Hej!

Jag är i tagen att uppgradera vår spishäll och har kommit fram till följande tre alternativ från Siemens:
- EX851LYV5E
- EX875KYV1E
- EX875LYV1E

Jag ser att utseendet skiljer en aning men specifikationerna ser ut att vara i princip desamma. Är det någon klok person som har koll på vad skillnaderna är och vilken häll som är bäst?

STORT TACK på förhand!

/Victor
 

Bästa svaret

Om det bara skiljer någon enstaka bokstav så är det ofta årsmodell. Vad jag kan se är det lite olika kant och styrning.

851 har facettslipade kanter medan de andra två har stålförstärkta. 875KYV har "full touch TFT" medan de andra har "Dual slider". 851 är marginellt mindre, ffa undertill.

Jag hade tagit den billigaste som finns i lager hos en handlare jag litar på. Jag hade inte betalat flera tusen extra för en tft-display, däremot vill jag definitivt ha individuella kontroller av varje kokzon (inte en gemensam kontroll och en väljare).
 
  • Gilla
VLindberg
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Om det bara skiljer någon enstaka bokstav så är det ofta årsmodell. Vad jag kan se är det lite olika kant och styrning.

851 har facettslipade kanter medan de andra två har stålförstärkta. 875KYV har "full touch TFT" medan de andra har "Dual slider". 851 är marginellt mindre, ffa undertill.

Jag hade tagit den billigaste som finns i lager hos en handlare jag litar på. Jag hade inte betalat flera tusen extra för en tft-display, däremot vill jag definitivt ha individuella kontroller av varje kokzon (inte en gemensam kontroll och en väljare).
Tack för ett strålande svar, uppskattas verkligen. Jag håller med i dina tankar och sannolikt blir det den billigaste varianten.

Just individuella kontroller av varje kokzon finns väl på samtliga dessa tre modeller eller missar jag något där?
 
V VLindberg skrev:
Tack för ett strålande svar, uppskattas verkligen. Jag håller med i dina tankar och sannolikt blir det den billigaste varianten.

Just individuella kontroller av varje kokzon finns väl på samtliga dessa tre modeller eller missar jag något där?
Blev faktiskt inte riktigt klok på det, jag tyckte det såg ut som om två zoner delar kontroller på de med enklare styrning. Det framgår säkert i manualen men jag orkade inte läsa allt.
 
  • Gilla
VLindberg
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Blev faktiskt inte riktigt klok på det, jag tyckte det såg ut som om två zoner delar kontroller på de med enklare styrning. Det framgår säkert i manualen men jag orkade inte läsa allt.
Jag gör ett djupdyk i manualen! Tack för hjälpen återigen!
 
Har precis fått hem EX875LVC1E Iq 700 och är
mkt nöjd med den.

Köpte den då vi returnerade Ikeas fördelaktig med inbyggd fläkt som var katastrof.

Med Siemens kan det inte bli dåligt utan se bara till att få så mkt som möjligt för pengarna.
 
  • Gilla
VLindberg
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
EX875LVC1E
D Dr Benz skrev:
Har precis fått hem EX875LVC1E Iq 700 och är
mkt nöjd med den.

Köpte den då vi returnerade Ikeas fördelaktig med inbyggd fläkt som var katastrof.

Med Siemens kan det inte bli dåligt utan se bara till att få så mkt som möjligt för pengarna.
Härligt att höra att känslan är bra i er nya Siemenshäll. Är ni nöjda med reglagen och styrningen av de olika zonerna?
 
Redigerat:
Jajamen. Har haft många Siemens genom åren och även Bosch.

Köpte en lgh byggd av Ikano och då ingick Ikeas vitvaror rakt igenom. Dom var inte alls roliga. Både häll och ugn lät väldigt mycket.

Nu när vi renoverade huset så var jag kritisk till IKEA så vi ställde frågor om hur deras häll skulle vara då min fru gärna ville slippa fläkt ovanför. Det blev inte alls bra. MEN hanteringen av reklamationerna har iaf fungerat klockrent.

Men aldrig mer IKEA vitvaror…

Siemens hällen har vi bara haft en vecka men är väldigt nöjda med. 5 zoner och gott om utrymme. 17 steg på uppvärmningen. (9 på IKEA vilket gjorde den svårstyrd) OCH den är väldigt tyst. Visst man kan höra ett svagt surrande ibland men det är Eoner från väsandet och knäppandet på IKEAS.

Bara en slide men det ger också mer utrymme på själva hällen till zonerna.
Facettslipningen gör den nättare i kanterna och snyggare. För 8000:- är den absolut värd pengarna.
 
  • Gilla
VLindberg
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Jajamen. Har haft många Siemens genom åren och även Bosch.

Köpte en lgh byggd av Ikano och då ingick Ikeas vitvaror rakt igenom. Dom var inte alls roliga. Både häll och ugn lät väldigt mycket.

Nu när vi renoverade huset så var jag kritisk till IKEA så vi ställde frågor om hur deras häll skulle vara då min fru gärna ville slippa fläkt ovanför. Det blev inte alls bra. MEN hanteringen av reklamationerna har iaf fungerat klockrent.

Men aldrig mer IKEA vitvaror…

Siemens hällen har vi bara haft en vecka men är väldigt nöjda med. 5 zoner och gott om utrymme. 17 steg på uppvärmningen. (9 på IKEA vilket gjorde den svårstyrd) OCH den är väldigt tyst. Visst man kan höra ett svagt surrande ibland men det är Eoner från väsandet och knäppandet på IKEAS.

Bara en slide men det ger också mer utrymme på själva hällen till zonerna.
Facettslipningen gör den nättare i kanterna och snyggare. För 8000:- är den absolut värd pengarna.
Härlig läsning och tack för inspelen. Jag har velat länge fram och tillbaka men imorgon går ordern iväg!
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Hej, kapar tråden!

Vi har en Siemens 80 cm induktionshäll med runda kokzoner från 2010. Den är tyst, men börjar kännas lite trött på vissa zoner samt har en spricka i ett hörn. Enda funktionen att klaga på är om man använder små kastruller så fungerar det bara på minsta kokzonen och det är känsligt för att kastrullen hamnar exakt mitt på kokzonen. Stora wokejärn o syltkastruller fungerar på den största runda kokzonen.
Det är alltså tid att byta till en ny siemens induktionshäll.

Behöver därför lite råd eftersom valmöjligheterna är väldigt många.

1: Vilken typ av kokzon skall man välja? Runda, fyrkantiga, i form av kryss, finns kanske fler alternativ?

2: Synpunkter på reglagen?

Ram eller facettslipning är nog inte särskilt viktigt, men just kokzon och reglage hade varit bra att få synpunkter från alla er som har nya Siemens induktionshällar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.