Vi försöker trimma in fjärrvärmecentralen och radiatorsystemet så gott det går.

1 1/2 planshus med källare fjvcentral i källare.

Utetemp 7 grader C. En llvp värmer en del främst de 1 1/2 planen, inte källaren.

Det jag är nyfiken på är varför den markerade motorventilen i bilden ideligen skiftar 90 grader en gång i minuten.

Vet tyvärr alldeles för litet om de olika komponenternas funktion. Det jag vet är att denna komponent fallerade för något år sedan och byttes ut. Konstaterar stt den fungerar men vad gör den? Varför behöver den justera sig en gång i minuten såpass mycket? Är det en indikation på någon dålig inställning, av vad isf?

Tacksam för vägledning!
 
  • Värmesystem med manometer, expansionskärl, rördelar och etiketter, möjlig frågeställning eller markeringar gjorda på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställdonet reglerar fjärrvärmeflödet genom växlaren som är för värmen
Nej, den ska inte vrida sig 90⁰ var/varannan minut, den ska normalt bara justera sig lite åt ena eller sndra hållet.
Själva ställdonet är en Siemens SSY319,
https://mall.industry.siemens.com/mall/en/no/Catalog/Products/10296803


Vad är det för reglercentral? (Bild?)
Man ser underkanten på den på bilden.
 
Tack för input! Ja det känns som att styrsystemet hamnat i ett ohälsosamt ”hunting” -läge. Söker efter något som ej går att nå.

Bifogar en bild på aktuell central, Alfa Laval Ceteterm mini, reglercentral Siemens RVA 36/531/AGS

___
Grunkan i nederkant är bara fjärrvärmebolagets mätutrustning.
 
  • Värmesystemkomponenter, rör, måttinstrument, röd tank, kablar, cirkulationspump, och kontrollenheter inomhusinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt skåp med märke "Cetetherm Mini" i ett rum, mot en kaklad vägg, nära hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Siemens-broschyr för reglercentraler, RVA36/531/AGS, VILLATVÅAN, VILLATREAN, handbok, svartvit omslagsbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle tippa på att det är glappkontakt i utegivaren eller framledningsgivaren.

Utegivaren är NTC-motstånd
Framledningsgivaren är en TP-1000
 
Tack, måste följa upp detta. Visst det är ingen katastrofalt dålig funktion man man ser ju med egna ögon att något är knas här när denna ventil konstant kör med såpass variation mellan lägena, och konstant.

Kan ärligt talat säga att detta kan ha pågått i ett decennium, inte funderat mycket kring detta. Men uppenbart blev föregångaren till denna motorventil utsliten, byttes ut och nu har jag en liten mer smula mer koll. Inser att det är ett beteende som knappast kan vara bra.

Får försöka felsöka sensorerna i första läget. Stort tack för input, demmpa!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.