Hej

Nått fuffens pågår här hemma.
Oktober förra året låg vi på 727kwm.
I år hamnade vi på 1133kwh

Har installerat en ny luft/luft i början på december förra året i källaren panasonic HZXK25, vilket sänkte förbrukningen an massa förra vintern. Men nu är det nått jävulskap och jag misstänker vår 11år gamla Daikin luft/luft på övervåningen.

Den drar 6A vid drift jämfört mot 1.7A på Panasonicen.
 
  • Stapeldiagram visar månatlig elförbrukning för 2022, 2023; temperaturkurva; lägre förbrukning jämfört med föregående år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elförbrukning jämförelse oktober, röd (2023) högre än blå (2022). Temperaturkurva nederst. Total ökning från föregående år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Vad har ni för utetemperatur i snitt jämfört med förra året? Ett par grader kan göra en del på förbrukningen.
 
Tror som @epw. Det enda "fuffens" här är nog skillnaden i utetemperatur från förra oktober.
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
E epw skrev:
Vad har ni för utetemperatur i snitt jämfört med förra året? Ett par grader kan göra en del på förbrukningen.
Det ser man ju på bilderna att förbrukningen följer utetempen.
 
O
Energiförbrukningsdiagram för oktober, jämför två år, med temperaturkurva och totalförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är min fjärrvärmeförbrukning i oktober. Bor i Malmö. Som man ser är det högre förbrukning i år främst kopplat till lägre utetemperatur. Vecka 43 kanske inte är 100% representativ då jag vred upp värmen ett hack.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
B BaNaN85 skrev:
Den drar 6A vid drift jämfört mot 1.7A på Panasonicen
Källaren har jämnare värmeförluster genom väggar/golv än vad övningen har genom väggar/tak.

En källare belastas bara av väderleken den övre biten av källarväggarna (ca 15-50% av höjden),
Övervåningen belastas hela väggarna samt taket av väderleken.

Är det blåsigt belastas huset mer än när det är vindstilla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.