Jag gissar också på tryckimpregnerade träreglar direkt på betongplattan. Och/eller i väggarna om du har källare/sutturäng.
Det brukar dock lukta surt/kattpiss och inte som våt jord.
 
1 1Melina skrev:
Tack för svar. Frågan är hur man ska lokalisera vart lukten kommer ifrån. Innan köpet gick vi runt med besiktningsmannen och han sa att det endast var lite jordfuktlukt i krypgrunden som luktade och åtgärdas lätt med plastfoliematta och avfuktare. Jag kände däremot en stark lukt i huset och efter två timmar i huset kände jag att mina kläder luktade när jag lämnade huset..
Du tyckte inte att det var en anledning att backa från köpet när kläderna blir luktsmittade?

DET för mig är en rätt stor varningsklocka. Visst kan hus lukta"instängda" eller ha lukt pga av gamla material, rökare, matos med mera. Den vanliga lukten smittar dock extremt sällan av sig i kläder.

Medans mögel och dylikt verkar sätta sig snabbt i kläder.

Annars är det väl råden innan som gäller. Se över ventilation (FTX är inget magisk medel mot lukt). Byta material. Sätta markplast. Och renovera och byta ytskicken.
 
  • Gilla
StarkK och 1 till
  • Laddar…
F Freiherren skrev:
Jag gissar också på tryckimpregnerade träreglar direkt på betongplattan. Och/eller i väggarna om du har källare/sutturäng.
Det brukar dock lukta surt/kattpiss och inte som våt jord.
Precis. Jordkällare/jordlukt är ju typiskt mögel.
 
Jag hoppas att det går bra om jag lånar tråden lite grann. Vi köpte också ett hus (förstagångsköpare) där vi tyvärr har problem med lukten, av allt att döma pga impregnerat virke.

Huset är byggt i 2 omgångar; krypgrund 1980 (ca 50m2) och förlängning av huset 2011 på betongplatta (50m2). Totalt 100m2.

Vi har installerat en sorptionsavfuktare för 2 månader sen men det har inte hjälpt märkbart med lukten. Jag funderar nu på om vi ska låta byta syllar, åtminstone på den äldre delen av huset men jag undrar om det räcker? Det säkra före det osäkra vore väl då att, utöver syllbyte även byta bjälklag i golvet och installera ett ventilerat golv. Men är det någon som har en idé om vilka summor vi då pratar om i det fall vi gör detta i bara den äldre delen av huset respektive hela huset? Det sura I detta är att köket ligger i den gamla delen av huset, så hela den måste väl då monteras ner och flyttas under renoveringen oavsett vad vi väljer.
 
Det är säkert olika men ventilationen i huset behöver ju också vara bra. Skulle säga att andas huset bra så borde de hålla.
Jag målade om allt i huset och byte golv så jag hade inget befintligt som doften sätter sig i och det fungerar. Går folk in i mitt hus nu luktar det inget.
Dock har jag varit borta typ en vecka så känns doften tydligt. Skulle gissa att det beror på att köksfläkten inte går och paxfläktsrna i toan inte gör jobbet. Men doften försvinner när jag varit hemma typ några timmar och ”arbetat” in huset.

Kanske värt o prova istället? Iofs inte jättebillig åtgärd. Lycka till.
 
V VetarN skrev:
Det är säkert olika men ventilationen i huset behöver ju också vara bra. Skulle säga att andas huset bra så borde de hålla.
Jag målade om allt i huset och byte golv så jag hade inget befintligt som doften sätter sig i och det fungerar. Går folk in i mitt hus nu luktar det inget.
Dock har jag varit borta typ en vecka så känns doften tydligt. Skulle gissa att det beror på att köksfläkten inte går och paxfläktsrna i toan inte gör jobbet. Men doften försvinner när jag varit hemma typ några timmar och ”arbetat” in huset.

Kanske värt o prova istället? Iofs inte jättebillig åtgärd. Lycka till.
Huset hade faktiskt fått anmärkning på ventilationen, varför vi lät installera 2st friskluftsventiler i den nyare husdelen i höstas.

Jag tänkte kontakta 2 - 3 bolag för att ta in offerter på syllbyte och även byte av bjälklag, så får vi se vad vi bestämmer oss för. Det var en annan medlem på forumet igår som uppmärksammade mig på att bjälklaget troligtvis inte är impregnerat, och troligtvis har han rätt; jag vill minnas att syllarna har mintgrön färg medan undersidan av golvet inte har det.

Sen tänker jag lite som du; vi använder huset som fritidshus. Hade vi bott där på heltid skulle det säkerligen hjälpa med att värma upp huset, lufta det oftare och så att säga impregnera det med våra dofter.
 
