Nu har medflyttningstiden gått ut så nu kommer tidigare husägarens post ijen.
Tog alla brev och la i den gula lådan men de kom tillbaks ijen.
Det är både reklam och vanliga brev.
Hur gör jag nu då?
 
Skriv "adressaten okänd" över adressen på posten, och lägg på brevlådan, eller lägg det i pappersinsamlingen.
 
så länge som du inte har samma namn som den som tidigare bodde, är det inget problem, ring posten kundtjänst och meddela att personen inte bor där.
 
Exakt, det är Postens huvudvärk att försöka hitta igen den tidigare ägaren.

Enklast är kanske att prata med din brevbärare när han kommer med posten någon dag, kan tänka mig att det är långa ledningar från Kundtjänst till din brevbärare annars...
 
Vet du den förra ägarens nya adress, är det bara att stryka över adressen, skriva Eftersändes och den nya adressen, och posta breven igen.
Det skulle säkert uppskattas (det gjorde vi), det är så lätt att missa att ändra adressen på en del ställen, som inte man får brev från ofta, men som kan vara viktiga ändå.
Givetvis ska det inte behövas så länge, men är det inte massor av brev (reklam oräknad), är det ju inte så besvärligt.

/EB
 
Vi får post från förförra ägaren fortfarande. De flyttade för mer än 10år sedan! Jag kanske borde ringa posten......
 
Jag har haft samma problem, fast från andra sidan. Vissa företag fixar inte att genomföra en adressändring, utan fortsätter envist att skicka brev till den gamla adressen. Telia och Hydro är två företag som utmärker sig i negativ bemärkelse. Jag har redan betalt flera hundra i påminnelsavgift till Hydro, eftersom deras räkningar går till min gamla adress.

Så jag skulle tro att den gamla ägaren blir väldigt tacksam om du eftersänder hans post.
 
Hm, men om det kommer massor med brev så tröttnar man till slut.
Ägare av mitt hus flyttade till utlandet, och glömde att göra adressändring. Jag har inte deras adress och är trött på alla deras räkningar som kommer.
 
Jag råkade ut för samma sak som andersmc när jag flyttade, Telia fixade inte att uppdatera adressen och innan man märkt något så har det redan gått till inkasso, och DE kollar så att adressen stämmer!

Då åkte jag till hyrehusadressen jag bott på tidigare, och minsann! Där i trapphuset hängde både räkningar och påminnelser snyggt fastklämda! Inte mycket att göra åt saken, bara att betala inkassoavgifter och se glad ut.... :(
 
Får ta och ringa posten. Ja ett och annat brev kan man ju skicka nån annan stanns men det e tråkigt när det kommer varje vecka (oftare vid månads slut) Vi har bott i huset i över två år nu och vad jag själv kommer ihåg så ingår eftersändning i två år.
En gång provade jag och bara lägga på gila lådan men det slutade med att jag tröttnade efter tredje gången. Få testa att lägga på det på jobbet som ligger i en annan kommun.
 
Hemmakatten
Det är ju ren slöhet av brevbäraren att fortfarande dela ut brev när de vet att folk har flyttat. Ring till postmästaren i distriktet och påpeka detta. Posten skall skicka tillbaks brev till avsändaren med notis om orsaken till returen (tex addressat flyttat, okänd eller vad det nu kan vara).
 
Har bott 3,5 år i vårat hus och har samma problem! Får tidigareägares post och dessas inneboendes post samt förförra ägarnas post! Har ringt posten och citymail 4 gånger. Lagt på hundratals brev med "adressaten avflyttad eller "död" som det är i vissa fall. Har även ringt deras gamla arbetsplatser och banker för att säga att adressaten inte bor här längre. Vidare pratade jag med brevbärarna (Citymails killar är nya varje dag tyvärr) Dessutom fick vi post som ska till en helt annan gatuadress med med samma nummer som vårat. Trots alla samtal och notiser så fortsatte felaktiga brev och försändelser komma. Vi fick oftast dubbelt så mycket post per dag som inte skulle till oss. Sedan i sommras åker allt i soptunnan och nu har det minskat något. Det är inte rätt men det finns en gräns tycker jag.

plexi
 
Håller med ridigare inlägg att skriv: Stryk över adressen Och skriv AVFLYTTAD på kuvertet. Lägg det på lådan igen.
Kommer inte brevet i retur till avsändaren kan inte de veta att adressen är fel.
PÅ mitt jobb så görs alltid en slagning i personadressregistret vid returer. Adressen korrigeras och skickas ut på nytt. Sen kan vissa faktureringssystem vara lite luriga. Typ att påminnelser alltid skickas till adressen på orginalfakturan trots att en ny adress är inlagd i systemet. Sen vad gäller Telia kan jag tänka mig att påminnelser ibland hinner gå ut innan brevreturen/adressändringen hinner handläggas. Därav upplevelsen att de inte lyckas ändra adressen.

Tänk även på att det i många fall är er skyldighet att betala fakturan oavsett om ni fått någon eller inte.(i de fall ni bör ha känt till att en faktura borde ha kommit.) Hmm, jag tror iallafall det är så, blev lite osäker nu.
 
Okej jo jag har ju inte skrivit nånting på kuvären utan bara laggt dem i den gula lådan. Det fungerade i början (medans medflyttingen var aktiv) men nu kommer det bara tillbaks ijen. Testar med avflyttad på nästa kuvär får vi se...
Uppdatering kommmer. Det är ett brev från göteborgs taxi det gäller.
 
Snailman
Antagligen inte relevant för TS men kanske för andra, om ni fortsätter få post, så kolla med skattemyndigheten om någon fortfarande är skriven på er adress, det hände mig en gång, var en finne som antagligen flyttat av till finland, han fick påminnelser låneböcker, och en massa tidningar som svenska myndigheter tydligen skickar till invandrare

Skattemyndigheten utreder sedan var de ska /inte ska vara skrivna, de tror självfallet inte på ditt ord...

Efter detta så fick all post gå till runda arkivet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.