Willa Nordic är kända för att ta bra betalt, min uppfattning är att de motiverar detta med högre standard och att de projekterar och följer husen mer än vanligt. Hur mycket detta stämmer har jag ingen aning om.

Tror deras standard är absolut högre, både av hur de bygger husen men även vad som de anser som standard.

Men har du 40 000 kr/kvm i budget så kan du fläska på bra med tillvalen hos andra hustillverkare och ändå hamna under det.
 
TRJBerg
V Viktorbyggahus skrev:
Absolut inte lyx. Men väldigt många kör enkelgips. Emellanåt dubbelgips.

Vidare är det saker som isolerade innertak för att sänka ljudspridning osv.

Alltså, om en är ute efter ett nybyggt hus så kan du komma undan med 2.4 msek och smålandsvillan. Du får torpargrund, gips, våtrumsmatta.

Men på samma sätt som du inte kan jämföra det med ett hus med högre kvalitet och kakel osv så kan du inte jämföra fiskarheden eller myresjö med willa nordic eller intressanta hus.

Vi tänkte bygga hus. Vi har varit i kontakt med många. Vi har tagit fram ritningar. Tittat på hus. Tittat på skillnader med hus med betonggolv, höga massiva släta dörrar, sockel och listfria, smidestrappor osv.

Det är liksom inte jämförbart med ett 1x2 fönster från elite med 2.5x1.5 fönster från velfac tex.

Eller en standardtoa med vägghäng och inbyggd cistern.

Det är helt olika ligor.

Men det beror på vad du är ute efter. Är du ute efter arkitektritat och i stockholm så är inte 40k/m2 överdrivet högt beroende på ritning.

De som säger att 40 är högt har en lägre ekonomisk förutsättning. Det är utanför de flestas budget ja. Men om du är ute efter arkitektritat och byggt med hög standard för dig så är det kostnaden.

Obs får inte provision. Och vi valde att inte bygga för vi hade inte råd. Vi budgeterade för 33000 och vid laget allt var klart har inflationen tagit priset till 38000. Så… 🤷🏻‍♂️
För 7200000 är eget bygge med en bra arkitekt mer värt. Speciellt m t p att det kommer att tillkomma betydligt mer än det, grundpriset hålls mycket sällan.
För mig kommer massiv plankvägg och plywood före OSB.
 
  • Wow
Villebo
  • Laddar…
S Samir_88 skrev:
Jag tror det ända man gör den vägen är att skrämma iväg kunder och få dem att leta alternativa vägar… 40.000kr/m2 låter väldigt mycket för ett finare trähus…
Som sagt var, våra preferenser är olika.
Bara TS kan beskriva önskemål/krav på utförande som underlag till offert.
Klokt att sortera bort kunder som inte har budget klar. Konkurensläget i branschen är stenhård idag och ingen vill lägga jobb på något som knte genererar försäljning. Självbevarelsedrift!
P Pin skrev:
Det är ju självmål att som kund visa sin plånbok/budget för leverantören. Då kommer det att kosta exakt så mycket. Endast i undantagsfall är det en bra princip, om man dom kund är ok med ”design to cost”. I det här fallet skulle det kunna resultera i färre m2 eller lägre standard. Men jag uppfattar det som att TS vill ha 180 m2 med hög standard.
Det är absolut inte självmål att redovisa sin budget.
Konkurrensen på husmarknaden är idag så stor att det inte fins utrymme för debiteringar utöver skälig vinstmarginal, om ens någon vinstmarginal.
Ingen hustillverkare kan luta sig tillbaka och sätta pris i tron att det inte fins konkurrenter.
 
Efter att ha läst hela tråden så ser jag flera inlägg om att 40,000:-/m2 är "orimligt dyrt" eller liknande formuleringar. Jag tror inte att dom kommentarerna kommer från personer som nyligen har avslutat ett nybygge Stockholmstrakten. Kostnaderna har stigit rejält de senaste åren och inte minst under 2022 då det var galet på flera håll. 40,000:-/m2 är högt och i överkant men inte så ovanligt i storstaden nu. Jag uppskattar att ett normalt intervall numera ligger mellan knappt 30 till drygt 40-tusen per m2 för hus i den storleksklass som TS söker.

Som många har nämnt och alla förstår så kan ett och samma hus skilja mycket i totalkostnad beroende på de materialval och de tekniska lösningar som har valts.

