Hej,
Köpte nyligen ett hus byggt på sent 70 tal. Huset har elradiatorer som har bytts i omgångar 1992 och 2004 till oljefyllda radiatorer.
När jag just har börjat tapetsera om, demonterade elektrikern flera av dessa radiatorer och konstaterade att jordkabeln i radiatorn inte var kopplad. Antingen hängde den lös eller var avklippt. Det fanns ingen jordkabel i ledningen. Han blev både förvånad och förskräckt.
Övriga eluttag i berörda rum är ojordade.
Vad jag har läst mig till är att man inte får blanda jordat med ojordat i samma rum. Gäller detta även elradiatorer?
Byte av radiatorer har gjorts av behörig elektriker, enligt tidigare ägare, som inte är medveten om det faktiska förhållandet.
Är det en korrekt installation? Kan jag hävda dolt fel?
Tacksam för eventuella synpunkter.
 
Är uttagen i rummet ojordade så ska el-radiatorerna också vara ojordade så det låter korrekt installerat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Är uttagen i rummet ojordade så ska el-radiatorerna också vara ojordade så det låter korrekt installerat.
Hej Josth.
Tack för snabbt svar. Innebär det då att om jag drar jord till radiatorerna måste jag även dra jord till eluttagen?
 
Ja! Allt eller inget jordat!
 
  • Gilla
Vilkoret och 2 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Ja! Allt eller inget jordat!
Hej Fredrik.
Tack för ditt svar. Får ta en diskussion med elektrikern om hur vi går vidare.
 
Det är oftast ingen jätteoperation att jorda ett rum. Många gånger finns jord redan dragen till någon dosa längs vägen så man behöver komplettera med en extra jordledare i rören. Ska du ändå byta uttagen när du tapetserar och redan har elektriker inkopplad så borde det inte vara någon jätteskillnad i pris för det.

Elsäkerhetsmässigt är det kanske inget jättelyft att byta till jordade, utan mest estetiskt eftersom de flesta prylar ändå är dubbelisolerade och inte använder jorden.
Bättre då att se till att du har en jordfelsbrytare, oavsett om du har jordade uttag eller inte.
 
  • Gilla
NS10 och 1 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Det är oftast ingen jätteoperation att jorda ett rum. Många gånger finns jord redan dragen till någon dosa längs vägen så man behöver komplettera med en extra jordledare i rören. Ska du ändå byta uttagen när du tapetserar och redan har elektriker inkopplad så borde det inte vara någon jätteskillnad i pris för det.

Elsäkerhetsmässigt är det kanske inget jättelyft att byta till jordade, utan mest estetiskt eftersom de flesta prylar ändå är dubbelisolerade och inte använder jorden.
Bättre då att se till att du har en jordfelsbrytare, oavsett om du har jordade uttag eller inte.
Hej igen.
En jordfelsbrytare har jag redan tagit beslut om att installera. Tolkar ditt svar att det borde räcka med det.
I annat fall måste jag dra jord till alla sex rummen.
 
Nejdå, det räcker att jorda ett rum i taget. Men hela det rummet måste bli jordat, även lamputtag.
Det går fint att förbereda med jordtråd i övriga rum samtidigt, men behålla de ojordade uttagen tills du renoverar ett rum i taget.
När du renoverar är det sen bara att byta till nya jordade uttag.
Om det är förberett och du tänjer lite på reglerna kan du i princip byta från ojordade till jordade uttag själv när det är dags.
Förutsatt att du känner dig bekväm med det förstås.

Om du gör större förändringar i eldragningen i ett rum så ”måste” man dra in jordat.
 
F fredrik.johansson skrev:
Nejdå, det räcker att jorda ett rum i taget. Men hela det rummet måste bli jordat, även lamputtag.
Det går fint att förbereda med jordtråd i övriga rum samtidigt, men behålla de ojordade uttagen tills du renoverar ett rum i taget.
När du renoverar är det sen bara att byta till nya jordade uttag.
Om det är förberett och du tänjer lite på reglerna kan du i princip byta från ojordade till jordade uttag själv när det är dags.
Förutsatt att du känner dig bekväm med det förstås.

Om du gör större förändringar i eldragningen i ett rum så ”måste” man dra in jordat.
Hej Fredrik.
Tack än en gång för dina synpunkter. Får ta mig en diskussion med elektrikern då han har förberett för jordade spottar i taket men inte nämnt något om jordning av övriga eluttag i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.