindre förstå. Hens jobb är att veta regler, kontrollera milstolpar i byggprocessen och se så att dokumentationen är på plats (troligtvis du själv som får jaga in den dock) vid slutsamråd då kommunen säger att byggnaden är redo att tas i bruk.

Oj oj bäst att avsluta nu. Fråga gärna om nåt du undrar, det har varit kul och jag har inget annat än husbygge i huvudet inom överskådlig tid. Nu ska jag planera verkstan.
Verkligen intressant att läsa om dina reflektioner efter bygget. Jag står själv i startgroparna för ett litet husbygge 60 kvm bottenplatta med loft m Finja exaktblock. Kan du tänka dig att dela din budget/kostnadskalkyl med utfall?
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
F
T Tobis skrev:
Värmelösningen är luftpump och kamin. Golv(el)värme i badrum. 100l Varmvattenberedare.
Bara kaminen kostade 100k med all inclusive. Luftpumpen 25k.
Ventilation mekanisk (konstant*) frånluft i badrum med två självdragande tilluft. *viktigt pga om det inte finns någon frånluft (ut) får du inte mycket cirkulation alls på luften.
Trodde knappt man fick bygga nytt utan möjlighet att styra värmen i varje rum?
 
F Fideliox skrev:
Trodde knappt man fick bygga nytt utan möjlighet att styra värmen i varje rum?
Finns inga sådana krav alls.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
T Tobis skrev:
Va?
OK! :)

//
 
Ulltand Ulltand skrev:
Klokt att inte bygga så stort imo. Lägre investering, underhållskostnader och uppvärmning. Vi bor alldeles för stort i Sverige men gillar man lägga pengarna på det så fine. Snyggt tak också med varför så få/små fönster? Tycker ofta man ser nya hus där man snålat på ljust det naturliga ljuset.
Inte plats för fler fönster, behövde väggar inomhus för kök et.c.
Sen är det en kostnadsfråga för uppvärmingen, varje fönster släpper ut lite värme.
Fönster är oxo ganska dyra.
 
K Kanders skrev:
Kan du tänka dig att dela din budget/kostnadskalkyl med utfall?
TLDR: Nää
Den är inte ett dugg organiserad. Jag tror inte någon kan förstå den förutom jag själv med alla höftade/exakta beräkningar av olika siffror. Kan bli lite missvisande. Sen behöver du ju ändå ta in egna offerter på vad du nu inte gör själv som el, vvs, badrum så mina siffror är inte dig till gagn. Den är oxo nerlusad med personuppgifter till folk så jag vill inte riskera missa något och sprida runt det. sry
 
  • Gilla
Kanders och 1 till
  • Laddar…
K Kanders skrev:
Kan du tänka dig att dela din budget/kostnadskalkyl med utfall?
T Tobis skrev:
TLDR: Nää
Men undrar du något så är det bara att fråga!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
...

Vad betyder "AMA" i titeln?

//
 
J jonte0 skrev:
...

Vad betyder "AMA" i titeln?

//
Ask Me Anything.
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
T Tobis skrev:
Inte plats för fler fönster, behövde väggar inomhus för kök et.c.
Sen är det en kostnadsfråga för uppvärmingen, varje fönster släpper ut lite värme.
Fönster är oxo ganska dyra.
Då borde du byggt större och fått plats med fönster! Men är du nöjd då är det ju fine.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.