Hej,
Jag undrar om det går att byta från en SVAB takfläkt till en Östberg TKS 400 C1. Idag styr jag SVAB fläkten på taket genom en FRANKE spiskåpa där jag kan styra fläkten med tre olika steg beroende på hur snabbt jag vill fläkten ska gå. Min fråga är om jag byter till en Östberg TKS 400 C1, kommer jag fortfarande att kunna styra på samma sätt som jag gör med den gamla eller hur kommer fläkten att gå egentligen (på hög varv, medel eller låg) när jag kopplar på strömmen?
Tacksam för all hjälp jag kan få innan jag beställer.
 
A A.E.K skrev:
Hej,
Jag undrar om det går att byta från en SVAB takfläkt till en Östberg TKS 400 C1. Idag styr jag SVAB fläkten på taket genom en FRANKE spiskåpa där jag kan styra fläkten med tre olika steg beroende på hur snabbt jag vill fläkten ska gå. Min fråga är om jag byter till en Östberg TKS 400 C1, kommer jag fortfarande att kunna styra på samma sätt som jag gör med den gamla eller hur kommer fläkten att gå egentligen (på hög varv, medel eller låg) när jag kopplar på strömmen?
Tacksam för all hjälp jag kan få innan jag beställer.
Östberg TKS 400 C1 kan du styra med en transformator alternativt tyristor för att få en varvtalsreglering.

Hur är nuvarande fläkt kopplad? antar att den kopplad till en transformator där även spiskåpan är ansluten?
 
F fluffe97 skrev:
Östberg TKS 400 C1 kan du styra med en transformator alternativt tyristor för att få en varvtalsreglering.

Hur är nuvarande fläkt kopplad? antar att den kopplad till en transformator där även spiskåpan är ansluten?
Den jag har idag styrs via spiskåpan och jag kan reglera fläkten på taket via kåpan. Men om där finns en transformator det tror jag inte har ej sett att det finns någon.
 
Är också inne på att byta vår SVAB takfläkt mot en Östberg. Har du också en 400x400 huv på taket? Det enda jag sett som problem är att fläkten inte är centrerad i kåpan (vilket östbergs verkar vara).
Ganska säker på att transformatorn sitter inne i din spiskåpa, den styr spänningen till fläkten i de olika hastigheterna. Takfläkten bör vara en AC variant om du inte ska byta spiskåpa också, annars kan en EC vara mer strömsnål. En EC fläkt kräver även en extra styrkabel och annan spiskåpa som sagt.
 
  • Gilla
A.E.K
  • Laddar…
mangeoder mangeoder skrev:
Är också inne på att byta vår SVAB takfläkt mot en Östberg. Har du också en 400x400 huv på taket? Det enda jag sett som problem är att fläkten inte är centrerad i kåpan (vilket östbergs verkar vara).
Ganska säker på att transformatorn sitter inne i din spiskåpa, den styr spänningen till fläkten i de olika hastigheterna. Takfläkten bör vara en AC variant om du inte ska byta spiskåpa också, annars kan en EC vara mer strömsnål. En EC fläkt kräver även en extra styrkabel och annan spiskåpa som sagt.
Hej
Tack för ditt svar. Jag har nu installerat en Östberg Tks 400C och den sitter klockrent. Japp, jag har 400x400 huv på taket. Jag styr den nya från min befintliga kåpa som jag har i köket. Allting fungerar som vanligt. Ventilationen i kök, badrum och grovkök är i top nu. Rekommenderar den verkligen, vilken skilnnad alltså!
 
  • Gilla
mangeoder
  • Laddar…
A A.E.K skrev:
Hej
Tack för ditt svar. Jag har nu installerat en Östberg Tks 400C och den sitter klockrent. Japp, jag har 400x400 huv på taket. Jag styr den nya från min befintliga kåpa som jag har i köket. Allting fungerar som vanligt. Ventilationen i kök, badrum och grovkök är i top nu. Rekommenderar den verkligen, vilken skilnnad alltså
Kul att det fungerade så bra 👍
Va det svårt att byta?
Hur löste du det med anslutningen till rören, så det blev tätt? Suger den nya fläkten från hela kåpan?
 
  • Gilla
A.E.K
  • Laddar…
mangeoder mangeoder skrev:
Kul att det fungerade så bra 👍
Va det svårt att byta?
Hur löste du det med anslutningen till rören, så det blev tätt? Suger den nya fläkten från hela kåpan?
Det var mycket enkelt. Bara in med sladden justera fläkten till anslutningen och sen starta. Den nya fläkter suger från hela kåpan och desstuom alla ventilationsöppningar i badrum etc. har ett mycket bättre sug. Även på ovanvåningen. Gick bara på några minuter att sätta in det nya. Inga konstigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.