Nu är det ju så att energin inte bara kan försvinna någonstans utan avges av radiatorerna enligt termodynamikens lagar. Det som är avgörande för vilken temperaturdiff som är lämplig är värmepumpens konstruktion och kondensorns konstruktion och vilket köldmedia som används. Avgörande för pumpens effektivitet är hur hög framledningstemp som krävs vid en given temperatur och eftersom värmepumpen fungerar bättre vid lägre temperaturer så vill man ju hålla ned temperaturen. Att då ha ett högre delta-T över kondensorn än vad som är nödvändigt för att kondenseringen skall bli fullständig är onödigt. Problemet är att cirkulationspumpen förbrukar mer energi vid högre hastighet så vinsten med att öka flödet kan bli liten eller ingen alls beroende på hur pumpens effektivitet påverkas. Så grundtipset är att följa tillverkarens rekommendationer. Sen kan man ju, beroende på hur nördig man är, skruva - mäta - justera - mäta tills man inte har nåt liv längre! ;)
 
petersson79 skrev:
Har en Thermia berrgvärmepump 8 kW, som jag tycker går och går hur mycket som helst, även nu när det inte är speciellt kallt.

Kollar man på framledningstempen så ser det ju ut 45 (46), där jag har fått för mig att värdet i parantesen är vad det ska vara. Samma på returledningen, bara det att här så är värdet som faktiskt kommer tillbaka mycket mycket lägre än det inom parantesen. Kan det vara detta som gör att pumpen går såpass mycket, att returtempen är så låg så att pumpen vill gå...
Problemet är att Thermia har en taskig reglering, som går mer efter klockan än temperaturer.

På vp-forum gav jag ett exempel på alternativ rumsgivare, som kanske kan passa dina önskemål.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15197.0
 
Haas skrev:
[länk]
Gäller radiatorer och går inte att applicera på golvvärme (där man som sagt shuntar, eftersom man inte vill ha 55 grader ut i slingan).
 
sandhall skrev:
Gäller radiatorer och går inte att applicera på golvvärme (där man som sagt shuntar, eftersom man inte vill ha 55 grader ut i slingan).
Det finns två typer av värmepumpar, de med flytande kondensering och de med fast kondensering.
Saxat från Svep: (http://www.svepinfo.se/faq/index.php?visa=9)
* Ett system med flytande kondensering innebär att värmepumpen har en växelventil istället för en shuntventil. Värmepumpen går då ner i effekt och gör bara 35°C enligt sin inställda värmekurva. När den sedan behöver göra varmvatten växlar växelventilen över till beredaren och värmepumpen går upp i effekt och producerar 50 gradigt varmvatten.
* Ett system med fast kondensering innebär att värmepumpen producerar värme på cirka 50°C. Om då huset har ett system med en framledningstemperatur på 35°C måste man shunta ner temperaturen via en shuntventil, m.a.o. blanda in kallare returvatten för att sänka temperaturen ner till 35°C.

Petersson79 skrev i sitt första inlägg i denna tråd att han har en Thermia 8kW. Moderna Thermior har flytande kondensering och shuntar alltså inte (har själv en Thermia Duo 8 kW med golvvärme och kör 6-7 graders delta mellan framledning och retur). 7 grader är också det delta som Thermia Optimum strävar efter (på en Optimum reglerar styren hastigheten på cirkulationspumpen för att uppnå optimal verkningsgrad).
 
sandhall skrev:
???

Inte går väl pannvattnet genom kondensorn? Det är inte temperaturen på köldmediet du tänker på?

Framledningstempen har ju ingenting med temperaturen på vare sig kondensor eller beredare att göra eftersom det shuntas ut. Kan inte riktigt köpa att kondensorn ser någon skillnad på om returvattnet är 22 grader eller om det är 30 grader i en liten beredare (där skiktningen är liten) med en temperatur på uppemot 55 grader.
radiatorvatnet går igenom värmeväxlaren som är systemets kondensor. köldbärarvattnet går igenom värmeväxlaren som är systemets förångare.

& det är som jag skrev tempraturen in & ut ut kondensor vi vil mäta & så gör genm att kola på framledning & retur temp
 
Haas skrev:
Moderna Thermior har flytande kondensering och shuntar alltså inte (har själv en Thermia Duo 8 kW med golvvärme och kör 6-7 graders delta mellan framledning och retur). 7 grader är också det delta som Thermia Optimum strävar efter (på en Optimum reglerar styren hastigheten på cirkulationspumpen för att uppnå optimal verkningsgrad).
Aha, där ser man. Visst, då kan jag se att det finns en vits med ett högre deltaT (även om Thermias egna tekniker inte alltid verkar håller med, om man skall tro det som skrivs i VP-forumet).

