Hej!
Är det någon som hade kunnat hjälpa/ge mig lite tips på hur man på bästa sätt hade kunnat placera ett hus på denna tomten? Tomten är på 1400+ kvm2. Vägen som går bredvid är en grusväg med 1 granne längre ner, så ingen "hårt" trafikerad väg.

Det är plats 1 eller 2 som jag tror/tycker är bäst.

Antingen ett L format hus som går på båda tomterna, eller ett 1 1/2 plans hus på någon av platserna.

Mvh
 
  • Satellitbild på markområde med riktningarna norr, söder, öst, väst markerade och en plats betecknad "Plats 2".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Utan att veta hur utsikten osv ser ut så skulle jag placerat huset i norr för att få så mycket utemiljö i söderläge som möjligt.
 
  • Gilla
mgranbom och 6 till
  • Laddar…
Det är halvöppet/lite skog. Så ingen speciell utsikt.
 
D
K Kaffepannan1 skrev:
Hej!
Är det någon som hade kunnat hjälpa/ge mig lite tips på hur man på bästa sätt hade kunnat placera ett hus på denna tomten? Tomten är på 1400+ kvm2. Vägen som går bredvid är en grusväg med 1 granne längre ner, så ingen "hårt" trafikerad väg.

Det är plats 1 eller 2 som jag tror/tycker är bäst.

Antingen ett L format hus som går på båda tomterna, eller ett 1 1/2 plans hus på någon av platserna.

Mvh
Jag håller också med om att hus i norrspetsen verkar bäst, spontant. Det hänger dock också på vad det är för verksamhet som pågår på den andra fastigheten som ligger mellan din fastighet och vägen i öster.
 
Lite mått eller skiss på hur du tänkt dig husen skulle hjälpa. Hur stort ska huset vara? Finns möjlighet att bygga närmre tomtgäns än 4.5m? Vill du även ha plats för t.ex. garage?

Finns det möjlighet att köpa marken i svängen blir ju tomten plötsligt mycket trevligare, men jag antar att den ser ut som den gör av nån anledning?

Att bygga i norr med tomt i söder är ju trevligt, men det går ju alltid att bygga i väst och ha en uteplats i norr.
 
D datja skrev:
Jag håller också med om att hus i norrspetsen verkar bäst, spontant. Det hänger dock också på vad det är för verksamhet som pågår på den andra fastigheten som ligger mellan din fastighet och vägen i öster.
På andra sidan vägen så är det bara skog/gräs. Så inget boende där.
 
H Henrik.S skrev:
Lite mått eller skiss på hur du tänkt dig husen skulle hjälpa. Hur stort ska huset vara? Finns möjlighet att bygga närmre tomtgäns än 4.5m? Vill du även ha plats för t.ex. garage?

Finns det möjlighet att köpa marken i svängen blir ju tomten plötsligt mycket trevligare, men jag antar att den ser ut som den gör av nån anledning?

Att bygga i norr med tomt i söder är ju trevligt, men det går ju alltid att bygga i väst och ha en uteplats i norr.
Mått har jag inga då det inte är jag som skall bygga där. Skall ansöka om förhandsbesked så försöker få mer kunskap på detta ämnet.

Nej marken bredvid är tyvärr inte till salu, annars förstår jag att tomten hade varit "lättare" för ögat.

Garage hade varit trevligt, men funderar på att lägga huset i norr och sedan ha vägen in en bit som ansluter till garaget. Men allting är bara idéer just nu.
 
Behövs mer information om måttuppgifter på tomten (gärnatomtnummer) och typ/storlek på tänkt hus om det ska gå att ge vettiga råd.
 
T ToreJ01 skrev:
Behövs mer information om måttuppgifter på tomten (gärnatomtnummer) och typ/storlek på tänkt hus om det ska gå att ge vettiga råd.
Det är inte ett hus jag skall bygga, enbart placering av hus jag är ute efter. Sen om det blir ett L format hus, ett "vanligt" hus eller vad bryr jag mig inte om. Om jag skall sätta ut ett hus på kartan och eventuellt ett garage, vad hade varit bäst rent platsmässigt. Det behöver man inte ha mått för.
 
K Kaffepannan1 skrev:
Det är inte ett hus jag skall bygga, enbart placering av hus jag är ute efter. Sen om det blir ett L format hus, ett "vanligt" hus eller vad bryr jag mig inte om. Om jag skall sätta ut ett hus på kartan och eventuellt ett garage, vad hade varit bäst rent platsmässigt. Det behöver man inte ha mått för.
Ok, hoppas nån kan ge dig råd.
Jag klarar det inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
K Kaffepannan1 skrev:
Det är inte ett hus jag skall bygga, enbart placering av hus jag är ute efter. Sen om det blir ett L format hus, ett "vanligt" hus eller vad bryr jag mig inte om. Om jag skall sätta ut ett hus på kartan och eventuellt ett garage, vad hade varit bäst rent platsmässigt. Det behöver man inte ha mått för.
Jo, man behöver veta om sträckorna är 5, 10 eller 20 m eftersom ett hus inte får plats där det är 5 eller 10 m.
 
  • Gilla
lillanutten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.