Vi har en ganska lång ful betongmur, ca 28 m. Den är 2 meter hög i ena änden och i andra änden nästan 1 meter. Vi tänkte göra nåt åt den, antingen måla eller sätta sten utanför muren. Att måla känns som en kortsiktig lösning, då fukt och annat kommer att tränga ut. Dessutom får man laga småskador varje år. Funderar därför på att sätta en ny mur utanpå muren. Denna mur skall vara av sten. Kraven på murblocken behöver kanske inte vara så stor, då inga krafter läggs på den från jorden. Dock bör den låsa sig själv så den inte rasar. Är det nån som har gjort ett sånt här jobb och kan dela med sig av erfarenheter?
 
Nix men nyfiken då jag ska gjuta en mur i sommar som sedan ska kläs. Blir troligen panel här men är öppen för alternativ
 
Har du gjutit mur? Vad har du för panel?
 
Muren gjuten och panelklädd.

Blev totalt 24-25 meter mur. Jag gjorde som så att jag borrade och pluggade muren. Sen monterade jag tryckt 28X60 (klyvd 20X120) vertikalt på det som skruvreglar. Sen tog jag vanligt 22X95 tryckvirke och monterade liggandes med ca 1 cm glipa. Gjorde "lock" på samma sätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.