Hej alla byggare!

Någon som vet om man kan "strypa" värmen på en ivt 490? ja alltså ej låta elpatronen gå in så tidigt som vid 5+

Varför jag frågar är att vår husleverans är på intågande och vi måste snart ha klart valet av FLVP :eek:

V har läst en del här på forumet om att IVT:n för det mesta ej räcker till, men att hussäljarna gärna kränger dem till höger och vänster utan att meddela om den egentligen är anpassad till det man skall bygga :mad: . Vi skall själva inte bygga något jätteslott men boa blir på 117 kvm.

Vi kan ej uppgradera till en twin då vi har en massa sprängsten under

Vi har sneglat lite på en comfortzone ce50 som skall ge högre effekt samt har en lite större vattenvolym i tanken. Vi kanske tom sätter in en extra v v beredare då vi planerar bubbelbad etc

Har dock inte lyckats få tag på någon återförsäljare för att kolla priser med projektering, injustering, kanalsats mm och börjar väl bli lite desperat därav frågan i rubriken. Finns det någon i husbyggarland som vet? tar taxamt emot synpunkter, råd, ja allt ni har att dela med er av....
 
Nja strypa elpatronen går ju inte med en ratt om man säger så utan man får hjälpa till med att optimera inställningarna på pumpen så man fördröjer elpatronen att gå in. 117 kvm är lagom för denna lilla pump så nog räcker den till ganska bra.

Nu vet jag ju inte om ni har golvvärme eller radiatorer men det som är viktigt är att ni har en bra VVS installatör som tar sig tid att bl.a strypa in slingorna i golven om ni nu har golvvärme, detta för att ni skall låta pumpen sköta uppvärmningen av huset med rätt inställd värmekurva och absolut inte termostaterna på väggen som skall fungera som temperaturbegränsare och inget annat.. Ni kan fördröja patronen med att köra på ekonomiläget vilket vi gör året runt och fungerar bra, ni kan sänka varmvatten tempen från fabriksinställningen några grader vilket gör att kompressorn klarar att värma upp många gånger utan tillskott. Detta är några åtgärder som gör att ni kan få bra ekonomi i det hela med IVT490.
Vi har 130 kvm med golvvärme, vi bor i Skåne och med dessa åtgärder så hamnade vi på en totalförbrukning förra året på 12.700 kWh på 3 personer vilket får anses som godkänt. Numera så klarar pumpen sig utan tillskott långa stunder neråt 0 gr. men det är ju lite beroende på väderlek i övrigt och hur mycket varmvatten man använder. Skall ni ha bubbelbad lär det ju gå åt en del varmvatten så patronen får ju gå en del för den inbyggda beredaren lär ju tömmas när ni fyller karet.
 
Hej Robban44

Har oxå en IVT490 som jag håller på och knfar för en ekonomisk körning men har lite frågor:

1. Vad ären normal varmvatten temp efter sänkning? Vet inte om den justerades vid installation från fabrikstemp.

2. Har nu satt in en kamin i huset som är på 110m2 med öppen planlösning i vattenburen golvvärme och jag tror våran 490 kommer räcka bra för oss, frågan är dock hur vi kör den bäst med en kamin? Skall vi installera en inomhusgivare? Känns ju dumt att endast köra utegivare när vi har en kamin som kan hjälpa till så bra.

3. Nått annat tips om jag nu kör kamin på vintern? Ändrat till ekonomiläge som du skrev nedan/ovan och skall maxa mina termostater för att endast styra den med pumpen.

Tack på förhand
///Fredrik
 
Vi hade fabriksinställning 52 gr på varmvattnet och jag sänkte den till 50 gr..

Som jag förstått det skall ni absolut ha en innegivare när ni har kaminen, i ett så pass litet hus med öppen planlösning lär det spara mycket på att göra det + att det är onödigt att värma med både kamin och golvvärme samtidgt naturligtvis.

Nu har ni ju ett nybyggt hus så det lär gå åt lite extra energi för att torka ut det hela, 6-9 månader fick vi en siffra på. Det innebär att du till nästa vinter kanske kan sänka kurvan lite till, har du torrt inomhus även sänka fläkthastigheten lite osv osv som gör att det hela blir än mer ekonomiskt. Trots vi bott i vårt hus i 2 år så klurar och läser man om alla tips man kan och försöka optimera anläggningen, det blir som ett gift men med ett antal ganska enkla åtgärder egentligen så kan man få bra ekonomi i det hela tycker jag. Du kan ju läsa vad jag skrivit i tråden om fläkthastigheten också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.