Ett genomgående tema när man handlar kök på IKEA är att man slipper betala för "image". Stommar, lådor, luckor och vitvaror håller alla en hög kvalitet och tillverkas ofta på samma ställen som mycket dyrare konkurrenter men på IKEA betalar man inte för namnet som på tex HTH eller Marbodal. Den enda anledningen för mig att köpa kök på ett annat ställe än IKEA är om jag inte hittade den stil/ material eller storlek jag söker. (Vilket jag gjort hittills)
 
Man kan väl köpa stommar på IKEA och sedan dörrar mm på andra ställen ?
IKEA stommar och lådor fick för några år sedan högsta betyg av nå'n konsumenttidning när det gäller hållfasthet.
Dom testar ju sina grejor dessutom. Vilka andra gör det ?
 
Som trådstartare tänkte jag återkoppla lite...

Det blev Ikea Lidingö. Alternativet var Ballingslövs Meny - 4 ggr dyrare och sämre (!) luckor.

Mycket nöjd med det mesta. Det enda jag hittar att klaga på är att vissa av stommarna har något avvikande nyans.
Det skulle säkert gå enkelt att reklamera, men det orkar jag inte. Det syns inte om man inte står o jämför + att vi har 30 mil till närmaste ikea.

Vitvarorna köpte vi nån helt annan stans. Diskmaskinen låter 41dB iställetför Ikeas 465dB
 
tintin4fun skrev:
Ytterligare en sak att tänka på;

Har precis börjat montera ihop mitt Faktum-kök och när det kom till högskåpet (233cm) så är spånet i spånskivan för löst packat för att tåla påfrestningar då man reser skåpet från golvet. Detta innebär att samtliga fästpunkter sprack upp (ni vet Ikeas special med skruv som låses fast med en mutterliknande grej som vrids 180 grader) och vips så var det skåpet värdelöst - bara köpa nytt - Aaaaarrgghh. En läxa som kostade mig runt 1000-lappen.

Var två när ni reser skåpet och var oerhört försiktiga så att det inte blir påfrestningar i stommen / ramen som egentligen är för klen. Skruva fast det direkt i väggen innan ni sätter in hyllor, skåp, lådor, micro eller ugn (or whatever).

Det brukar ske när man inte har spikat på den bakre masonit skivan, alternativt snålat på antalet spikar ...
 
tallmilan skrev:
Det brukar ske när man inte har spikat på den bakre masonit skivan, alternativt snålat på antalet spikar ...
Absolut. Kolla beskrivningen så sägs det att skåpet skall resas och hyllorna på plats innan bakstycket sågas till och spikas fast. (Detta avser alltså högskåp för inbyggnadsugn och micro - om det inte framgått tidigare)
 
tintin4fun skrev:
Absolut. Kolla beskrivningen så sägs det att skåpet skall resas och hyllorna på plats innan bakstycket sågas till och spikas fast. (Detta avser alltså högskåp för inbyggnadsugn och micro - om det inte framgått tidigare)
Men vänta här nu. Bakstycket på högskåpet för inbyggnadsugn/micro ska ju SKJUTAS in i spår som ca 5 cm in på skåpet sid. Det finns inget att spika fast.
 
Jag såg er lösning på bänken, snyggt!

Man kan också göra så här (om man kan tänka sig bänken 120 eller 180 cm bred:
Ta överskåp till kyl och frys, 60 bred/35 hög. Den 35 cm höga dörren sätter man på en djup låda, som lådfront.
Höjden blir 51cm inklusive ben och sockel och man slipper såga i skåpsstommen.
 
halloy skrev:
Men vänta här nu. Bakstycket på högskåpet för inbyggnadsugn/micro ska ju SKJUTAS in i spår som ca 5 cm in på skåpet sid. Det finns inget att spika fast.
Ja, så är det.
 
Men varför ska du då spika fast bakstycket?
 
nizze_putt skrev:
Man kan väl köpa stommar på IKEA och sedan dörrar mm på andra ställen ?
IKEA stommar och lådor fick för några år sedan högsta betyg av nå'n konsumenttidning när det gäller hållfasthet.
Dom testar ju sina grejor dessutom. Vilka andra gör det ?
Jag är lite skeptisk till dessa konsumenttest eftersom de ofta väger in priset oxå... IKEA får ofta bra i sådana tester (deras sängar har oxå fått toppbetyg) men hittills har jag i princip inte varit nöjd med något jag valt att köpa där och bytt ut efter ett tag. Avseende om andra testar sina varor så är det väl kanske bara IKEA som skyltar med att de testar?? ;)
 
halloy skrev:
Men varför ska du då spika fast bakstycket?
Så att inte den övre delen glider ner mot golvet! (bakstycket är tvådelat). Varför ifrågasätter du? - jag försöker bara varna för att konstruktionen är ranglig och lätt går sönder om man inte är försiktig..
 
Jag ifrågasätter inte. Jag försöker förstå vad det är du skulle spika.
Själv hade jag inget problem med någon ranglig konstruktion och upplevde inte att vi var överdrivet försiktiga när vi reste stommen.
 
halloy skrev:
Jag ifrågasätter inte. Jag försöker förstå vad det är du skulle spika.
Själv hade jag inget problem med någon ranglig konstruktion och upplevde inte att vi var överdrivet försiktiga när vi reste stommen.
Då hade väl du tur eller så hade jag otur. Nu får du fortsätta diskutera med nån annan.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
halloy skrev:
Men vänta här nu. Bakstycket på högskåpet för inbyggnadsugn/micro ska ju SKJUTAS in i spår som ca 5 cm in på skåpet sid. Det finns inget att spika fast.
Fast om man ska ha lådor nedtill går det inte att sätta bakstycke där, för eftersom spåren är 5 cm in får inte dämparna plats. Och det gör skåpet rangligare.
Men av egen erfarenhet, det är ändå fullt möjligt att resa upp skåpet utan att ha sönder det, även om man jobbar ensam - man får vara litet försiktig bara. Och man ska inte ha skåpet liggande på sidan när man reser det, det blir så stora skjuvkrafter på skruv-och-beslag-infästningarna då.
 
tintin4fun skrev:
Då hade väl du tur eller så hade jag otur. Nu får du fortsätta diskutera med nån annan.
Ja, jag diskuterar hellre med dom som kan hålla en trevlig ton...

Farzan skrev:
Fast om man ska ha lådor nedtill går det inte att sätta bakstycke där, för eftersom spåren är 5 cm in får inte dämparna plats. Och det gör skåpet rangligare.
Jag gjorde så att jag tog bort den nedre skivan i efterhand, när skåpet stod på plats och var fastskruvat i väggen, just för att jag upptäckte att dämparna inte fick plats. Hoppas bara inte att lådorna blir fulla av flott och grejer från ugnsluften...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.