A
Jag har en IVT 490 (-2003) som har börjat blinka rött och visa "Larm - Motorskydd uppstart".

Efter att jag tryckt bort larmet låter det som att den "kör igång" igen, dessvärre dyker larmet upp igen efter en stund.

En i familjen tyckte att det luktade bensin i pannrummet, kan detta ha något med pumpen att göra?


Tackar så himla mycket för hjälp!
 
  • IVT 490 värmeanläggning med rött larm och texten "LARM Motorskydd UPFstart" på displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Börja med att kontrollerar vad givaren som heter GT6 visar.
Oftast är det bara givaren som är dålig :thinking:
 
  • Gilla
arun4 och 1 till
  • Laddar…
A
T tobbetk skrev:
Börja med att kontrollerar vad givaren som heter GT6 visar.
Oftast är det bara givaren som är dålig :thinking:
Hej Tobbe!

Efter att ha googlat ett tag verkar det som att MÅNGA har problem med givaren som visar fel.

Nu ska jag bara försöka förstå vad den givaren ska visa när den fungerar.

(Blev lite snurrigt för mig efter allt googlande.
Men läste någonstans att om en speciell givare visar rumstemperatur så betyder det något viktigt, aja hittar inte den länken igen, f*n. :( )
 
T
Det man ska kolla är helt enkelt att temperaturen ökar när kompressorn startar.
Har inte temperaturen ökat tillräckligt inom en viss tid så larmar vpn på ms-uppstart.

Gör du en okulärkontroll av givaren så kommer du troligtvis konstatera att den är kass ;)
 
  • Gilla
mykie och 1 till
  • Laddar…
A
T tobbetk skrev:
Det man ska kolla är helt enkelt att temperaturen ökar när kompressorn startar.
Har inte temperaturen ökat tillräckligt inom en viss tid så larmar vpn på ms-uppstart.

Gör du en okulärkontroll av givaren så kommer du troligtvis konstatera att den är kass ;)
Vad är enklaste sättet att kontrollera GT6-givaren på?
Ska jag trycka bort felet sen följa om GT6-givaren kommer upp i temp? Vilken temp är rätt? :O
 
T
Precis bort med larmet, och kolla om temperaturen stiger.

Vad som är rätt temperatur varierar, men någonstans mellan 60-90grader kan vara ett rimligt värde.


StefanEriksson skrev:
Vad är enklaste sättet att kontrollera GT6-givaren på?
Ska jag trycka bort felet sen följa om GT6-givaren kommer upp i temp? Vilken temp är rätt? :O
 
  • Gilla
Zoran100
  • Laddar…
A
T tobbetk skrev:
Precis bort med larmet, och kolla om temperaturen stiger.

Vad som är rätt temperatur varierar, men någonstans mellan 60-90grader kan vara ett rimligt värde.
Gick från 25 till 45 sen hoppade den till 1 grad och sen kom larmet.

Testade 10min senare och då gick den från 30 till 47 och verkar stå där stadigt.

Känns som det är GT6 jag ska byta ut, vet du om det finns någon bra guide eller video på hur man gör detta?

Tackar så mycket.
 
T
Att byta den fixar du utan någon video ;)

Bryt strömmen till vpn, bort med luckorna.
Hitta givaren, koppla bort den den gamla, koppla in och fäst den nya (gärna med alutejp +buntband och en bit armaflex eller likande).

En ny givare kan du köpa via Js Energi eller någon lokal IVT/Bosch firma :D





StefanEriksson skrev:
Gick från 25 till 45 sen hoppade den till 1 grad och sen kom larmet.

Testade 10min senare och då gick den från 30 till 47 och verkar stå där stadigt.

Känns som det är GT6 jag ska byta ut, vet du om det finns någon bra guide eller video på hur man gör detta?

Tackar så mycket.
 
StefanEriksson skrev:
Hehe, ska försöka!

Här är det någon som lagt upp en bild på en IVT490s insida.

[länk]
Det smala röret som kommer ut ur kompressorn och sedan går snett ner åt höger är högtrycksledningen.
Givaren sitter under den isoleringen.

Som sagt var : att givaren ligger an mot röret och självhäftande aluminiumtejp är bra.
Enklare att jobba om man lossar fläkten (TX20 om jag inte minns fel) och lyfter ut den.
 
I had the same problem on my IVT490 where it intermittently shows 'motorskydd uppstart '(once in 3 days) . It goes away when I turn the knob, Kompressor starts running instead of electricity. I'm lucky i have stumbled upon this thread: I bought the GT6 sensor from here >> https://jsenergi.com/hetgasgivare-ntc-620mm-molex.html and replaced old one .I used ith aluminum tape ( Tesa brand -Bahaus) and Armaflex tape (https://jsenergi.com/armaflex-tejp-1m.html ) as insulation, now it works like charm.Kompressor temperature is steady at 85-90
 
  • Digital display visar "Kompressor GT6 85,7°" med grönt ON/OFF-ljus, möjlig temperaturkontrollpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
It is important that the sensor has good contact against the copper high pressure pipe, so the aluminium tape and isolating material is basically to ensure good thermic conductivity and small cooling of the sensor.
 
  • Älska
arun4
  • Laddar…
  • Elektrisk apparat med skador, svarta kablar, vit del, "Made in UK"-märkning, monterad på svart yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.