Hej, nyköpt hus och den tidigare ägaren har fler hål än väggar. Hur får jag bort dom här metalpluggarna? Det är gipsvägg.

Att dra in en skruv och bända funkar inte, gipsväggen följer med.

Funderar på att bara spackla över..
 
  • Röd texturerad vägg med en infälld skruv eller bult i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd vägg med skruvhål och vit repa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Slå in några mm i gipsskivan och spackla över.
Mönstra spacklet med en korthårig borste för få de smälta in bättre med vävtapeten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Skruva in skruven som passar (4mm tror jag), slå försiktigt på skruven med en hammare så att du rätar ut vingarna bakom skivan, ta en tång och dra ut gipsankaret.
 
  • Gilla
pacman42 och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Skruva in skruven som passar (4mm tror jag), slå försiktigt på skruven med en hammare så att du rätar ut vingarna bakom skivan, ta en tång och dra ut gipsankaret.
Tillägg: Skruva bara in skruven minimalt så det finns luft mellan vägg och skruvskalle.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D DanielRenoverar skrev:
Hej, nyköpt hus och den tidigare ägaren har fler hål än väggar. Hur får jag bort dom här metalpluggarna? Det är gipsvägg.

Att dra in en skruv och bända funkar inte, gipsväggen följer med.

Funderar på att bara spackla över..
Det absolut enklaste är att ta ett borr som är lite större än hålet och borra ut den. Brickan lossnar på utsidan, pluggen ramlar ner i väggen. Sedan är det bara att spackla.
 
  • Gilla
RoTe och 10 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det absolut enklaste är att ta ett borr som är lite större än hålet och borra ut den. Brickan lossnar på utsidan, pluggen ramlar ner i väggen. Sedan är det bara att spackla.
Gjorde precis så. Dom ligger fint bakom gipsväggarna 👌
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det absolut enklaste är att ta ett borr som är lite större än hålet och borra ut den. Brickan lossnar på utsidan, pluggen ramlar ner i väggen. Sedan är det bara att spackla.
Instämmer, det enklaste sättet jag har funnit (tog bort ett gäng av dessa när jag flyttade ut ur lägenheten för en massa år sedan). Finns viss risk att pluggen börjar snurra och borrar sig in i gipset med dess "fästöron", men inget större problem, hålet blir bara lite större och man får spackla lite mer 👍
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
man tar en morakniv och bänder lite under brickan ,den släpper ganska lätt och sen puttar man in resten i väggen
 
  • Gilla
Warleod och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Slå in några mm i gipsskivan och spackla över.
Mönstra spacklet med en korthårig borste för få de smälta in bättre med vävtapeten.
Det blir att göra det här, alla andra råd var goda men funkade inte riktigt. Vet inte vad det här är för åbäken han satt in men det här blir bra :)
 
Nissens
D DanielRenoverar skrev:
Det blir att göra det här, alla andra råd var goda men funkade inte riktigt. Vet inte vad det här är för åbäken han satt in men det här blir bra :)
Märkligt, jag har borrat ut hundratals sådana genom åren, och flera i tråden säger samma sak, att det är väldigt lätt att borra ut dem.
Måste vara handhavandet. 😊
 
  • Gilla
cedd90
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Märkligt, jag har borrat ut hundratals sådana genom åren, och flera i tråden säger samma sak, att det är väldigt lätt att borra ut dem.
Måste vara handhavandet. 😊
Haha det är inte helt omöjligt att det är min inkompetens som står ivägen. Men nu är skruvhuvudet (till min enda skruv som passar) helt sönder så..
 
Nissens
D DanielRenoverar skrev:
Haha det är inte helt omöjligt att det är min inkompetens som står ivägen. Men nu är skruvhuvudet (till min enda skruv som passar) helt sönder så..
Skruvhuvud?
Ett borr är allt som behövs. Och en borrmaskin förstås.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Skruvhuvud?
Ett borr är allt som behövs. Och en borrmaskin förstås.
Jaja.. så kan man ju också göra.. haha
 
Så här ser den ut i väggen.
I med skruven lite grann och knacka försiktigt så den rätar ut sig.
Sedan dra ut.
En genomskärningsillustration av en expanderplugg i en vägg för fästande skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Märkligt, jag har borrat ut hundratals sådana genom åren, och flera i tråden säger samma sak, att det är väldigt lätt att borra ut dem.
Måste vara handhavandet. 😊
Handhavandet är ett problem, det blir att banka in och spackla över. Borr knivar och hammare men skiten är fast. Lär ju byta gipsväggar en vacker dag ändå så. Tack för tipsen iaf!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.