Snailman>Klipper in... "Som tur är räknas det (ännu) inte till svartjobb att själv utföra det jobb man vill ha gjort"

Jodå... det är exakt vad det gör! Om en ägare av en bilverkstad reparerar sin egen familjs bil så skall detta beskattas och så skall den som har en byggfirma och bygger åt sig själv med företagets maskiner/kunskaper beskattas.

Att så inte sker kan var och en räkna ut men det räknas faktiskt som svartjobb även om man gör jobbet för sig själv. Sjuk värld!

/Kent
 
Snailman
ok, tur jag inte är hantverkare då:D
 
håller helt med gromit om att många svarta jobb inte hade ersatts med vita vid tvång utan aldrig hade utförts alls. Jag själv har inte anlitat mycket svart under renovering, en elektriker som var här och jobbade vitt kom även en kväll och färdigställde och fixade extra mot lite pengar av mörk nyans...

Jag har bytt en massa VVS-grejer och det var så enormt jävla dyrt så jag blev avskräckt från vita hantverkare. Det har INTE fått till följd att jag anlitat svart utan att jag istället har lugnat ner renoveringsschemat och gör mycket mer själv och med hjälp av vänner och släkt. Att betala 32.000 för en vvs:are och få följande: material jag skälv kunnat fixa för ca 14.000 och ungefär 4 timmars effektivt arbete (uppdelat på två dagar och otaliga besök för att hämta material och fika och frukost och lunch) känns helt sjukt.

75% av alla jobb som görs svart hade inte köpts alls om de krävts vitt gissar jag. (När det gäller ombyggnader, renoveringar och dylikt).
 
yens skrev:
håller helt med gromit om att många svarta jobb inte hade ersatts med vita vid tvång utan aldrig hade utförts alls. Jag själv har inte anlitat mycket svart under renovering, en elektriker som var här och jobbade vitt kom även en kväll och färdigställde och fixade extra mot lite pengar av mörk nyans...

Jag har bytt en massa VVS-grejer och det var så enormt jävla dyrt så jag blev avskräckt från vita hantverkare. Det har INTE fått till följd att jag anlitat svart utan att jag istället har lugnat ner renoveringsschemat och gör mycket mer själv och med hjälp av vänner och släkt. Att betala 32.000 för en vvs:are och få följande: material jag skälv kunnat fixa för ca 14.000 och ungefär 4 timmars effektivt arbete (uppdelat på två dagar och otaliga besök för att hämta material och fika och frukost och lunch) känns helt sjukt.

75% av alla jobb som görs svart hade inte köpts alls om de krävts vitt gissar jag. (När det gäller ombyggnader, renoveringar och dylikt).

Men om vi då frångår det och funderar på vad som skulle stimulera till att dessa jobb görs vitt istället. Det handlar ju bara om priset. Precis som du skriver så är det ju sjukt med 32k för något som kostar dig själv 14 och några dagars arbete. Men om det jobbat skulle kostat 20-25 så kanske det skulle vart värt att anliga fackman vitt eller?

Så vad är det som skall till för att man skall vilja betala/arbeta vitt?
 
Om jag skulle kunna använda den timpenning jag får ut efter skatt, betala den till en hantverkare som bygger på mitt hus, och han också skulle kunna jobba en timme för de pengarna, så skulle jag hyra många fler vita arbetstimmar.

Som det är nu gör ju skattekilarna att jag, trots att jag har ett välbetalt ingenjörsjobb, inte får ihop till att betala en hantverkare när alla skatter och avgifter på min lön är betalda för motsvarande tid som jag har jobbat.
 
pinebar skrev:
Om jag skulle kunna använda den timpenning jag får ut efter skatt, betala den till en hantverkare som bygger på mitt hus, och han också skulle kunna jobba en timme för de pengarna, så skulle jag hyra många fler vita arbetstimmar.

Som det är nu gör ju skattekilarna att jag, trots att jag har ett välbetalt ingenjörsjobb, inte får ihop till att betala en hantverkare när alla skatter och avgifter på min lön är betalda för motsvarande tid som jag har jobbat.

tja, så kan man ju resonera om allt man konsumerar i samhället........
Jag skulle vilja byta bil oftare än vad jag gör nu, men det är ju så fasligt dyrt, MEN om jag slapp betala skatt, sociala avgifter osv. för alla mantimmar på tillverkningen på bilen och tillverkningen av materialet så kunde jag ju byta oftare........fast det så kanske inte vårat välfärdssamhälle fungerar.......
 
Det är väll inte riktigt rätt att jämnföra en sällanköps vara med en tjänst. En tjänst är ju något man skll kunna köpa för att man inte kan själv. Men det är ju inte vettigt att man skall behöva jobba 4 gånger så mycket som man skall anlita en hantverkare. Samma tid vore ju det ideala men dubbelt så mycket förefaller inte orealistiskt.
 
Ett högskattesamhälle får en del absurda konsekvenser.

Jag har jobbat rätt så många år inom data/elektronikbranschen, och även där märker allt fler svenska återförsäljare av att det konkurreras från utlandet där arbetskraftskostnaden är lägre, och där momsen är lägre. Det är således inget unikt för tjänstemarknaden.

När det gäller tillverkningsindustrin så har hundratusentals arbetstillfällen flyttats från Sverige till utlandet, därför att man i Sverige inte klarat av att konkurrera. Nedlagda varv, nedlagda elektronikfabriker, nedlagda järnbruk och gjuterier, nedlagda textilindustrier, däcksfabriker etc. Jobben har försvunnit när det blivit billigare att producera på andra ställen. Konsumenterna var inte beredda att betala svenska skatter och avgifter för produkter som producerades här.