Men blir det inte väldigt ojämt uppvärmt om du har 7 graders skillnad i början av slingan jämfört med slutet av slingan?
 
Golvvärmefördelaren på varje våning gör ju att varje rum (=varje slinga) får lika varmt vatten (och stora rum har flera slingor). Dessutom brukar man lägga slingan så att den varma ändan först går längs ytterväggar och fönster där värmebehovet är störst. Detta gör att golvet känns lika varmt i hela rummet.
 
ett 2 rörs radiatorsystem har ju en matar ledning & en retur ledning. du har juistortsett samma tempratur ram till alla radiatorer, temp diffen en i radiatorslingan kommer från radiatorena & det är inte den tempraturen du kan se när du kollar in o utlops temp !!!

för att se den exakta in o utlpåstempen så måste du ju veta hur långtid dt tar för vattnet att cirkulera et varv i ditt värmesystem.
Det enda du ser är tempdiffen över kondensorn!
 
Haas skrev:
Golvvärmefördelaren på varje våning gör ju att varje rum (=varje slinga) får lika varmt vatten (och stora rum har flera slingor). Dessutom brukar man lägga slingan så att den varma ändan först går längs ytterväggar och fönster där värmebehovet är störst. Detta gör att golvet känns lika varmt i hela rummet.
Så förutsatt att alla rum har en egen slinga, att stora rum har mer än en slinga, och att dragningen är gjord så att slingstarten går längs ytterväggarna först, så finns det inget nämvärt problem med att golvvärmen blir märkbart ojämn.

Finns det installationsregler som garanterar att slingorna är så konfigurerade, eller förutsätter detta att installatören frivilligt valt att göra på ovan nämnda sätt?

--- Mats ---
 
Rimligtvis borde det ändå bli så att golvvärmerören i den ena änden i ett rum har 7 grader högre temperatur än i den andra. Om man förlägger på det slingrande sätt som jag fått för mig är vanligast (har sett någon bild där någon lagt dem som en kanelbulle och där är troligtvis problemet mindre). Visst finns en utjämnande effekt om rören ligger ingjutna i betong, men ändå -- 7 grader är väldigt mycket. Menar ni att det inte skulle märkas? Och i ett träbjälklag t.ex. borde effekten bli än mer märkbar.
 
Andra parametrar som skall stämma:
- avståndet mellan slingorna (kan variera inom ett rum, dvs mindre mellanrum mellan slingorna vid ytterväggar och fönster)
- flödet för varje slinga

Flick av min golvvärmeleverantör en ritning för hur slingorna skulle dras samt instruktioner om hur strypt varje enskild slinga skall vara.

Mitt råd: välj en leverantör som planerar slingorna åt dig. Har för mig att de flesta tillverkare har någon form av kostnadsfri planeringstjänst.
 
sandhall skrev:
7 grader är väldigt mycket. Menar ni att det inte skulle märkas?
Golvets yttemperatur är ju något helt annat än vattnets temperatur. Golvvärmetillverkarna brukar rekommendera att vattnets temperatur inte skall överskrida 42-45 C, samtidigt som golvets yttemperatur inte skall överskrida 26-27 C. Jag har inte själv mätt yttemperaturen på olika ställen, men här är en parkettgolvstillverkares syn på hur yttemperaturen varierar med olika vattentemperaturer: http://www.kareliaparketti.com/download.php/download/document_data/313/pintalampotila_e.gif. 7 graders tempdifferens i vattnet motsvarar inte mer än 2 graders skillnad i yttemperatur. Skillanden är naturligtvis större för stengolv, men jag har inte själv upplevt nämnbara skillnader i yttemperaturerna.
Med flytande kondesering i värmepumpen vill man ju ha så låg framledningstemperatur som möjligt. Har själv aldrig upplevt högre framledningstemperatur än 35 C i mitt system, så årsförbrukningen för mitt 288 m2 hus ligger på c 5 kWh om året.
 
att få rätt temp i alla rum i ett hus med golv värme, görs genom att strypa flödet i de olika slingorna tills önskad temp nås
 
  • Gilla
RAG
  • Laddar…
CarMan skrev:
att få rätt temp i alla rum i ett hus med golv värme, görs genom att strypa flödet i de olika slingorna tills önskad temp nås
Ja, jo. Men frågan gällde skillnader inom ett och samma rum (skillnaden på 7 grader mellan början på slingan och slutet på slingan). Bör du rimligtvis få om du har 7 graders skillnad mellan framtemp och returtemp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.