Hej!

Bara en fråga, vad finns det för olika sorters lösull som är bra? Alltså riktigt bra, jag renoverar ett hus och jag vill ha bästa möjliga. Men jag vill också att det ska vara "sustainable" och miljövänligt. Mina tankar går direkt mot hampa, är det ens bra?
 
L
Kolla på Hunton träfiberisolering. Jag har bara hört gott om den produkten och har själv isolerat mitt Attefallshus med Huntonskivor och är hittills nöjd. Dammade en del vid monteringen men det är ju ett naturmaterial så ingen fara att få i sig.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nja, bara för att det är ett naturmaterial är det inte ofarligt. Använd en mask om det dammar.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
L Lennart 57 skrev:
Kolla på Hunton träfiberisolering. Jag har bara hört gott om den produkten och har själv isolerat mitt Attefallshus med Huntonskivor och är hittills nöjd. Dammade en del vid monteringen men det är ju ett naturmaterial så ingen fara att få i sig.
Hunton, det verkar ha gjort några häftiga projekt ihop med The Plus, "världens mest miljövänliga möbelfabrik".

Trä känns ju såklart bra att ja som isolering i sitt hem, brandrisken är jag inte rädd för, antagligen så om det börjar brinna så brinner det..

Under hur trä är i jämförelse med hampa som också är ett naturfiber?
 
F fredrik.johansson skrev:
Nja, bara för att det är ett naturmaterial är det inte ofarligt. Använd en mask om det dammar.
Man ska noga akta sig för att få allt förutom luft i sina lungor.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
L
C chsu0709 skrev:
Trä känns ju såklart bra att ja som isolering i sitt hem, brandrisken är jag inte rädd för, antagligen så om det börjar brinna så brinner det..
Hunton är behandlat så det brinner inte, så det är inget att oroa sig över. (Jag har testat.)
 
L Lennart 57 skrev:
Hunton är behandlat så det brinner inte, så det är inget att oroa sig över. (Jag har testat.)
Allt brinner vid rätt temperatur ;)

Nej men det känns betryggande! Det känns även som att huset som är till stor del byggt i trä så mer trä i sig är bra för huset. Undra om det finns någon ångspärr som även den är lite mer naturlig än den där blåa plasten?
 
L
C chsu0709 skrev:
Allt brinner vid rätt temperatur ;)
C chsu0709 skrev:
Undra om det finns någon ångspärr som även den är lite mer naturlig än den där blåa plasten?
Du bör istället för ångspärr ha något som kallas ångbroms.
 
  • Gilla
chsu0709 och 1 till
  • Laddar…
L Lennart 57 skrev:
Du bör istället för ångspärr ha något som kallas ångbroms.
Justja, det läste jag egentligen. Finns det någon sådan som är lite naturligare? Vad använde du?
 
L
C chsu0709 skrev:
Justja, det läste jag egentligen. Finns det någon sådan som är lite naturligare? Vad använde du?
Jag använde en som hette Bison, men jag vad som är bäst vet jag inte.
 
  • Gilla
chsu0709
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.