Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Det här är plannja royal, så kan du ju kontrollmäta din plåt om det verkar stämma
[bild]
Ser ut att vara 190, lite märkligt. Bifogar en bild. Eller så läser jag av måttet fel.
 
  • Mätsticka på vått rött tegelpannatak. Mätningen visas i centimeter och millimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Stubai
  • Laddar…
En till grej som jag märkte är att det fanns en trasig panna, som jag har bytt. Kan vara den som var boven i dramat. Det töar fortfarande men det läcker inte in längre. Bifogar en före och efter bild. Har tryckt in pressening i ”luckan” in mot väggen.
 
  • Tegelröda takpannor med snötäcke och trasig del, indikerar möjlig vattenskada och behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelrött hustak med snö och is, smältvatten och rännor för avrinning, vinterväder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Peder Swart Paperone skrev:
Ser ut att vara 190, lite märkligt. Bifogar en bild. Eller så läser jag av måttet fel.
Ja det finns ju ett gäng olika tillverkare, så det är ju inte jättelätt att lista ut, lägger själv mest Kami och Plannja, så har inte så bra koll på andra, kan ju vara från byggmax typ eller beställt på nätet.
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Peder Swart Paperone skrev:
En till grej som jag märkte är att det fanns en trasig panna, som jag har bytt. Kan vara den som var boven i dramat. Det töar fortfarande men det läcker inte in längre. Bifogar en före och efter bild. Har tryckt in pressening i ”luckan” in mot väggen.
Ja allt som kan leda in vatten eller snö bakom plåten bidrar ju absolut!
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Ja det finns ju ett gäng olika tillverkare, så det är ju inte jättelätt att lista ut, lägger själv mest Kami och Plannja, så har inte så bra koll på andra, kan ju vara från byggmax typ eller beställt på nätet.
Jag ska höra efter, det är en liten by och det var en lokal hantverkare.
 
Peder Swart Paperone skrev:
Jag ska höra efter, det är en liten by och det var en lokal hantverkare.
Gör så, annars är det universalbanden som gäller, dom formar sig bra efter plåten.

Förresten, ser du plåten uppifrån om du plockar bort nedersta raden pannor? Isåfall underlättar det ju att komma åt med skruvdragare osv för att skruva dit en ståndskiva (L bockade plåten)

Edit: ser nu vid närmare titt att det verkar vara papp hela vägen ner?
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Gör så, annars är det universalbanden som gäller, dom formar sig bra efter plåten.

Förresten, ser du plåten uppifrån om du plockar bort nedersta raden pannor? Isåfall underlättar det ju att komma åt med skruvdragare osv för att skruva dit en ståndskiva (L bockade plåten)

Edit: ser nu vid närmare titt att det verkar vara papp hela vägen ner?
Japp på taket till själva huset är det papp hela vägen ner, det tänkte jag inte på. Då borde inte vattnet ha runnit den vägen. Det är rätt liten glipa mellan brädan ovanför taket till uterummet. Kan vara därför man har tänkt att det borde funka. Men det var snö under där när jag var uppe första gången.

Jag testar att täta och ser om det hjälper. Det har inte läckt in mer sedan jag ordnade pannan och presseningen.
 
Peder Swart Paperone skrev:
Jag testar att täta och ser om det hjälper. Det har inte läckt in mer sedan jag ordnade pannan och presseningen.
Det är ju lovande!
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
För att avsluta den här tråden (hoppas jag), så anlitade jag en hantverkare som har satt dit en plåt och tätat.
 
  • Mörk bild av ett tak med skugga från en mobiltelefon i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenansamling i brun plåtprofil med smuts och barr, skarpa skuggor, stark belysning, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Störstmjölken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.