Hoppas nån har koll på hur ansvaret som beställare ser ut om byggaren inte ansökt om ROT enl avtal under året arbetet utfördes.

Jag kommer inte ha något ROT utrymme nästa år så om byggaren då kommer på att de inte fått ROT och får nej från skattemyndigheten kan jag ändå bli betalningsansvarig?
 
Har du haft något kontakt med firman och skriftligt dokumenterat vikten av att det hanteras på det sättet där du kan påvisa att byggfirman känt till förutsättningarna, dvs följer det ni avtalat.
Avgörande för ansvar och om du ev. skulle hamna i en tvist.
Så avvakta inte utan agera idag så du inte hamnar i framtida tvister.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi skrev ett std hantverkaravtal inkl ROT men det avtalet säger inget om när hantverkaren måste ansöka vad jag kan se.
Utdrag:
11. ROT-avdragVid ROT-avdrag gäller följande. Beställaren är skyldig att på begäran uppvisa ett intyg från Skatteverket som visar hur mycket skattereduktion som beställaren utnyttjat under året.Beställaren är skyldig att betala återstående arbetskostnad till hantverkaren om Skatteverket helteller delvis inte medger utbetalning efter hantverkarens ansökan eller återkräver redan utbetalt skattereduktionsbelopp. Detta gäller inte om skälet för att utbetalningen inte medges eller återkrävs beror pånågon omständighet som hantverkaren är ansvarig för.Betalning av återstående arbetskostnad ska ske inom 10 dagar från den dag hantverkaren framställtkrav. Därefter löper dröjsmålsränta enligt räntelagen.Beställaren försäkrar att beställaren är ägare/innehavare av angiven fastighet/bostadsrätt/ägarlägenhet, samt att beställaren nyttjar densamma.
 
BirgitS
Bra att du har använt Hantverkarformuläret men i det här läget kan ju ett enkelt tilläggsavtal där det står att företaget ska söka ROT-ersättning i år vara bra. Du kan skicka ett SMS eller mejl med det förslaget.
 
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Hoppas nån har koll på hur ansvaret som beställare ser ut om byggaren inte ansökt om ROT enl avtal under året arbetet utfördes.

Jag kommer inte ha något ROT utrymme nästa år så om byggaren då kommer på att de inte fått ROT och får nej från skattemyndigheten kan jag ändå bli betalningsansvarig?
Jag förstår inte riktigt problemet. Om du har utrymme kvar, så ber du hantverkaren göra avdrag. Har du inget utrymme kvar, så säger du det direkt. Glömmer hantverkaren, och felaktigt skickar en faktura med/utan ROT, så ber du om en ny faktura.
Du blir som sagt återbetalningsskyldig, om det blir fel. Samt att hantverkaren tvingas vänta på pengar i onödan.
 
Tänk på att du måste betalat fakturan i år för att dom ska kunna söka i år. Går projektet över nyår och du betalar fakturor nästa år så kan inte de hamna på årets ROT-avdrag.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Fakturan betalades i Maj och enligt skatteyndigetens hemsida måste byggaren ansöka om rot senast den sista januari året efter fakturan betalades.

I hantverkar avtalet står att om byggaren får avslag skall beställaren betala vilket om byggaren underlåtit att ansöka i tid verkar helt orimligt. Det kan ju inte vara beställarens jobb att se till att byggaren sköter sin administration?
Byggaren måste måste i min mening ansvara för sin verksamhet.

Jag vill förstå denna fråga rent juridiskt.
 
BirgitS
Skatteverket har väl en tjänst där man kan se hur mycket ROT-avdrag man har kvar. Har du kollat där om beloppet har minskat?
Om inte så kontaktar du lämpligen firman.
 
  • Gilla
Philippp
  • Laddar…
H
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Hoppas nån har koll på hur ansvaret som beställare ser ut om byggaren inte ansökt om ROT enl avtal under året arbetet utfördes.

Jag kommer inte ha något ROT utrymme nästa år så om byggaren då kommer på att de inte fått ROT och får nej från skattemyndigheten kan jag ändå bli betalningsansvarig?
Har du lämnat person nr + fastighetsbetäckning till byggaren så dom kan ansöka om rot till dig!
 
Jag har lämnat all info och han har inte ansökt än men som sagt han har ju till sista januari -24 på sig så för nu vill jag bara förstå vad som gäller kring detta.
Generellt får man brev från Skatteverket så fort något händer kring rot eller rut, har man kivra kommer det dit.
 
BirgitS
Oavsett vad som gäller juridiskt om de inte ansöker i tid så är det nog enklast för dig att prata med företaget. För även om du inte behöver betala något mer för att firman slarvar så kommer firman att försöka få dig att ersätta dem och det leder till mer besvär för dig.
 
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Fakturan betalades i Maj och enligt skatteyndigetens hemsida måste byggaren ansöka om rot senast den sista januari året efter fakturan betalades.

I hantverkar avtalet står att om byggaren får avslag skall beställaren betala vilket om byggaren underlåtit att ansöka i tid verkar helt orimligt. Det kan ju inte vara beställarens jobb att se till att byggaren sköter sin administration?
Byggaren måste måste i min mening ansvara för sin verksamhet.

Jag vill förstå denna fråga rent juridiskt.
Om hantverkaren fått betalt av dig, samt fått alla uppgifter. Så är det hans problem om han inte sökt innan 31 Januari året efter arbetets betalning. Då behöver du inte betala. Även om hantverkaren försöker kräva det av dig.
 
Hantverkaren kan inte ansöka om rot för 2024 på ett jobb som gjordes 2023. Om han gör det i Jan så är det fortfarande på 2023 års kvot. Missar han och försöker anmäla det för 2024 istället är det skattefiffel och bokföringsbrott.
 
Tack för inlägg så långt.

Uppdatering, fick idag veta att byggaren har ansökt sedan några månader men skattemyndigheten har begärt ytterligare info och underlag vilken byggaren inte svarat på och nu har de preliminär beslutat att han inte får ROT eftersom de inte har underlag nog att ta beslut. Han har fått flera propåer från skattmasen.

Det är en fasad renovering så det borde inte vara några problem men nu kan man fundera på vad som gäller, kan tycka det är byggarens problem om han inte lämnat tillräckligt med info och att han därmed inte kan kräva ROT summan av mig.

?
 
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Tack för inlägg så långt.

Uppdatering, fick idag veta att byggaren har ansökt sedan några månader men skattemyndigheten har begärt ytterligare info och underlag vilken byggaren inte svarat på och nu har de preliminär beslutat att han inte får ROT eftersom de inte har underlag nog att ta beslut. Han har fått flera propåer från skattmasen.

Det är en fasad renovering så det borde inte vara några problem men nu kan man fundera på vad som gäller, kan tycka det är byggarens problem om han inte lämnat tillräckligt med info och att han därmed inte kan kräva ROT summan av mig.

?
Ja jag tror att du kan vara rätt säker på att kravet gäller om han får avslag pga att du redan använt för stor del eller liknande problem som har sitt ursprung hos dig. Att han inte själv vidtar erforderliga åtgärder kan du inte lastas för. Skulle han kräva dig på mer pengar nästa år, är det bara att bestrida.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.