Håller på att renovera badrummet i källaren, härnäst ska jag skruva dit plyfa-skivor men innan dess funderar jag på vad jag ska göra med den gamla plastfolien som finns kvar.
Under konstruktion, isolering, träreglar, plaströr, elinstallationer, grovt betonggolv, verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering i en väggkonstruktion med träreglar, mineralull och plastfolie. Otydligt, kan vara en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen rakt fram är en yttervägg, till höger och vänster är innerväggar. Bakom isoleringen rakt fram är en betongvägg och bakom den är alltså under jord. Framför isoleringen hänger plastfolie men med flertalet hål i sig och som funnits där förmodligen sen huset byggdes (1978).
Framför isoleringen ska det monteras dit plyfa, gips, tätskikt och sist kakel.

Men frågan är om jag bör ha kvar plastfilmen trots alla hål eller byta ut den mot ångspärr (har en rulle hemma jag skulle kunna använda)? Eller kanske använda ångbroms istället?
 
Jag har fått lära mig att man inte ska ha plast i väggen om man sedan har ett tätskikt. Har man tätskikt ska man istället ha ångbroms i väggen. Skulle det komma in fukt mellan tätskiktet och plasten kan den inte torka upp, med en ångbroms finns det åtminstone en liten möjlighet.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.