Själv har jag för några månader sedan avslutat ett husbygge i Stockholm i rollen som byggherre, upphandlare av hantverkartjänster, inköpare av material, logistikkoordinator och allt-i-allo på byggplatsen i stort sett på heltid i 18 månader. Man kan spara stora summor på att arbeta och engagera sig själv, men ingen ska underskatta den enorma arbetsinsats och den tidsåtgång som krävs. Utöver glädjen att få ett helt nytt hus nästan precis som man önskar, när man lyckas gå i mål, kommer man också att känna sitt hus mycket bra.

Willa Nordic var inte intressant för mig då jag hade detaljerad kännedom om liknande negativa tongångar som står att läsa i trådens inlägg ovan. Jag utvärderade 6-7 husleverantörer innan jag kom in i offertstadiet, då 3 st blev kvar som ville offerera.

Jag valde att låta "Villa Varm", ett mindre familjeföretag utanför Piteå, konstruera och bygga min husstomme i sin fabrik, för att sedan frakta ner den till Stockholm och resa upp ett klimatskal. De ritade huset utifrån våra planslösningar med beaktande av deras byggnadstekniska begränsningar. De levererade också allt "snickerimaterial" för invändigt och utvändigt färdigställande av annan part. Med deras affärsmodell kan du (TS) välja att anlita en entreprenör med totalansvar för att slutföra resten av bygget, eller själv handla upp olika delentreprenader efter eget tycke. Jag är mycket nöjd med Villa Varm som husleverantör i detta projekt.

Mitt bygge är drygt 200 m2 och håller en hög standard på stomme (43 cm tjocka ytterväggar, spånskivor bakom all vägggips och isolering i innerväggar och golvbjälklag), fönster, dörrar, värmesystem, övriga tekniska lösningar, utförande av badrum och kök samt materialval. Utan att räkna in min egen arbetsinsats så slutade totalnotan (givetvis utan kostnad för tomt) på cirka 29,000:-/m2.
 
  • Gilla
Antemoo och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är ju självmål att som kund visa sin plånbok/budget för leverantören. Då kommer det att kosta exakt så mycket. Endast i undantagsfall är det en bra princip, om man dom kund är ok med ”design to cost”. I det här fallet skulle det kunna resultera i färre m2 eller lägre standard. Men jag uppfattar det som att TS vill ha 180 m2 med hög standard.
Håller helt med. Att avslöja sin budget för säljaren gör att det automatiskt blir dyrare.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Är du ute efter arkitektritat och ...

De som säger att 40 är högt har en lägre ekonomisk förutsättning.
Jag skulle tippa att de flesta hus från leverantörer är arkitektritade.

Att man tycker att priset är högt behöver inte innebära att man inte har råd, bara att det inte är prisvärt.Jag skulle tippa att t.ex. Kamprad resonerade så. Bara för att man har råd behöver man inte kasta pengarna i sjön, man kanske tycker de gör mer nytta någon annanstans.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Enbart projektering utan allt för stora avstickare kan ligga på 150'-250' kr. Inget man kör igång med om kunden senare säger att budgeten inte räcker.
En bekant till mig myntade ett uttryck för mer än 30 år sedan beträffande kostnader och sparsamhet.
Citat: "Du kanske tycker 100 kr är lite pengar och jag kanske tycker 10 kr är mycket pengar"
Gäller än idag.
Det är bara TS som kan prestera ett underlag som prisförfrågan till flera tänkbara leverantörer och därefter jämföra och utvärdera pris, standard, kvalitet, pålitlighet/referenser.
Jag överlåter detta till TS och kan inte tänka mig att gå in som mellanhand om jag inte själv har ambitionen att genomföra leverans/produktion.
Om du med detta menar att det kostar ~200' att ta fram en offert så behöver du nog slipa lite på ditt offertarbete.
Och skulle det göra det så förstår jag varför WN behöver vara dyra.
 
G Gillar att bygga skrev:
Efter att ha läst hela tråden så ser jag flera inlägg om att 40,000:-/m2 är "orimligt dyrt" eller liknande formuleringar. Jag tror inte att dom kommentarerna kommer från personer som nyligen har avslutat ett nybygge Stockholmstrakten. Kostnaderna har stigit rejält de senaste åren och inte minst under 2022 då det var galet på flera håll. 40,000:-/m2 är högt och i överkant men inte så ovanligt i storstaden nu. Jag uppskattar att ett normalt intervall numera ligger mellan knappt 30 till drygt 40-tusen per m2 för hus i den storleksklass som TS söker.

Som många har nämnt och alla förstår så kan ett och samma hus skilja mycket i totalkostnad beroende på de materialval och de tekniska lösningar som har valts.

