Jag tar hand om föräldrarnas gamla hus (som tidigare var sommarhus) inför försäljning. Imorgon åker vi hem och kommer inte tillbaka på ett par veckor.

Jag tänkte ställa ned bergvärmen ( Nibe Fighter 1115) så att huset håller en okej temp (10-12 grader kanske) även om det blir snö och kallt.

Eftersom huset är i dyraste elzonen så vore det skönt att spara lite på uppvärmningskostnaderna.

Tacksam för hjälp!
 
  • Värmepumpsdisplay, NIBE, inställningar, temperaturangivelser, kontrollpanel, indikatorljus, användargränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med text "Fighter 1115" på en vit yta med smutsfläckar, möjligen en apparat eller maskindel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sänka förskjutningen på värmekurvan är ju det enklaste. Kanske till -5 eller liknande och testa vad det blir för temperatur i huset.
 
J Josth skrev:
Sänka förskjutningen på värmekurvan är ju det enklaste. Kanske till -5 eller liknande och testa vad det blir för temperatur i huset.
Behandla mig som en femåring tack. Menar du att vrida ratten åt vänster till fem streck?
 

Bästa svaret

Precis, vrida den lilla ratten som nu står på -1 till -5. En bra början. Senare kanske du vill prova med -7 eller något sådant(?)
 
Kanon, tack! Har aldrig grejat med den här förut. Vi åker hem imorgon, men ska göra ett litet försök! Tack!
J Josth skrev:
Precis, vrida den lilla ratten som nu står på -1 till -5. En bra början. Senare kanske du vill prova med -7 eller något sådant(?)
 
Med 7graddr i delta t på värmebäraren snurrar det inte för fort
 
DonPablo DonPablo skrev:
Med 7graddr i delta t på värmebäraren snurrar det inte för fort
Jag tänkte annars att kräftans vändkrets var perpenikulär med currykrysset.

Alltså - jag fattar noll av vad du skriver, haha! Tänk på att jag kan NOLL om detta. Jag tar gärna en förklaring…
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Haha ser nu att mitt inlägg hamnade helt fel, det skulle hamnat i en annan tråd, sorry. Svarade via telefon, och där kan verkligen allt hända. Glöm det jag skrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.