Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är i gott sällskap om jag har förstått dig rätt. MÖD har fel, lagstiftaren har skrivit fel i propositionen till miljöbalken och verkligheten är fel. I det sammanhanget kanske det inte är hela världen om även jag har fel.
Nu snurrar du väl ändå till det ordentligt. Jag borde inte lägga mer tid här, men kan konstatera att alltför många tror en massa och ägnar sig åt gissningar. Saken är inte vedeldning i sig, det borde alla ha fattat vid det här laget.

Skönt att regeringen tagit tag i saken och gett NV uppgift att börja rätta till eländet.
 
  • Haha
  • Gilla
Pelleplutt78 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Oj, nu är du ute på aningens tunn is men ok. Är det någon definition du misstänker att jag har missat?
Ja, det är uppenbart.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har inte kommenterat TS ärende, enbart stolligheterna kring att vedeldning skulle vara olagligt.
Ingen har väl påstått det?
 
Düsseldorff
F FruNilsson skrev:
Ja, det är uppenbart.
Ok, då kan jag ju passa på att lära mig något. Skulle du kunna hänvisa till den definition du syftar på?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F FruNilsson skrev:
Ingen har väl påstått det?
Skärmdump av en konversation där två användare diskuterar om det är acceptabelt att elda utomhus som granne.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Saken är inte vedeldning i sig, det borde alla ha fattat vid det här laget.
Kan du inte förklara vad saken då är för mig som inte fattar. Jag trodde vi pratar om vedeldning men jag kanske blandar ihop olika trådar. 🤔
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ok, då kan jag ju passa på att lära mig något. Skulle du kunna hänvisa till den definition du syftar på?
Det står ”Definition” i miljöbalken…
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[bild]
Det är väl ändå skillnad på ”olagligt” och eldare KAN i vissa fall få eldningsförbud, eller?
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Sarkastiska svar? Hade du/ni förstått att sakfrågan är reglerad i lag, men det är alltför många som tjafsar om ovidkommande påståenden och man blir bara så trött på er!
Du uttalar dig mycket akademiskt.
TS ställde ursprungligen en enkel fråga och vill ha ett enkelt svar. Du lägger mycket energi på försöka förklara lagar och regelverk som inte många tycks orka med att förstå.
Ditt svar till "fribygg" var sarkastiskt och nedlåtande.
Dessutom var det TS som ställde en enkel fråga, jag ser inte hur ditt svar till "fribygg" minskar TS upplevelse av besvärlig rök/lukt.
Bästa TS kan göra är en dialog med grannen i vänligt tonläge. Hjälper inte det kan en anmälan till kommunens miljö/hälsoskydsförvaltning och förhoppningsvis få hjälp av kommunens tjänstemän, de kan de lagar och regler du referar till.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är helt självklart att det inte utgör en verksamhet i lagstiftarens mening.

Miljöfarlig verksamhet brukar delas upp i olika anläggningsklasser beroende på hur miljöfarlig verksamhet som bedrivs. Exempelvis hör en bensinmack eller ett sjukhus normalt till den lägsta klassen, ett reningsverk och de flesta industrier till mellanklassen och pappersbruk och raffinaderier till den högsta klassen.
Tack för klargörandet.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Varför inte läsa miljöbalkens definition innan du killgissar?
Att feltolka miljöbalken som @FruNilsson hjälper inte TS det minsta.

Jag hoppas att TS hittar någon lösning på rökproblemet, kanske hjälper torr ved eller "loggs" och tips till grannen om hur man eldar.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Du uttalar dig mycket akademiskt.
TS ställde ursprungligen en enkel fråga och vill ha ett enkelt svar. Du lägger mycket energi på försöka förklara lagar och regelverk som inte många tycks orka med att förstå.
Ditt svar till "fribygg" var sarkastiskt och nedlåtande.
Dessutom var det TS som ställde en enkel fråga, jag ser inte hur ditt svar till "fribygg" minskar TS upplevelse av besvärlig rök/lukt.
Bästa TS kan göra är en dialog med grannen i vänligt tonläge. Hjälper inte det kan en anmälan till kommunens miljö/hälsoskydsförvaltning och förhoppningsvis få hjälp av kommunens tjänstemän, de kan de lagar och regler du referar till.
Du leker alltså polis här på forumet?
Låt mig göra klart en sak för dig och alla övriga, att miljöbalken gäller alla, alltid. Det innebär att den som drabbas av någon grannes hänsynslösa eldning, inte ska ta på sig rollen och ansvaret som tillsynsmyndighet.

Det är eldarens skyldighet att följa och uppfylla lagen, precis som det gäller med körkort, framföra fordon och trafiklagarna. Du lär väl inte dina medtrafikanter hur de ska sköta sig i trafiken, det är väl självklara kunskaper som du förväntar att de kan, eller? Eller du stoppar fortkörare och andra som gör sig skyldiga till förseelser osv. Då har du mycket att göra vill jag lova.

Och du tycker att de drabbade ska ränna runt i kvarteren och tala förstånd med sådana som inte vill bli tillrättavisade; en mycket usel lösning enligt mig.

Hur många eldare tror du uppfyller egenkontrollen och kan uppvisa s k eldningsbok vid tillsynsmyndighetens kontroll?

Du kan kalla sanning och fakta för nedlåtande eller vad du vill, men jag är så trött på dumheterna i detta forum och hade det inte varit för att barn behöver räddas, så hade jag inte lagt ner tiden här.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
C3PO och 2 till
  • Laddar…
borpålandet
B Bernt Ö97 skrev:
Bästa TS kan göra är en dialog med grannen i vänligt tonläge. Hjälper inte det kan en anmälan till kommunens miljö/hälsoskydsförvaltning och förhoppningsvis få hjälp av kommunens tjänstemän, de kan de lagar och regler du referar till.
Ja man kommer långt med en vänlig och konstruktiv ton. Människor som är dryga och sarkastiska kommer aldrig särskilt långt, vilket gör dem än mer dryga och sarkastiska i nån slags destruktiv spiral. Nu har jag eldat i några timmar med ved som torkat länge och kan somna med värme i murstocken. Grannarna bryr sig inte. De eldar också, men vi bor så långt ifrån varandra att den enda röklukten man känner är från den egna härden (om man nu går ut mitt i natten). Risken att detta ska bli förbjudet är nog i det närmaste noll.
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att feltolka miljöbalken som @FruNilsson hjälper inte TS det minsta.

Jag hoppas att TS hittar någon lösning på rökproblemet, kanske hjälper torr ved eller "loggs" och tips till grannen om hur man eldar.
Då måste du redogöra för ”feltolka”!
 
F FruNilsson skrev:
Då måste du redogöra för ”feltolka”!
Nej den här tråden handlar inte om juridik, vill du starta såna trådar och diskussioner får du vara vänlig att hålla dig till avsedd forumdel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.