Hej,

Jag har en ritning på ett Gullringshus. Osäker typ dock. Det är enplans 128 kvm med källare och valmat tak. 18 resp 30 graders lutning.

Mvh
Jakob
 
J Johannes Strömvall skrev:
Hej
Någon som har en takstolsritning till gullringshus solringen 513?
Hittat??
 
Nu är jag pensionär med bred marginal, men att planera och bygga själv är det roligaste jag vet, och precis lagom motion. Det svåraste är att veta hur man vill ha det, vilket endast trial and error kan klarlägga. Det finns ett gammalt talesätt som säger att det är först det tredje huset man bygger som passar ens behov. Sedan förändras dessutom behoven radikalt under åren; när barnen flyttat hemifrån vill du definitivt inte se deras tomma rum längre. Det är lätt att falla för vackra kökskataloger, men tänk mera på vad just ni behöver och att det häftiga kök som ni fallit för kanske inte alls passar där det sätts in. Och så snart en dörr står öppen ser man väggfärgerna, golven och möblerna i båda rummen samtidigt och det kan skära sig nåt fruktansvärt. Smart belysning betyder viss automatik, vem har nytta av det om det ändå kommer in för mycket ljus från en gatlykta nattetid?

Tänk på de vanligaste gångstråken, om en dörröppning sitter fel så retar man sig halvt galen på det.

Tänk mer på ljus och ljus, och att stora fönster släpper in båda. Tonåringar gillar att spela musik högt, går det att stänga in ljudet? Ligger sovrummen vägg i vägg, i så fall dåligt. Barnen kan bli ovänner för livet om de retar sig på varandras musiksmak eller spelar för högt när den andre måste göra läxan. Dessutom, om barnen inte kan ropa på varandra i ett stort hus, och måste gå runt i huset för att leta efter någon familjemedlem, skapar man heller ingen hemkänsla. Yta behövs för aktiviteter eller kompisar, inte privat.

Katedraltak måste nästan alltid förses med en hängade fläkt, rummen blir omöjliga att ventilera annars.

Bygg ett dubbelgarage om ni kan, men ställ inte in bilarna... utrymmet blir ett av de mest använda till allt möjligt. Och tänk på var ni kan gå med inneskor och ytterskor, att byta ständigt blir man också lätt galen av.

Sedan har vi trädgården. Inte min grej, för den kräver ständigt arbete utan att ge något tillbaka. Om man ryser när man ser en traditionell gräsklippare, skaffa en robotklippare. Bygg ett staket, tomten känns mycket större då.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.