En soldriven ventilation är inte så dyr och kostar sedan inget I drift alt om ni har skorsten så sätt en "snurrande ventilator" på skorstenen.
 
V VetarN skrev:
Det är säkert olika men ventilationen i huset behöver ju också vara bra. Skulle säga att andas huset bra så borde de hålla.
Jag målade om allt i huset och byte golv så jag hade inget befintligt som doften sätter sig i och det fungerar. Går folk in i mitt hus nu luktar det inget.
Dock har jag varit borta typ en vecka så känns doften tydligt. Skulle gissa att det beror på att köksfläkten inte går och paxfläktsrna i toan inte gör jobbet. Men doften försvinner när jag varit hemma typ några timmar och ”arbetat” in huset.

Kanske värt o prova istället? Iofs inte jättebillig åtgärd. Lycka till.
Hej! Undrar bara om du gjort någon mer åtgärd ange lukten?

Vi hade problem med lukten och beslutade oss tillslut att göra en större renovering, så vi lät byta golv (ej brädorna längst ner men isolering och ytgolv), vi bytte plasten i krypgrunden, vi lät dränera altanen, målade om insidan av huset, vi har sen tidigare Anticimex corroventa och har installerat 2st frånluftsventiler. Huset var luktfritt i ca 2 månader men nu är lukten tillbaka, visserligen inte lika starkt som tidigare men tyvärr definitivt där. Jag funderar på om det inte kan vara så att isolering i taket blivit doftsmittat och att det nu är det som luktar...? Vad mer går att göra förutom att riva ner och låta bygga nytt? Kanske luktundersökning av något slag för att försöka fastställa luktkällan?
 
Vad är det för hud
S StarkK skrev:
Hej! Undrar bara om du gjort någon mer åtgärd ange lukten?

Vi hade problem med lukten och beslutade oss tillslut att göra en större renovering, så vi lät byta golv (ej brädorna längst ner men isolering och ytgolv), vi bytte plasten i krypgrunden, vi lät dränera altanen, målade om insidan av huset, vi har sen tidigare Anticimex corroventa och har installerat 2st frånluftsventiler. Huset var luktfritt i ca 2 månader men nu är lukten tillbaka, visserligen inte lika starkt som tidigare men tyvärr definitivt där. Jag funderar på om det inte kan vara så att isolering i taket blivit doftsmittat och att det nu är det som luktar...? Vad mer går att göra förutom att riva ner och låta bygga nytt? Kanske luktundersökning av något slag för att försöka fastställa luktkällan?
vad är det för hus, är det 70 tal? Då kan det vara syllarna så får du byta dom.

Annars se till att ha lite drag i ventilationen. Det hjälpte oss
 
V VetarN skrev:
Vad är det för hud

vad är det för hus, är det 70 tal? Då kan det vara syllarna så får du byta dom.

Annars se till att ha lite drag i ventilationen. Det hjälpte oss
Början på 80-tal. Hade dock expert på syllbyten för nästan 2 år sen som konstaterade att syllarna var i gott skick. Han trodde lukten berodde på att det uppstått lätt vitmögel på blindbotten som i sin tur smittat isoleringen. Och mycket riktigt, när isoleringen var borttagen och låg i big bag på uppfarten - den luktade starkt! Vi rökte då både krypgrund och insidan av huset. Det hjälpte i några dagar...

Lukten försvann dock helt efter den stora renovering i somras men började återkomma ca 2 månader efter den, gradvis ökande.
V VetarN skrev:
Vad är det för hud

vad är det för hus, är det 70 tal? Då kan det vara syllarna så får du byta dom.

Annars se till att ha lite drag i ventilationen. Det hjälpte oss
 
Sista är ju att kolla ventilationen då. Jag har många som gjort liknanande hos mina grannar och framför allt har täta fönster men glömt att huset haft självdrag. Ta in någon som kollar flödena för luft. Är en billig lösning att göra lite till och frånluft eller kolla befintligt system. Det kanske inte åtgärdar problemet men mildrar symtomen och kanske ”ditt” problem därmed
 
  • Gilla
StarkK
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Sista är ju att kolla ventilationen då. Jag har många som gjort liknanande hos mina grannar och framför allt har täta fönster men glömt att huset haft självdrag. Ta in någon som kollar flödena för luft. Är en billig lösning att göra lite till och frånluft eller kolla befintligt system. Det kanske inte åtgärdar problemet men mildrar symtomen och kanske ”ditt” problem därmed
Tack, ska kolla upp det. Precis som för dig, nu när vi var i huset i helgen, eldade på, värmde på till rumstemperatur etc - det blev klart bättre. Inte luktfritt men bättre och inte jämförbart med hur det var innan den stora reparationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.