Själv har jag för några månader sedan avslutat ett husbygge i Stockholm i rollen som byggherre, upphandlare av hantverkartjänster, inköpare av material, logistikkoordinator och allt-i-allo på byggplatsen i stort sett på heltid i 18 månader. Man kan spara stora summor på att arbeta och engagera sig själv, men ingen ska underskatta den enorma arbetsinsats och den tidsåtgång som krävs. Utöver glädjen att få ett helt nytt hus nästan precis som man önskar, när man lyckas gå i mål, kommer man också att känna sitt hus mycket bra.

Willa Nordic var inte intressant för mig då jag hade detaljerad kännedom om liknande negativa tongångar som står att läsa i trådens inlägg ovan. Jag utvärderade 6-7 husleverantörer innan jag kom in i offertstadiet, då 3 st blev kvar som ville offerera.

Jag valde att låta "Villa Varm", ett mindre familjeföretag utanför Piteå, konstruera och bygga min husstomme i sin fabrik, för att sedan frakta ner den till Stockholm och resa upp ett klimatskal. De ritade huset utifrån våra planslösningar med beaktande av deras byggnadstekniska begränsningar. De levererade också allt "snickerimaterial" för invändigt och utvändigt färdigställande av annan part. Med deras affärsmodell kan du (TS) välja att anlita en entreprenör med totalansvar för att slutföra resten av bygget, eller själv handla upp olika delentreprenader efter eget tycke. Jag är mycket nöjd med Villa Varm som husleverantör i detta projekt.

Mitt bygge är drygt 200 m2 och håller en hög standard på stomme (43 cm tjocka ytterväggar, spånskivor bakom all vägggips och isolering i innerväggar och golvbjälklag), fönster, dörrar, värmesystem, övriga tekniska lösningar, utförande av badrum och kök samt materialval. Utan att räkna in min egen arbetsinsats så slutade totalnotan (givetvis utan kostnad för tomt) på cirka 29,000:-/m2.
Du har en relistisk syn på verkligheten.
Om jag förstår dig rätt tillkommer eget arbete värde ca 750'-1500' (eller mer) beroende på förväntat löneläge, pensionsavsättningar mm.
Din slutkostnad hamnar då över 35000 kr/m2 exklusive tomt.
Bra jobbat, lycka till med nya huset.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus och 1 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Om du med detta menar att det kostar ~200' att ta fram en offert så behöver du nog slipa lite på ditt offertarbete.
Och skulle det göra det så förstår jag varför WN behöver vara dyra
Enligt TS indikerade WN ca 40 000 kr/m2.
WN ville ha klartecken för att gå vidare.
Projektering innehåller mycket mer.
Ett litet axplock:
Ofta besök på platsen för utvärdering av husplacering.
Planlösning (kanske flera förslag)
Avstämning mot detaljplan
Konstruktionslösningar.
Eventuell geotekniska undersökning för grundkonstriktion
Materialval i samråd med kund
VVS
El
Bygglovshandlingar
Entreprenadomfattning
mm. mm
Det är först efter detta det går att lämna "slutoffert"
Underskatta inte detta arbete.
 
A Arne_Planka skrev:
Håller helt med. Att avslöja sin budget för säljaren gör att det automatiskt blir dyrare.
Jag tror att de flesta husköpare har förmågan att utvärdera offerter och inte luras att tömma sin budget till framfusiga säljare. Den tiden är förbi, om den någonsin har funnits.
Självklart är det av vikt för husleverantören att veta att affärsmöjligheter fins inom givna ramar.
 
I sydöstra Stockholm så vägrar Willa Nordics projektledare att bygga med totalentreprenad utan övertalar kunderna att delad entreprenad är en mycket förmånligare lösning.
Willa Nordic bestämmer sen vilken markentreprenör respektive byggentreprenör som gäller och priset från byggentreprenören får du inte förrän tidigast några veckor innan huset kommer så att du inte ska ha en chans att ta in något eget alternativ.
Du får ett ungefärligt pris från byggentreprenören när du signerar med Willa Nordic men det priset kan sen gå upp med flera miljoner utan att något egentligen har hänt med huset sen du fick första offerten.

Det gäller som sagt att ha väldigt goda marginaler om man bygger med Willa Nordic. Räkna med åtminstone +20% extra för tillval och oväntade utgifter som dyker upp längs vägen.
Att måla med annan färg än vit kostar tex 50-100tkr extra i arbetstimmar för en 180kvm villa. Extra arbete för att lägga andra plattor i badrummen än standard 15x15 och 30x30 sticker också iväg 50-100tk utöver kostnaden för material.

