Skall införskaffa en laddhybrid och måste förbereda för laddning. Tänkte tillsatt börja med köra detta uttag (bild1) för 220v laddning. Men inför det så skall jag uppdatera elcentralen som nu består av 3x10A porslin säkring. Skulle vilja ha 3x16A därute. Vad tror ni om denna central (bild2)? Notera skall så klart använda mig av elektriker men vill vara förberedd.

Grå och blå eluttag för fordon, väderbeständig, väggmonterad design med skyddslock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skärmdump från en svensk elbutiks webbplats visar en uttagscentral till försäljning för 1074 kr inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett vanligt schukouttag räcker, behövs inget "speciellt", se bara till att det är ett nytt uttag av bra kvalité, tex Schneider eller Elko, det är det allra viktigaste.
Se även till att uttaget matas direkt från gruppcentralen, främst om det är tänkt att det ska avsäkras med 16A.

Tar man tex å läser denna sida, så är det flera faktafel,
https://www.efuel.se/artiklar/vad-hander-om-man-laddar-en-elbil-i-vanligt-uttag
Tex villabranden 2018, det nämns ingenting om att det satt en timer i vägguttaget, har för mig att det var en timer för inomhusbruk.
Tex
"Osäkrare
De kablar och uttag som finns i ett hushåll är inte dimensionerade för den belastning som uppstår när elbilens batteri ska laddas. En laddning som skapar stor belastning under ett flertal timmar vilket därmed ökar risken för att kortslutning och brand ska uppstå."
Elinstalationer med schukouttag är oftast dimensionerat och avsäkrat för 10A, å då ska anläggningen klara den belastningen kontinuerligt.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 2 till
  • Laddar…
Man behöver även undersöka att uttaget skyddas av rätt typ av jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
...vilket är den vanliga JFB-typen A, precis som vanligt. "Laddklumpar" på sladden med stickpropp har alla skydd inbyggda, både AC och DC. Dessa inbyggda JFBer är nog inte bättre än den Easee har, men laddklumparna följer en annan standard...
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 4 till
  • Laddar…
Om man väljer att ladda via vanligt uttag bör man bara använda en laddare som har temperatursensor i stickproppen som reglerar ner om dess temperatur blir för hög, och inte använda förlängningssladdar (eftersom de saknar övertemperaturskydd) - så placera uttaget rätt.

Här är exempel på laddare/laddkabel med temperatursensor i stickproppen, men det finns flera (har inte koll på vilka biltillverkares laddare som har det):
https://www.laddkabel.com/produkt/justerbar-laddkabel-typ-2-till-schuko-6-16a-med-dc-skydd/
https://www.direktronik.se/direktro...usterbar-effekt---raddar-uttag-och-sakringar/

Då är man rätt skyddad mot brand i schuko-kontakten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 2 till
  • Laddar…
De där ser jättebra ut dan. Perfekt med temperaturvakt som begränsar effekten också.
 
Har beslutat att dra fram en 5G2,5 matning. En elektriker får sedan byta central. Få se om det blir enkel laddare eller en laddstation vill ju kunna utnyttja 50% rabatt medans den finns.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Jag hade dragit minst 5G4, eller 5G6 för att vara framtidssäker.
Hade även dragit en nätverkskabel.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.