Är det ingen direkt värme på alla element så kanske det snurrar för fort genom VP vattnet hinner inte värmas upp, prova med 80 % på den. Du skrev att nu ger den på 46 C ut, är det fortfarande svalt och ska då vara en fart för flödet, men man vet aldrig.
 
Eftersom de bytt expkärl (om det var till värmen inte på kallsidan) har du kollat att trycket är rätt och luftat allt även på pumpen (inte bara element)?
 
med 7 graders delta på framledning och retur, så snurrar det inte för snabbt.
Lossa fronten och lyft av motorn på trevägsventilen, kolla om axeln är hel i 3 vägaren, inte alls ovaligt att plastracklet gått av.
 
Tack för svaren!
Kikade runt i menyerna igår innan jag gick och lade mig och såg att driftprioritering låg på 20 min värme och 60 min varmvatten. Vad jag förstod så brukar standard vara 20/20?

Ställde hursomhelst om till 30/45 och nu på morgonen tyckte jag att det kändes varmare i sovrummen. Snäppet varmare ute idag visserligen men alla element är varma åtminstone. Ska utvärdera under dagen, men låter det rimligt?
 
Standardinställningen är 30/30 jag brukar ställa den på 20/20 på flvp för att de ska växla oftare mellan värme och vv vid kall väderlek, annars kan de kännas i huset om den blåser vv 30 min, och sen skall den avfrosta och så vidare.
Finns egentligen ingen anledning att ha 30/45 eftersom den endast gör varmvatten, om där finns behov! och spelar ingen roll om du är mitt i en värmekörning, och varmvattnet sjunker, då växlar den till vv körning.
 
Aha, ställde om den till 30/30 nu. Men låter inte som att det är här mitt problem låg då om jag tolkar dig rätt, att den ändå switchar mellan bara när varmvattnet börjar vara lågt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.