Hej, jag letar efter en grova uppskattningar vilka takmaterial som är billigast och vilka som är dyrast.

Jag gissar att takpapp och shingel är billigast (Fast kanske inte i längden då de har kortare livslängd)

Sedan då?
Plåt? (Vilken typ?)
Betongpannor?
Tegelpannor?

Vad är billigast respektive dyrast undertak?

Det billigaste måste ju vara att bara spänna upp plast mellan takstolarna och sedan spika läkt för pannor/plåt ovanpå detta. Men det kanske blir för riskabelt och lätt för vatten att tränga igenom?

Vinden är för närvarande en kallvind och kan fortsätta vara det.
 
Rickard.
Shingel är bara billigt om du gör jobbet själv då det är tidskrävande, Takpapp är relativt dyrt i inköp men i regel kort montagetid vilket hjälper prisbilden. Enklare papptak är också billiga att underhålla då omläggningen går så rackarns snabbt jämfört med andra takmaterial.
Med shingel och takpapp behövs oftast inga snörasskydd heller vilket kan vara en fördel, båda kräver dock råspont vilket inte är en försumbar kostnad.

Betongpannor utan råspont är riktigt svårslaget i materialkostnad då plåt är rätt dyrt men går istället fortare att montera, skiljer också en hel del mellan olika profiler.

Var det inte uppenbart så är det en förvånansvärt komplex fråga och tyvärr har jag inga raka svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
Billigast skulle jag säga är TRP20 plåt (gärna lagervara/färdig längder) med underlagsduk, alltså utan råspånt. Och det är inget problem att ha så, där jag bor byggs majoriteten av husen med den metoden, dock oftast med plegel (plåt med tegelimitation), men TRP är ju billigare
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
RoTe
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Billigast skulle jag säga är TRP20 plåt (gärna lagervara/färdig längder) med underlagsduk, alltså utan råspånt. Och det är inget problem att ha så, där jag bor byggs majoriteten av husen med den metoden, dock oftast med plegel (plåt med tegelimitation), men TRP är ju billigare
Gärna med 0,5mm tunn plåt också... Såna tak går ju inte ens att gå på utan att buckla plåten. En till aspekt är ljudnivån vid regn/hagel. Plåt utan något under dånar som f-n.
 
Redigerat:
  • Gilla
Störstmjölken
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Gärna med 0,5mm tunn plåt också... Såna tak går ju inte ens att gå på utan att buckla plåten. En till aspekt är ljudnivån vid regn/hagel. Plåt utan något under dånar som f-n.
Jag tycker att även tunnare plåt är användbart ibland, man kan välja efter behov och plånbok tycker jag.
Till "carporten" för traktorn fick Byggmax 0,4mm plåt utan varken kondensväv eller annat undertak duga, det gör inget om det dånar eller droppar nån gång om året där och ingen har heller anledning att gå på taket då skorsten helt naturligt saknas så risken för bucklor är liten

Till bostadshus väljer jag gärna tjock råspont,underlagspapp 1x11/2 tums läkt som både strö och bärläkt och riktigt lertegel, visst kan betong synas billigare för stunden men det är fulare och har sannolikt betydligt kortare livslängd.

Billigast tak beror på, gör man allt själv spelar ju tiden arbetet tar ingen större roll, lejer man däremot bort jobbet är ju ofta timmarna den stora kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.