Är denna vägg bärande tro?
Har läst instruktioner för att ta reda på det själv men är ändå osäker. Tacksam för hjälp om någon vet.
 
  • Interiör med skadad vägg och tak, flagnande färg, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takmöte, skadad list, träfärgad dörr med glaspartier, tecken på fukt eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit skjutdörr med slitage och skador mot en gråvägg och tak, i ett rum med inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med fuktskada, flagande målfärg, korkgolv, och del av skadad dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du behöver konstruktionsritningar för att kunna svara på det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ja jag förstår, finns tyvärr inte till detta hus!
 
Finns det en planritning? Markera vilken vägg det är. Fota även på vinden för där kan man se var lasten från taket tar vägen, om takstolarna själva klarar det eller lastar av på en innervägg.
 
S
A Sofsen skrev:
ja jag förstår, finns tyvärr inte till detta hus!
Nähä? Har du mailat kommunen och frågat?

Om inte det finns behöver du ta in en konstruktör som kan beräkna laster och avgöra om väggen är bärande.
 
Om innertaket ligger ovanpå väggen (vilket jag tycker mig kunna ana) så är ju väggen ditsatt efter innertaket. Om det är på det viset så är den ju inte bärande.

I mitt hus saknas bärande väggar helt på ovanvåningen då takstolarna är självbärande. Däremot så är några av väggarna på nedervåningen bärande, men det är uppenbart vilka dessa är då de är i lättbetong medan de andra är gjorda med tunna reglar och gips.

Bara som en jämförelse...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om innertaket ligger ovanpå väggen (vilket jag tycker mig kunna ana) så är ju väggen ditsatt efter innertaket. Om det är på det viset så är den ju inte bärande.

I mitt hus saknas bärande väggar helt på ovanvåningen då takstolarna är självbärande. Däremot så är några av väggarna på nedervåningen bärande, men det är uppenbart vilka dessa är då de är i lättbetong medan de andra är gjorda med tunna reglar och gips.

Bara som en jämförelse...
Låter troligt.
Sen är det inte alla gånger lättbetongen är bärande men troligt. Regelväggar likaså fast tvärtom men de kan ha blivit bärande då bjälklaget efter en tid sackat ihop och hänger på reglarna.
Det kan ibland vara lätt att avgöra, ibland inte
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Finns det en planritning? Markera vilken vägg det är. Fota även på vinden för där kan man se var lasten från taket tar vägen, om takstolarna själva klarar det eller lastar av på en innervägg.
Såhär ser det ut precis ovanför! Finns ingen planritning tyvärr.
 
  • Träbjälklag i takkonstruktion, isoleringsmaterial, byggnadsdetaljer synliga, oavslutad vind eller förrådsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takbjälkar och isolering i ett oavslutat byggnadsutrymme, byggnadsmaterial och delvis synlig trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindsvåning med isolering, träreglar, och skräp. Närbild av oordning och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndySa skrev:
Såhär ser det ut precis ovanför! Finns ingen planritning tyvärr.
Är det två vånings hus med valmat tak? Vilken våning är dina väggar? Klarar du av att skissa upp en planlösning?
Tyvärr verkar takstolarna inte vara självbärande utan står på minst hjärtväggen dvs en vägg mitt i huset.
Sen har @pacman42 rätt att det ser ut att vara en vägg under innertaket.
 
FreQa FreQa skrev:
Är det två vånings hus med valmat tak? Vilken våning är dina väggar? Klarar du av att skissa upp en planlösning?
Tyvärr verkar takstolarna inte vara självbärande utan står på minst hjärtväggen dvs en vägg mitt i huset.
Sen har @pacman42 rätt att det ser ut att vara en vägg under innertaket.
Innertaket bär ju ingen vikt, det är ju bara veckad papp. Så om innertaket ligger på väggen så kan inte väggen vara bärande. Men...
...som redan påpekats, felaktiga renoveringar kan ju göra att den behövs ändå.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.