Frun har en Fiat 500 som beter sig lite konstigt vid laddning hemma, den är väldigt kinkig med att man varken får koppla mellan 1/3 faser eller ändra laddström (det kan man göra på den andra bilen) under tiden, men det är inte det som är huvudproblemet jag tänker på.

Det som stör mig mest är att den inte laddar med inställd laddhastighet. Ställer jag in 10A så laddar den med runt 7-8A. Ställer jag in 16A så blir det ganska exakt 10A. Vår andra laddbil (en Mitsubishi Outlander PHEV) laddar alltid med exakt den inställda strömmen.

Är detta ett känt problem hos Stellantis bilar? (Jag antar att de använder samma elektronik för detta nämligen)

Iom att jag har byggt min egen laddbox så kan jag experimentera lite, så jag har tänkt prova att höja till 18A och se vad resultatet blir då, går det bra så kanske jag får testa med 20A (men så vill man ju inte ha det per default då andra bilar laddar där också). Jag har förresten mätt upp PWM-signalen också (jag kan sampla den med min laddbox) och den ligger på runt 25%, vilket skall motsvara 15A (den är alltså 16A enligt inställningarna i koden, svårt att sampla tillräckligt korrekt med en ESP8266).

Vid laddning på publika stolpar med 11kW så har vi samma fenomen, även om jag där inte kan se laddströmmen så kan jag notera att den laddar klart långsammare än vad som är rimligt vid 3*16A (11kW).

Ytterligare en sak är ju att jag har oftast närmare 240V hemma, men det ger en ökning av spänningen med mindre än 5% och detta motsvarar mindre än 1A vid 16A inställt (om nu bilen skulle kompensera för detta).
 
Problemet är löst, det var laddhastigheten inne i bilen som var ändrad. Jag hade frågat frugan om hon ändrat den, men hon sade nej. Så uppenbarligen har en mjukvaruuppdatering av bilen ändrat inställningen från 5 till 3 (varför man nu skall ha den skalan istället för en ampereskala?).

Jag förstår verkligen inte varför det finns inställningar för detta inne i bilen. Helt vansinnigt. Som gjort för strul...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.