Hej, vi har ett fritidshus intill en sjö. Vi byggde en brygga för några år sedan och för att komma ut en bit så gjorde vi en rejäl landgång. Varje höst kortar vi kedjorna till bryggan och drar in den och tar upp landgången. Landgången är dock så grymt tung att det varje höst är en pärs att få upp den. Vi har testat att vinscha upp den med hjälp av träd men det var inte så lätt. Nu lyfte vi upp den på stockar och drog in den. Men jag är inte så stark och det blev jättetungt för mig och min man. Vi stod i vattnet och tog i max. Finns det något sätt att lyfta landgången med någon utrustning? Lyftpoton har vi funderat på men de är jättedyra. Några andra tips?
 
Det känns som att det beror på mycket på hur stor den är, vad du menar med lyfta (allt, rakt upp?) och var den ska.. "bara" rakt upp på en strand?

Spakblock, men det är ju likt en vinsch..

Bild?
 
RoTe
Man kan ju få en winch att lyfta med en enkel A-ram om du har ett träd som mothåll.
 
J jahallåja skrev:
Det känns som att det beror på mycket på hur stor den är, vad du menar med lyfta (allt, rakt upp?) och var den ska.. "bara" rakt upp på en strand?

Spakblock, men det är ju likt en vinsch..

Bild?
Jag lägger in en bild imorgon. Det är en viss nivåskillnad upp till ”avsatsen” på strandlinjen som utgörs av skogsmark.
 
RoTe RoTe skrev:
Man kan ju få en winch att lyfta med en enkel A-ram om du har ett träd som mothåll.
Närmaste träd är lite snett bakom. Draget blir inte uppåt. Dessutom har grannen tagit ned ett träd som vi förr använde.
 
RoTe
V Viskan123 skrev:
Närmaste träd är lite snett bakom. Draget blir inte uppåt. Dessutom har grannen tagit ned ett träd som vi förr använde.
Okej men vad som helst som är tungt funkar ju som mothåll eller alternativt ett jordankare. Sen är det bara att låta wiren gå upp i en A-ram/A-frame som kan bestå av några träreglar eller dylikt och sen ner till bryggan, då kommer bryggan både lyftas och dras och när den lyfts upp lite kan ni lägga under något som gör att den rullar eller glider lätt.
 
  • Gilla
Viskan123
  • Laddar…
Är nog inga problem att få upp den med någon teknisk hjälp, men samma problem när den ska ner igen TUNG. inget anhåll i sjön att fästa i. Inväntar spänt på foton, så det syns vad ni har framför er.
 
tommib
Bilder behövs verkligen för att förstå förutsättningarna. Det hela är ju ett mekanikproblem och kan lösas med lämpliga don.

Äger ni marken där bryggan finns? Dvs kan ni göra fasta installationer i marken?

En sista fråga, måste landgången upp? Kan den läggas på bryggan istället och vara flytande mot land?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det beror på hur den är gjord men det lättaste är antagligen att dela på landgången. Några bultar/gängstavar som lossas när den ska ta upp och det blir halva eller en tredjedel av vikten.
 
V Viskan123 skrev:
Hej, vi har ett fritidshus intill en sjö. Vi byggde en brygga för några år sedan och för att komma ut en bit så gjorde vi en rejäl landgång. Varje höst kortar vi kedjorna till bryggan och drar in den och tar upp landgången. Landgången är dock så grymt tung att det varje höst är en pärs att få upp den. Vi har testat att vinscha upp den med hjälp av träd men det var inte så lätt. Nu lyfte vi upp den på stockar och drog in den. Men jag är inte så stark och det blev jättetungt för mig och min man. Vi stod i vattnet och tog i max. Finns det något sätt att lyfta landgången med någon utrustning? Lyftpoton har vi funderat på men de är jättedyra. Några andra tips?
Här är en bild
 
  • Brygga med plankor vid lugnt vatten, stenar, kedja, höstig natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib tommib skrev:
Bilder behövs verkligen för att förstå förutsättningarna. Det hela är ju ett mekanikproblem och kan lösas med lämpliga don.

Äger ni marken där bryggan finns? Dvs kan ni göra fasta installationer i marken?

En sista fråga, måste landgången upp? Kan den läggas på bryggan istället och vara flytande mot land?
Hej, landgången
RoTe RoTe skrev:
Okej men vad som helst som är tungt funkar ju som mothåll eller alternativt ett jordankare. Sen är det bara att låta wiren gå upp i en A-ram/A-frame som kan bestå av några träreglar eller dylikt och sen ner till bryggan, då kommer bryggan både lyftas och dras och när den lyfts upp lite kan ni lägga under något som gör att den rullar eller glider lätt.
Hej, jag tror på din idé! Tack!
 
Är det där slutmålet? Dvs landgångens ena ände ska lyftas typ 50 cm och dras in mot land, sen ska hela kalaset dras ytterligare några meter upp på land?
 
H
Måste den på land? Typ bygga ram vid strandkant med rep vajer mot trädet Sen typ vindbrygga och bara höja den i vatten kanten och ha som gångjärn i andra änden.
Sänker man ned på våren och tar bort ramen.
 
Kanske beslag eller hål genom landgångens övre del så att ni kan sticka igenom en axel med skottkärrehjul så att den rullar lättare? Kanske kila in plankor under hjulen ner i vattnet och upp på land som hjulen kan börja rulla på så att den automatiskt lyfts när den dras upp mot land? Kanske en eller två kölrullar till båtkärra på den fasta träkonstruktionen längst ner vid vattnet så att landgången rullar istället för släpas mot kanten där nere?

Några ideer..
 
tommib tommib skrev:
Bilder behövs verkligen för att förstå förutsättningarna. Det hela är ju ett mekanikproblem och kan lösas med lämpliga don.

Äger ni marken där bryggan finns? Dvs kan ni göra fasta installationer i marken?

En sista fråga, måste landgången upp? Kan den läggas på bryggan istället och vara flytande mot land?
Flytblocket
J jahallåja skrev:
Är det där slutmålet? Dvs landgångens ena ände ska lyftas typ 50 cm och dras in mot land, sen ska hela kalaset dras ytterligare några meter upp på land?
Precis! Vi lyckades men min man och jag fick jätteont i ryggen och jag mådde illa efteråt. Det är ett jobbigt lyft. Innan dess hade vi ökat längden på kedjorna som går till tyngder ut i vattnet så att vi kan dra in bryggan. Det enda jobbiga är lyftet som är ca 50 cm upp och ett drag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.