Hej,
Bor i ett hus från -64. Vår renovering börjar gå mot sitt slut och jag letar nya projekt här hemma. En mysfaktor vore absokut att kunna nyttja vår gamla öppna spis. Den är idag plomberad och vid nyttjande vill jag ta bort spjället, montera insatsrör med tillhörande granulat och stosar. Men var svårt att hitta en insats som går in i hålet utan att behöva knacka bort teglet på sidornna jjst i själva hålet. Vid en kasett, behöver det sitta brandtåligt tegel nämast kaminen?
Ett alternativ är att ta bort hela utstickande spisen och på något sätt kunna ställa en braskamin på golvet framför med friskluftkntag utifrån. Sistnämda känns klart som mer jobb men kansken fullt proper och stilren lösning.
Hur stor dimension bdhöver man ha på friskluftintaget? Golvet i övriga rummet är ett ventilerat golv så drt finns utrymme att lägga kanal där ut genom en fasad av trä. Annars är det håltagning i ziporex och riktigt tegel.
FÅr man gjuta upp en klack i rätt golvnivå för att ställa kaminen på isåfall.
Vilken lösning tror ni?
Genomförbart för hobbysnickaren?
 
  • Vardagsrum med tegelkamin, oanvänd spis, gröna växter och brunt draperi vid fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ställa en kamin framför skulle ju va det absolut sista alternativet, känns jäkligt konstigt. Skulle nästan fundera på att ta bort öppna spisen helt och ha kamin mot väggen främst.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Att ställa en kamin framför skulle ju va det absolut sista alternativet, känns jäkligt konstigt. Skulle nästan fundera på att ta bort öppna spisen helt och ha kamin mot väggen främst.
Förlåt, det missade jag ju att notera, inte ställa kamin framför spisen utan att man får bila ner spisen i övrigt. Så en kamin står ut med den "normala" väggen. Även om det blir en viss urgröpning precis bakom.
 
Ja, då är det bara köra. Friskluft utifrån är ju bäst då du inte suger ur all luft från rummet.
 
  • Gilla
williamlarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.