Vi har precis tagit över ett hus där vi känner de tidigare ägarna och huset har en utbyggnad som är en inglasad altan. Taket är plåt och går in under taket på huset (se bild). Det snöade rejält i förrgår och igår. Idag övergick det till plusgrader och regn, då började taket läcka. Utbyggnaden är ca 10 år och har inte läckt tidigare, men jag misstänker att det är konstruktionen på bilden som gör att det kommer in snö under plåten. Där den går upp är det hål rakt in. Någon som har erfarenhet av något liknande?
 
  • Röda takpannor delvis täckta av smältande snö och is; träbjälke synlig längst upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Peder Swart Paperone skrev:
Där den går upp är det hål rakt in.
Vad betyder det?
 
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Vad betyder det?
Sorry otydligt. Under ”bågarna” i den tegelliknande plåten (den undre på bilden) känns det som att det är utrymmen som skulle kunna leda till att det läcker in.
 
Peder Swart Paperone skrev:
Sorry otydligt. Under ”bågarna” i den tegelliknande plåten (den undre på bilden) känns det som att det är utrymmen som skulle kunna leda till att det läcker in.
Menar du såhär, upp under skarven? Eller något som inte syns på bilden? Eller där plåten går mot väggen? Takpannor med issmältning och en röd pil som markerar en specifik punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Menar du såhär, upp under skarven? Eller något som inte syns på bilden? Eller där plåten går mot väggen?[bild]
Där plåten går mot väggen, den går inte hela vägen upp känns det som. Syns inte på bilden. Det är inte en stor glipa, så jag tänkte tidigare att den inte borde spela så stor roll, men det samlades snö där.
 
Peder Swart Paperone skrev:
Där plåten går mot väggen, den går inte hela vägen upp känns det som. Syns inte på bilden. Det är inte en stor glipa, så jag tänkte tidigare att den inte borde spela så stor roll, men det samlades snö där.
Okej, ja det ska ju inte vara några problem att det kommer under plåten, men att det tar sig förbi pappen/duken under är ju ett problem, den ska vara uppvikt en bit på väggen för att motverka detta
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Okej, ja det ska ju inte vara några problem att det kommer under plåten, men att det tar sig förbi pappen/duken under är ju ett problem, den ska vara uppvikt en bit på väggen för att motverka detta
Är inte säker på att det ens finns någon papp eller duk, det är inte isolerat. Används bara på sommaren.
 
Peder Swart Paperone skrev:
Är inte säker på att det ens finns någon papp eller duk, det är inte isolerat. Används bara på sommaren.
Okej, det brukar vara vettigt att ha pga kondensen som bildas på plåtens undersida, men finns ej duk så får man försöka få in en L bockad plåt mot väggen och ut över plåttaket en bit, typ 20cm och lägga i nocktätningsband, men ser ut att vara ganska trångt förstås.

Annars är ett alternativ att ha L plåten utanför den övre taket, alltså att den ansluter mot fotbrädan, men det är inte lika snyggt dock.

Ungefär såhär.
Illustration av väggkonstruktion med tegel, isolering, ytterpanel och gipsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Okej, det brukar vara vettigt att ha pga kondensen som bildas på plåtens undersida, men finns ej duk så får man försöka få in en L bockad plåt mot väggen och ut över plåttaket en bit, typ 20cm och lägga i nocktätningsband, men ser ut att vara ganska trångt förstås.

Annars är ett alternativ att ha L plåten utanför den övre taket, alltså att den ansluter mot fotbrädan, men det är inte lika snyggt dock.

Ungefär såhär.
[bild]
Toppen! Stort tack för svaret! Är det samma sak som på den här bilden? Det är en annan del av samma tak, men mot en annan vägg.
 
  • Takpannor med snö ovanpå, vattenrännor, trävägg, smältande snö, vått tak, kontur av hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Peder Swart Paperone skrev:
Toppen! Stort tack för svaret! Är det samma sak som på den här bilden? Det är en annan del av samma tak, men mot en annan vägg.
Ja men exakt, sen täta med tätband

Svart vågformad objekt med fästelement på vita bakgrund. Verkar vara en del av något, kanske verktyg eller tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är bra om det går att ta reda på vilken tillverkare av plåten det är, så det går att få tag på tätband med rätt mönster, då vissa är mer vågformade/förskjutna bulor snarare än en helt symmetrisk dal och topp.

Annars finns universalband som också funkar
Svart stång med gula streck, isolerad vit bakgrund, abstrakt, enkelhet, kontrasterande färger, diagonal orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Ja men exakt, sen täta med tätband

[bild]
Är bra om det går att ta reda på vilken tillverkare av plåten det är, så det går att få tag på tätband med rätt mönster, då vissa är mer vågformade/förskjutna bulor snarare än en helt symmetrisk dal och topp.

Annars finns universalband som också funkar
[bild]
Tätband var en total nyhet för mig! De på den första bilden ser exakt ut som den formen på plåten som ligger på taket. Vet du vilken tillverkare det är? Ska se om jag kan kolla tillverkaren av plåten som ligger på taket.
 
Peder Swart Paperone skrev:
Tätband var en total nyhet för mig! De på den första bilden ser exakt ut som den formen på plåten som ligger på taket. Vet du vilken tillverkare det är? Ska se om jag kan kolla tillverkaren av plåten som ligger på taket.
Ja, det bör stoppa drivande snö i de flesta fall!
Plannja är en jag vet som har den förskjutna varianten.
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Ja, det bör stoppa drivande snö i de flesta fall!
Plannja är en jag vet som har den förskjutna varianten.
Tackar! Ska kolla efter det direkt!
 
Det här är plannja royal, så kan du ju kontrollmäta din plåt om det verkar stämma
Teknisk ritning, vågplåtsprofil, måttangivelser, svartvit, täckande bredd 1000 mm, höjd 56 mm.
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Det här är plannja royal, så kan du ju kontrollmäta din plåt om det verkar stämma
[bild]
Toppen, det blir söndagsnöjet! Återkommer när jag har mätt. Stort tack för hjälpen, uppskattas väldigt mycket!
 
  • Gilla
Störstmjölken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.