Är i startgroparna med att bygga nytt hus. Tankarna har varit många och det har figurerat mycket runt kamin tills vi insåg hur fint det skulle vara med en rejäl öppenspis med en kassett. Har letat febrilt på nätet men har inte lyckats hitta någon information om hur man egentligen bygger en sådan. Finns det någon byggkunnig som har koll på det tekniska hur en öppenspis muras upp....vad ska man tänka på?? Vilken dimension ska skorstenen ha eller det har ingen betydelse om man sätter in en kassett? Ska man mura olika kanaler? Hur fungerar det med luftcirkulation etc...

Huset som ska byggas är platta på mark med tilluftsventil. Stommen är ett trähus.
Tacksam för all hjälp vi kan få
 
Titta på www.tenico.nu som säljer böcker om olika typer av byggprojekt. Skulle tro att de flesta av dem går att hitta på biblioteket, så att du får se vad de handlar om.
 
Tackar och bugar :) Då kanske man kan önska sig en bok i julklapp
 
W
Vet inte om jag fattar dig rätt men som jag ser det så är en öppenspis en öppenspis, ingen kassett, då e det något annat.
Ska du ha öppenspis så behöver du helstens kanal (äldre mått jag vet men en tegelstens storlek hur som helst). Ska du ha insatts räcker det med halvstenskanal.
Vi har murat upp en egen spis med insatts som ser ut som på bilden. Det e kanske det du menar med öppenspis med insatts?
 
Vet inte om jag fattar dig rätt men som jag ser det så är en öppenspis en öppenspis, ingen kassett, då e det något annat.
Ska du ha öppenspis så behöver du helstens kanal (äldre mått jag vet men en tegelstens storlek hur som helst). Ska du ha insatts räcker det med halvstenskanal.
Vi har murat upp en egen spis med insatts som ser ut som på bilden. Det e kanske det du menar med öppenspis med insatts?
Bifogade miniatyrer
Vilken fin muradspis med kassett eller nu vad den kallas. Det var precis ngt sådant vi har tänkt oss.
Vad är det för material du har använt?
Vad kostade kalaset?
Har du några tips på vad man bör tänka på?
Vad är det för spjäll du har både där uppe och nere på sidan på bilden, antar att det är ventilation, men hur ska de placeras och anslutas?
Hur mycket värme ger den? Hur lång tid efter att veden har brunnit ner kan ni märka att den alstrar värme?
 
W
Materialet kommer jag faktiskt inte ihåg vad det heter men det är rätt lätt och lagrar därmed inte direkt någon värme men är extremt lätt att arbeta med och man kan typ skära i det med kniv. Kostade typ 25' varav ca 13' för insattsen har jag för mig.
Genom hålen där nere dras luft in och sedan blåses den varma luften ut genom hålen där uppe.
Den ger helt sjukt med värme = alldeles för mycket (se andra trådar jag skrivit i om detta ämne) så det blir väldigt varmt men vill man ha det så funkar det ju bra ;)
Själva gjutjärns delen blir ju groteskt varm så den blåser ju ut värme genom de övre hålen i ca 8-10 timmar.

Vet inte riktigt vad man ska tänka på men några tipps har jag väll.
Måste du ha med kasett i? Hade jag haft möjligheten hade jag byggt en utan (nu har jag 5 eldstäder till så jag kan använda dem)
Bygg upp sockeln så du ser elden bra från soffan eller var du nu brukar sitta. Inget kul att ha elden under sikthöjd som många har.
Bygg in kasetten riktigt tajt, det ska helts inte synas för mycket att de är en insatts i. Vissa har ett par centimeters spel eller mera och det ser fördj--ligt ut enligt mig.
Ha en stenbit framför eldningsutrymmet (jag menar inte på golvet, vilket du oxo självklart ska ha) så det inte blir så skitigt när det rammlar ut aska mm när du öppnar luckorna (har inte detta på denna bilden utan det är fortfarande vitmålat).

Är väldigt nöjd med utformningen på denna, den passar bra in i rummet och det är det viktiga. Den ska inte se för stor och inte för liten ut. Vi gjorde en liten kröning på den högst upp så då ser den lite högre ut och det gjorde mycket. Nuförtiden så sitter det även ett "fejk" spjäll mitt på den så den inte ser så stram ut och mera liknar äldre vanliga öppnaspisar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.