I grund och botten är det här en politisk het potatis. Vår välfärd i framtiden kommer att bygga på att alla är med och betalar. Då kan inte vissa yrkesgrupper genom abnorma skatter tvingas bort från Sverige, utan man kommer att få lov att anpassa skattetrycket till något som går att betala så att vi får fler skattebetalare.
 
Beppo skrev:
Det är väll inte riktigt rätt att jämnföra en sällanköps vara med en tjänst. En tjänst är ju något man skll kunna köpa för att man inte kan själv. Men det är ju inte vettigt att man skall behöva jobba 4 gånger så mycket som man skall anlita en hantverkare. Samma tid vore ju det ideala men dubbelt så mycket förefaller inte orealistiskt.
Det tycker jag var ett bra exempel. den typen av tjänst vi pratar om är ju just en sällanköpsvara, och jag köper även bil för att jag inte kan bygga den själv, precis som man köper tjänsten för att man inte klarar/vill göra det själv.

Så med det resonemanget blir ju allt orimligt dyrt i samhället, gå på restaurang, gå till frisören eller köpa en bil eller en liter mjölk.
 
Pappskallen: Det hela beror väl på vilka alternativ som finns? Om det var möjligt att köpa en fabriksny Volvo XC90 svart för 120.000kr, eller köpa delarna och sätta ihop den själv på ett par månader för ungefär samma pris, så skulle helt klart människor göra det.

Men, inom bilbrasnchen finns ingen svart ekonomi där att tala om. Den finns istället när man kommer till service och reparationer. Det är inga som helst problem att hitta svartarbetande bilmekaniker dit du kan lämna bilen kvällstid och på helger, och hämta upp den några timmar senare, klar att köra.

På samma sätt fungerar egentligen fastighetsmarknaden. Staten har en god kontroll på fastigheter genom lagfartssystemet, och därför är det inte så ofta man köper och säljer fastigheter svart. Men reparationer och underhåll är ofta svartjobb, där är statens kontroll inte alls lika stor.
 
Visst är det så, exemplet var bara till för att belysa resonemanget att man får jobba 4h för att få ut 1h, då det ju gäller i princip allt vi konsumerar. Och vad det gäller det resonemanget är det är ju relativt ointressant huruvida varan GÅR att köpa svart eller inte. tex. den där bilen som kostar 300k, den hade ju varit betydligt billigare om man kunnat "kvitta" timme mot timme, men det samhället vi lever i är ju inte riktigt tänkt att fungera på det sättet.
 
om det fungerade som för länge sen, typ "jag fixar din vagn mot en säck vete". Problemet är väl dels att man aldrig skulle kunna komma överens om en "växelkurs" för tjänsterna och dels att man skulle få packa ihop välfärdssamhället för gott om det inte gick att ta ut skatt i alla led. Jag roade mig med att räkna ut hur mycket staten tjänar på mitt husbygge i form av avgifter och skatter. Sen glömde jag bort det igen fort för att behålla förståndet överhuvud taget.

Rent generellt tycker jag så här: Om man bor (och bygger) i Sverige har man att följa svenska regler och lagar vare sig man gillar dom eller inte. Och där ingår sjukt mycket skatt, vare sig man vill eller inte. Att kräva att få betala svart kan ju nästan liknas vid att stolpa in på löneavdelningen där man jobbar och kräva att de ska sluta dra skatt... Passar det inte är det bara att flytta eller försöka jobba för förändringar.

Problemet med svartjobb måste nog lösas nu på något kreativt sätt eftersom nästa generation att bli "vuxna" verkar tycka att allt ska vara gratis... "Ja,ja det är nog bra med sjukvård, men jag vill inte betala."

Har man inte råd att bygga vitt kanske man ska se över sina byggplaner lite...

/Niklas
 
Jag satt och funderade lite över detta igår och tog det då till nästa "level". apropå att ungdomar skall ha allt gratis osv.

Är verkligen demokrati en så himla bra grej? Självklart säger många. Men om alla skall ta hand om alla och några väljer att inte delta i den del där man betalar utan bara i den ändan där man får och ingen säger till om det och det bara fortsätter och fortsätter så vart kommer vi då? När det bli tillräckligt många så lär det ju inte bli något regeringsbyte pga. dom som glider med är fler än dom som betalar och då är det ju ingen som vill byta styrman för då kan man ju åkla på och jobba osv.

Bara något som slog mig igår.
 
Swetrot skrev:
I ärlighetens namn så är statens agerande inte heller särskilt renhårigt. Nästa år prognostiseras ett överskott i statens finanser på runt 100 mijarder kronor. Det är pengar som de tar ut av medborgarna i form av skatter och avgifter, som de inte hittar något att göra med. 100 miljarder... Det finns utrymme att sänka skatterna.
Vart har du hittat den siffran?
 
Pressmeddelande från Riksgälden, börjar så här:

"Pressmeddelande
2007-10-24
Riksgälden räknar med ett överskott i statsfinanserna på 135 miljarder kronor i år. Överskottet är 3 miljarder kronor lägre än vår juniprognos. Skillnaden beror på att räntorna på statsskulden blivit något högre.

Under 2008 bedömer vi att överskottet minskar till 116 miljarder kronor eftersom skatteinkomsterna blir lägre och vinstutvecklingen inom företagen avtar."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.