Oj vilket svar!
Vad är BGS? Jag har väldigt dålig koll på verktygsmarknaden. Hade en kollega som börja sälja Facom, dumt att jag inte köpte på mig av honom. Det är dock 15år sedan.
 
J john.h skrev:
Tyvärr är de reviderade till det sämre, har också äldre satser som känns bra mycket bättre än de som säljs nu.

Gamla:
[bild]

Nya:
[bild]
Varför ska allt bli sämre kvalitet på.
Buy once, cry once.
 
Cheesen
Norrtull Norrtull skrev:
Oj vilket svar!
Vad är BGS? Jag har väldigt dålig koll på verktygsmarknaden. Hade en kollega som börja sälja Facom, dumt att jag inte köpte på mig av honom. Det är dock 15år sedan.
Det är ett tyskt märke som gjort verktyg länge. Har mest tänger därifrån men dom har bra kvalite. Vi har några gamla BGS på jobbet och dom ser bättre ut än bachosarna från samma årtionde (90tal)
 
Tror inte det nämnts tidigare men köp absolut inget annat än 6-kants hylsor. Större risk att dra sönder med 12-kantshylsa.

Istället är det viktigt med ett spärrskaft med hög ”upplösning”
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det är ett tyskt märke som gjort verktyg länge. Har mest tänger därifrån men dom har bra kvalite. Vi har några gamla BGS på jobbet och dom ser bättre ut än bachosarna från samma årtionde (90tal)
Stort tack, nya spaningar nu då. Men ska väl göra som alla säger, vänta ut svartfredagen. Då blir det shoppingcenter Internet som ska besökas.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Både Duab och Hylte har nu Bahco S87+7 för 1495. Jag köpte precis den satsen på Bauhaus för 2699kr och valde sen att matcha mot tidigare nämnda butiker för att få samma pris plus ytterligare 12%.

Då får man satsen för drygt 1300kr vilket jag tycker är helt klart prisvärt!

Satsen innehåller dessutom både blocknycklar och lednycklar vilket jag tycker är bra!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag hade valt en sats med 1/4", 3/8" och 1/2" satser i.

Tex. Kamasa Tools 138 delars, Jula brukar ha riktigt bra rea på dom, hittar dock inga Kamasaverktyg hos dom nu...

Ett öppet verktygsset i blått fodral med diverse nycklar och skruvmejslar, organiserat och redo för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Tokslut Tokslut skrev:
Jag hade valt en sats med 1/4", 3/8" och 1/2" satser i.

Tex. Kamasa Tools 138 delars, Jula brukar ha riktigt bra rea på dom, hittar dock inga Kamasaverktyg hos dom nu...

[bild]
Kommer aldrig mer att rekommendera en kamaza sedan jag drog en skruv hållandes hjulaxeln på en toyota rund med en 14;s kamaza 6 kant ringnyckel. Den gick sedan att lossa med en 14;s bacho (Bachon är trängre och det var väldigt tydligt). Metallåtervinningen blev det för min Kamaza sats efter den incidenten.
 
  • Wow
mexitegel
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Kommer aldrig mer att rekommendera en kamaza sedan jag drog en skruv hållandes hjulaxeln på en toyota rund med en 14;s kamaza 6 kant ringnyckel. Den gick sedan att lossa med en 14;s bacho (Bachon är trängre och det var väldigt tydligt). Metallåtervinningen blev det för min Kamaza sats efter den incidenten.
Sades väl vara livstids garanti tidigare på Kamasa.
Trasiga delar byttes ut utan krav på kvitto.

Har en drygt 25 år gammal sats som levererar än idag.
 
Cheesen
FredrikR FredrikR skrev:
Sades väl vara livstids garanti tidigare på Kamasa.
Trasiga delar byttes ut utan krav på kvitto.

Har en drygt 25 år gammal sats som levererar än idag.
Ringnyckeln var inte trasig.. den var bara för vid för skruven. Kommer inte ihåg men det var typ 14,28 mm
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ringnyckeln var inte trasig.. den var bara för vid för skruven. Kommer inte ihåg men det var typ 14,28 mm
Låter ju indirekt som den var trasig/feltillverkad.
Surt oavsett.
 
Cheesen
FredrikR FredrikR skrev:
Låter ju indirekt som den var trasig/feltillverkad.
Surt oavsett.
Mätte samtliga nycklar i satsen, det var ingen som var speciellt tight, men just 14mm var mera utanför mina toleranser... (det var en ögonöppnare för mig vad man kan råka ut för med billiga verktyg) (Bachon var mer än 2 tiondelar trängre än Kamazan)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jag har heller aldrig varit någon fan av Kamasa.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Tror inte det nämnts tidigare men köp absolut inget annat än 6-kants hylsor. Större risk att dra sönder med 12-kantshylsa.

Istället är det viktigt med ett spärrskaft med hög ”upplösning”
Beror på vad man skruvar med.
Grovt under en bil är det sexkant som gäller, är finlir kanske det måste vara en tunn tolvkant. Finns ju tolvkantskallar man kan råka på också.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Japp, det finns undantag och beror på vad man pysslar med, men för alldagligt jobb så är 6-kanten ett vettigt förstahandsval.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.