Hejsan! Är det någon som vet hur kvaliten på byggmax murblock är ? Hade tänkt använda 19*19*59 och putsa på utsidan ev isolera på insidan
 
I tidigare trådar har det talats om att de har dålig tolerans på måtten, tydligen så stora toleransfel att det skulle kunna vara svårt att få till en rak murning.

Har dock ingen egen erfarenhet av det. Kanske läge att åka dit och kontrollmäta några block
 
Jag murade nederdelen på ett garage med murblock ifrån byggmax. Åkte 2 vändor vid 2 olika tillfällen för inköpet, och det skilde flera mm på murblocken ifrån respektive köptillfälle.
Som tur var så hade jag inte börjat mura och kunde byta de som var först köpta, till murblock ifrån samma leverans som vid andra tillfället.
Men det blev ju en del att bära i onödan...
 
Kan va läge för lite extra mätning så man slipper Onödigt bärande men då jag tänkt att putsa väggarna så tycker jag nog inte det gör så mycket om blocken är lite olika . Vad jag också funderar på är om dom har samma k-värde som motsvarande .andra lecablock eller om dom är lika dåliga som billiga ?
 
K
Att tänka på är att blocken på Byggmax skiljer sig i tryckhållfasthet mot de dyrare som säljs på t.ex. Beijer.
 
Tror knappast att det är någon hållfatshets skillnad, jobbar du på BEIJER :)
 
Den där typen av kommentarer är rätt onödiga här Sailor. Om man skulle arbumentera med "jobbar du på" så snart någon rekomenderar eller förepråkar en särkilld lösning eller produkt här på forumet så skulle inehållet blir rätt värdelöst - ktm250 kanske kan utveckla sitt resonemang men så länge som du själv bara "tror" att det inte är någon skillnad i detta fall så är även din kommentar rätt orellevant.

PS! Det betyder dock inte att det inte finns produkt lobbyister även på detta forum.
 
K
Nej, jag jobbar inte på Beijer. Tog det bara som ett exempel. Blocken på Byggmax har en tryckhållfasthet på 2 MPa. De på Beijer, K-Rauta, Silvan osv. har 3 MPa.
 
Du får vad du betalar för...så är det bara! Deras murbruk är dessutom av ojämn kvalité. Köp riktigt material när du ändå håller på att investera. Ett råd från en murare!
 
oppenspis skrev:
Du får vad du betalar för...så är det bara! Deras murbruk är dessutom av ojämn kvalité. Köp riktigt material när du ändå håller på att investera. Ett råd från en murare!

Jag protesterar mot påståendet att man får vad man betalar för - det gäller inte i någon branch, byggbranchen är till och med kanske värre än andra.

Tyvärr? gäller inom denna bransch som all annan - att om man skall betala "rätt" pris får man sätta sig in i vad detta innebär, dvs analysera kvalitets och prisdifferenser och jämföra mot specifikationer och krav på det man skall bygga.

Jag får utslag i öronen av påståenden om att saker är skit per automatik, om de är köpta på "fel" ställe. Dålig kvalité kan man visst hitta i lågprisaffärer, men även hos "fina" leverantörer

/per
 
Per_Kylsten skrev:
Jag protesterar mot påståendet att man får vad man betalar för - det gäller inte i någon branch, byggbranchen är till och med kanske värre än andra.
Påståendet "du får vad du betalar för" biter oftast på osäkra och oengagerade kunder, som väljer att förlita sig på den 'kunnige' hantverkaren som ofta handlar via Dahl/Ahlsell, där prissättnig sker så att alla led tjänar på arrangemanget, utom kunden. Då menar jag i ekonomiska termer.

Som kund för man helt enkelt tänka ett steg längre än så, och vara lite kreativ. Ett lysande exempel är garageportar från Hörmann. Exakt samma paket med port plus fjärrstyrning kostar endast hälfen i Polen mot vad det gör hemma i Sverige. Förklaringen är naturligtvis prispåslag/vinstmarginal.
När jag skulle beställa cellplast och kantelement gick jag till tre lokala bygghandlare (sk proffs, ej Byggmax, K-Rauta, Bauhaus) och spelade ut dem mot varandra. Ja, priset i slutändan blev bra mycket lägre än vad som sas i början.
 
Exakt Isolde!!

/per
 
Jag håller med. Är aktiv på ett bilforum, där Biltema dyker upp titt som tätt.

Rent mentalt och omedvetet så är det nog så att man utgår/vill utgå från att det man köper på Biltema, Byggmax o.s.v. är sämre tills motsatsen är bevisad. Och tvärtom - det man köper hos märkeshandlaren eller den "finare" butiken är bra tills motsatsen är bevisad.
Eftersom det sällan går att bevisa någonting (man gör ju inga mer avancerade jämförelser, köper oftast samma sak bara en gång och på ena stället), så blir slutresultatet att det oftast är skräp hos de billiga.

Extremfallet är nog båttillbehör. De är hutlöst dyra i märkesbutikerna, men ack vad mycket skräp jag hittat där trots att fabrikaten är Plastimo, Roca m.m. Dessutom finns något "skämmigt" över att ha köpte saker på t ex Biltema i dessa kretsar. Jag och många med mig är av den uppfattningen att Biltema nog skulle sälja mycket mer om de lät bli att skriva "Biltema" på allt de säljer.....

Således - ibland får man vad man betalar för. Men ofta betalar man alldeles för mycket för något som inte är så bra som man tror. Och vad spelar det för roll om lättklinkerblocken är från Finja (som i mitt fall) och håller kalastoleranser på måtten, när muraren sedan sätter dem uppåt halvcentimetern snett ?

Nej, det är BRA att lågprisställena finns. De sätter viss press på de andra (förhandlingsläge t ex), och där kan man göra fynd. Fast man måste som sagt ha ögonen med sig, inte bara i lågprisbutiken utan tyvärr också på alla ställen man handlar.
 
Tillbaka till lecablocken

Variationerna i storlek har ingen betydelse.
K-värdet bör vara rätt lika.
Har för mig att leca har ungefär samma k-värde som trä
 
jag murade min form till garaget med leca block från byggmax. Bra passform tyckte jag. köpte i två olika lass och de hade samma storlek sins emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.