Hej,

Vid ett snöras ifjol fick min hängränna sig en törn och krokarna blev nedböjda med följden att rännan är för låg i mitten och det rinner över.

Järnen tycks av förra husägaren vara fästa under takplåten så i dagsläget är det inget alternativ att plocka upp byta ut dom, så jag funderar om det finns något vettigt sätt/verktyg att böja till dom på plats, utan att plocka lös allt.

Skulle givetvis åtgärdat detta innan snön kom men lätt att vara efterklok…

Tack
 
  • Snötäckt hustak i förgrund, is formationer på hängrännan, kyligt vinterlandskap, grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fota infästningen
 
Inte mycket att fota. Rännkroken går under den bockade svarta plåten som ligger under själva takplåten. Så för att ta loss den måste jag bort med taket.

Jag är ingen hantverkare men det känns som det borde finnas smidigare sätt att sätta upp en hängränna på…

Frågan kvarstår dock om det finns nåt verktyg att bocka dom med på plats? Eller finns då risken är att man istället sliter upp krokarna ur träet de är fästa i nånstans därunder?
 
  • Närbild på en vitmålad krok fäst på en husvägg under en smutsig ränna, dagg eller regndroppar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tak med snö, is smälter, droppar, snötyngd takränna, säkerhetsrisk, vinterväder, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad sägs om ” dina händer”? Det är ju bara trycka tillbaka dom som ska böjas tillbaka.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S
Jag tog av min ränna, och tog 2 polygriper(polygripar?) en för å böja å en för å hålla. Men de var ett jävla jobb.

Min kompis som är plåtslagare sa, såga av alla med tigersåg och köp nya fästen som går att sätta på fotbrädan eller vad den heter.
 
De krokarna som sitter är fasta och skruvade i fotbrädan, dock ser det ut som avståndet är för stort bör vara 60 cm. Så enklast är och plocka ner rännan o börja från början.
 
M Mulvaden skrev:
Vad sägs om ” dina händer”? Det är ju bara trycka tillbaka dom som ska böjas tillbaka.
Jo testat men svårt att böja på rätt ställe
M Mulvaden skrev:
Vad sägs om ” dina händer”? Det är ju bara trycka tillbaka dom som ska böjas tillbaka.
Funkar ej, svarar för dåligt. Skruvarna lossnar innan järnet böjer sig.
 
C Craftboy skrev:
Jo testat men svårt att böja på rätt ställe

Funkar ej, svarar för dåligt. Skruvarna lossnar innan järnet böjer sig.
Testa med en liten brädstump som du håller (eller tvingar) där skruvarna sitter och trycker sen. Det brukar inte vara problem att böja dom rätt igen, klarade snön det åt ena hållet så kommer du att klara åt andra hållet.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Sätt nya krokar, ta bort de gamla eller bocka om de när snön är borta och du har gott om tid? Funkar bara om du har överseende med att det kommer se konstigt ut en period.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag kapade bort de gamla med multiverktyg och satte upp nya.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.