Hej!
Under en lång period så har det vart dåligt sug i toaletten och efter att ha filmat avlopp så misstänkte jag att det var stolen det var fel på.

Nu upptäckte jag att det inte är helt tätt mot golvet. Pressar jag ner kanten på bilden mot golvet så spolas det mycket bättre.

Hur kan detta komma sig? Ska jag testa att trycka in lim/silikon där eller behöver man demontera toaletten helt?
Svårt att komma in då den står ganska tätt mot vägg.

Mycket tacksam för svar.
 
  • Närbild av foten på möbler, oskarp bakgrund, röd pil pekar på fläck på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry, så trångt. Men det till vänster är porslinet på toaletten. Såg namnet och stos stämmer. Jafo gas wc 30.

Är det inte värt att försöka limma dit befintlig stos?
 
  • Toalettstol närbild, flexibel vattenanslutning, metallrör, kakelgolv, del av toalettsits.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo men eftersom det nu läcker så är ju något helt fel med befintlig stos och att försöka med lim eller annat silikonkladd är nog mindre bra. Att stänga vattnet till stolen, lossa slangen och demontera stolen är nog det bästa. Sen om stolen är limmad eller skruvad är en till fråga?

Sen mycket viktigt så finns det då både raka och förskjutna anslutningsstosar samt i olika dimensioner.
 
Den är limmad. Klarar man detta själv utan hjälp av experter?
 
M MickeSöder skrev:
Den är limmad. Klarar man detta själv utan hjälp av experter?
Det måste "man" fråga sig själv. Det beror på hur händig "man" är. Men det bör gå fint att få loss stolen och kika vad det är för stos. Inhandla en ny och återmontera samt sätta fast den med sanitetslim/silikon.
 
M MickeSöder skrev:
Den är limmad. Klarar man detta själv utan hjälp av experter?
Jo det borde inte vara några större problem.

Kollade efter en vettig instruktion och hittade den här hos K-Rauta
För din del är det ju inte en ny stol som ska monteras men momenten stämmer.
https://www.k-rauta.se/rad-och-guider/badrum/checklista-montera-toalettstol-i-badrummet

Sen om anslutningsstosen är skadad så behöver du då en ny plus det här med att om det är fler hemma och bara en toalett så blir det "stress".....
 
  • Gilla
MickeSöder
  • Laddar…
M MickeSöder skrev:
Den är limmad. Klarar man detta själv utan hjälp av experter?
Absolut inte svårt. Stäng av vattnet till toaletten. Finns ofta en avstängning bara till den. (De är väl den krångliga biten om de mot förmodan inte finns egen avstängning lokalt i på toalett eller badrum)
Skruva loss vatten anslutningen.
Skär lim/silikonen läng golvet med en brytbladskniv till de lossnar, kan hjälpa att ha en lite träkil att trycka under nör den börjar släppa lite. Se när den är lös, bara dra den rakt upp. Klart👍
 
  • Gilla
MickeSöder
  • Laddar…
Stort tack. Ska nog lösa toaletten. Frågan är vilken stos jag ska ha, denna satt ju bra i början men efter nåt år började det bli stopp och så har vi haft länge nu. Så ev har limning släppt eller nåt i den stilen.

Såg att det fanns någon som såg lite mer flexibel ut. Får testa en sådan kanske och limma den ordentligt
 
M MickeSöder skrev:
Stort tack. Ska nog lösa toaletten. Frågan är vilken stos jag ska ha, denna satt ju bra i början men efter nåt år började det bli stopp och så har vi haft länge nu. Så ev har limning släppt eller nåt i den stilen.

Såg att det fanns någon som såg lite mer flexibel ut. Får testa en sådan kanske och limma den ordentligt
Anslutningsstosen är bara noggrannt "dittryckt" inkl att röret ska var helt rent innan man trycker dit den, sen sköter gummitätningarna att det är helt tätt. Något lim ska inte behövas eventuellt behövs rörmokarsmörja.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...sror/smorjmedel-for-plastror-500-g-2000042706

Sen har det här då en viss "äckelfaktor" men det är bara att göra det så bra som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.