En hyresgäst har köpt en hybrid och frågade om det går att ladda via motorvärmaruttaget

Finns ett vanligt kapslat uttag som går på hyresgästens elmätare, gjort för 10-15år sen, nydraget då, förmodligen med fk 1.5, skulle tippa på 10-15m mellan hg central och uttag och säkrat med 10Ah dvärgbrytare, jfb finns i hg centralen.

Är det några problem att stoppa i bilen där?
Något som bör kollas upp innan?
 
Det viktiga är att uttaget är fräscht, men även en översyn av inkopplingen i centralen och ev. kopplingsdosor är inte fel.
 
Ladda med 6a och var nöjd.
Ladda med 10a och känn på alla kontaktpunkter varje timme under laddningen, är där inget ställe som är varmt så kör på.
Oavsett är det inte fel att titta lite närmare på just uttaget , dvs är det välanvänt eller ser det fint ut ( inne på kontaktblecken)
Det är även en fördel om laddsladden kan få sitta i uttaget mer eller mindre permanent
 
Uttaget är nog väldigt sparsamt använt
Det är draget direkt från central till uttag utan dosor mellan.
Känna på skruvarna till uttaget i centralen alltså, så dom är åtdragna?

Kan man ställa "alla" sladdar/bilar på en max laddning, tex 6Ah?
 
Nej, det är lite olika. Vissa bilar/kablar går att styra i 2 A-steg från 6 och uppåt, andra kan ha en inställning 1, 2, 3 (vad nu det betyder) osv. Min bil kan jag ställa till @reducerad laddhastighet”, vet inte alls vad det betyder – 8 A då max är 16?

Men även om de är lite olika går nog de allra flesta att ställa ner till 6/8 A. Och max tillåtet för en enfassladd som man ansluter till schuko tror jag är 10 A, även om bilen kan ta mer.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kan bilen stå över natten och inget som bryter strömman på tid så finns det ingen anledning att köra på mer än 6 Ampere, just för att spara och minska värmebildning både ledningar och uttags-kontakter.

Det laddar med dryga 1.3 kW på 6 ampere och en plugin-hybrid har sällan mer än 10 kWh i batterier så det bör hinna till morronen med god marginal ändå.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Har ca 10st i min BRF som har laddat elfordon med schuko i bilvärmaruttag. Om man vill vara extra försiktig så sätter man en 6A säkring i uttaget.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
1-fas laddaren benämns ofta som resladdare/nödladdare av biltillverkarna.
Att ladda dagligen med denna tingest är garanterat inte hälsosamt för shukon, om du då kör med 10A , 6A är helt klart säkrare.
Ladda en ren elbil med ovannämnda tingest är då inte att rekommendera, även om du har inbyggda säkerhetsanordningar i själva boxen ( orginal från biltillverkare)
 
Hur funkar det med huvudsäkringarna?
Har 3 centraler idag, 2 till lägenheter och en till huset tvättstuga mm

Har inkommande som varit säkrat till 160Ah, där sitter det 16Ah idag som sen delas till de tre centralerna.
Borde väl inte spela någon vilken säkring som sitter där före centralerna, inget tas ju före och iom att det varit 160 tidigare så är det ju ingen fara med kablar kan man tycka?

Om man ska ladda 6Ah, sen körs nån ugn spis och kanske tvättmaskin, då lär ju huvudsäkringarna före centralerna smälla direkt?
 
Har du 16 A på hela fastigheten!?

I så fall är det väl bara tur om inte huvudsäkringarna går redan nu, och än mer om du får en konstant belastning på 6/8 A på en fas i middagstid när hybridföraren kommer hem från jobbet.

Gissar att det är enfas till respektive lägenhet och då 2–3(?) lägenheter per fas?

Det låter som om du behöver säkra upp inkommande el för att det här ska funka.
 
Fairlane
3x16A (Ampere,inte Ampertimmar) kan nog klara det rätt ok, men det beror ju på andra tunga förbrukare. Exempelvis om det är uppvärmt med direktverkande el eller något annat. Sen beror det också på om det är någorlunda balanserat. Säg att detta uttag är kopplat på fas-1 och även tvättmaskinen är kopplat på samma fas, och vattenkokaren etc och man drar igång allt samtidigt, ja där lär säkringen gå.
Kan man säga att de inte laddar samtidigt som de lagar mat så är det nog lugnt. Tvättmaskinen drar inte så mycket bortsett från under tiden den värmer vatten.
 
Jag tror att man kommer att röra sig i området för överlast på smältsäkringar (diazed) med bara 16A om man inte kollar över lastfördelningen om man laddar samtidigt som hushållet är igång. Eller så tvingar man helt enkelt den boende att bara ladda nattetid. 8 timmar med 10A ger ca 18kWh vilket troligtvis räcker utmärkt för en hybrid.
 
@nino du får nog reda ut lite om vad det är för omfattning på anläggningen. Är det flerbostadshuset du byter panel på eller nån annan kåk?
 
nej det är det andra huset jag håller på med.
Ja det är säkrat till 3*16A på inkommande
varje lägenhet har 3fas, även dom säkrade med 16A men dom är ju efter det jag kallar huvudsäkringarna
Fjärrvärme
Har varit en industri tidigare så därför har det varit 160A säkrat in, alla elskåp osv är kvar

men som sagt så är det 3*16 in sen 3 elmätare med 3 fas ut från dom

kan ju hända att någon har bytt ut en 16A säkring till större, men det vet jag inte.... 🙄

Vad borde jag ha för säkring innan 3 snart 4 elmätare till 3 lgh och en "fastighetsel" tvättstuga lite belysning osv
 
Bortom min förmåga att veta vad du borde ha, men låt oss gissa lite. Säg att alla tre lägenheterna ska ha möjlighet att ladda med 1*8 A, då skulle jag nog vilja ha det utöver hushållsströmmen då sannolikheten att de laddar samtidigt som de lagar mat och tvättar är rätt stor. Det är ju inte som med en motorvärmare att man drar på laddningen när man ska åka, utan troligare när man kommer hem.

Det är viktigt att det är olika faser till de olika parkeringsplatserna, men så är det säkert redan. Och även om det bara är en lägenhet som har behovet så matchas förmodligen dess motorvärmare med någons kök.

Så klarar du dig med 3*16 nu så behöver du nog 3*25. Men om det redan nu råkar sitta 20 eller 25 på ingående, ja då behövs det väl ändå åtta mer. Typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.