Det blir många bäckar små. Att hamna under 40 000 kr/kvm är bara att glömma tyvärr. 🙁
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
V Villa2024 skrev:
I sydöstra Stockholm så vägrar Willa Nordics projektledare att bygga med totalentreprenad utan övertalar kunderna att delad entreprenad är en mycket förmånligare lösning.
Willa Nordic bestämmer sen vilken markentreprenör respektive byggentreprenör som gäller och priset från byggentreprenören får du inte förrän tidigast några veckor innan huset kommer så att du inte ska ha en chans att ta in något eget alternativ.
Du får ett ungefärligt pris från byggentreprenören när du signerar med Willa Nordic men det priset kan sen gå upp med flera miljoner utan att något egentligen har hänt med huset sen du fick första offerten.

Det gäller som sagt att ha väldigt goda marginaler om man bygger med Willa Nordic. Räkna med åtminstone +20% extra för tillval och oväntade utgifter som dyker upp längs vägen.
Att måla med annan färg än vit kostar tex 50-100tkr extra i arbetstimmar för en 180kvm villa. Extra arbete för att lägga andra plattor i badrummen än standard 15x15 och 30x30 sticker också iväg 50-100tk utöver kostnaden för material.

Det blir många bäckar små. Att hamna under 40 000 kr/kvm är bara att glömma tyvärr. 🙁
Ojdå, tvingar säljaren/WN kunderna att skriva på avtal också?
 
V Villa2024 skrev:
I sydöstra Stockholm så vägrar Willa Nordics projektledare att bygga med totalentreprenad utan övertalar kunderna att delad entreprenad är en mycket förmånligare lösning.
Willa Nordic bestämmer sen vilken markentreprenör respektive byggentreprenör som gäller och priset från byggentreprenören får du inte förrän tidigast några veckor innan huset kommer så att du inte ska ha en chans att ta in något eget alternativ.
Du får ett ungefärligt pris från byggentreprenören när du signerar med Willa Nordic men det priset kan sen gå upp med flera miljoner utan att något egentligen har hänt med huset sen du fick första offerten.

Det gäller som sagt att ha väldigt goda marginaler om man bygger med Willa Nordic. Räkna med åtminstone +20% extra för tillval och oväntade utgifter som dyker upp längs vägen.
Att måla med annan färg än vit kostar tex 50-100tkr extra i arbetstimmar för en 180kvm villa. Extra arbete för att lägga andra plattor i badrummen än standard 15x15 och 30x30 sticker också iväg 50-100tk utöver kostnaden för material.

Det blir många bäckar små. Att hamna under 40 000 kr/kvm är bara att glömma tyvärr. 🙁
Låter som en ojuste affärsidé.
Tyvärr har ja sedan flera decennier sedan haft inblick i hur distriktåterförsäljare ombesörjer att "kunden" väljer underentreprenörer från distriktssäljarens förslaglista där det fins stor anledning att misstänka "kickback" från rekommenderade entreprenörer till distriktssäljaren.
En tydlig projektspecifikation/ byggbeskrivning minskar risken för missbruk.
Varningstecken blir stora om byggbeskrivningen är otydlig.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ojdå, tvingar säljaren/WN kunderna att skriva på avtal också?
I praktiken har man inget annat val än att välja entreprenören som Willa Nordic ger dig.
Trots att man har tjatat i månader om att få slutpriset på vad det kostar att montera huset så lugnar projektledaren med att allt är lugnt och det är absolut ingen brådska. Vi bygger så många hus bla bla. Sen med knappt en månad kvar till huset kommer så dyker slutofferten upp och minst en halv miljon över det som tidigare sagts. Jag vet flera som bygger med Willa Nordic som har råkat ut för det.
Som förstagångsbyggare och ofta allmänt ovan med hur byggbranschen fungerar så är det lätt att lita på det som Willa Nordics projektledare lovar.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Låter som en ojuste affärsidé.
Tyvärr har ja sedan flera decennier sedan haft inblick i hur distriktåterförsäljare ombesörjer att "kunden" väljer underentreprenörer från distriktssäljarens förslaglista där det fins stor anledning att misstänka "kickback" från rekommenderade entreprenörer till distriktssäljaren.
En tydlig projektspecifikation/ byggbeskrivning minskar risken för missbruk.
Varningstecken blir stora om byggbeskrivningen är otydlig.
Projektledaren är alltid till 100% på entreprenörens sida i alla prisdiskussioner, vilket får även mig att misstänka att det finns en kickback någonstans i bakgrunden.

Det förklarar även varför projektledaren vägrar totalentreprenad. Då finns det inga extra pengar att tjäna för entreprenören och som kan ge kickback till projektledaren. 😒
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.