Har tänkt att ha väggar med gips och under det en träskiva typ plywood el likn. Någon som har nått bra tips om hur man får till hålen för eldosorna?
Kan jag tex med hjälp av centreringsdon såga igenom bägge skivorna på en gång eller måste jag ta en i taget?
 
Jag antar att det sätt alla elektriker och snickare använder duger till dig oxo. Normalt kör man med hålsåg (dosfräs) och använder en fiffig centreringpryl för att få till placeringen.

Dosfräsar av mycket god kvalitet hittar du hos Byggmax: http://www.byggmax.se/is-bin/INTERS...yID=ySQKAaAzphAAAAERKGsatFtR&JumpTo=OfferList
Samma märke finns hos de flesta handlare samt hos Classe.

Centreringen löses lättast med fiffiga magneter. Man stoppar in en magnet i dosan innan man sätter skivan och sedan använder man en annan magnet utanpå skivan när den väl är på plats. Originalet heter typ Hole-in-one och kostar multum (600+kr), Biltema har en identisk sats för strax under trehundringen: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=919&iItemId=104578

Du bör nog borra hål i en skiva i taget.
 
Om nu dosorna ska sitta i liv med väggen hur fäster man då skivan tillfälligt medan man trixar med hålsågningen? Eller behöver man vara två och en håller i?
 
sätter du dosan först å sen skivan så får du markera CC på dosan, typ mäta från golvet och upp, och från sidan, så är det bara att sätta hålsågen å köra, så det blir ju skiva för skiva.

är det inner väggar där du kan sätta skivorna först å sätta dosan efteråt så kan du ju såga när du satt upp skivorna.
 
Kör du med magnetsökaren så behöver man inte markera något. Man trycker skivan mot väggen medan man kör dosfräsen. Ev. kan man sätta ett par skruvar först. Dock inte för nära dosan som ju putar ut.
 
Tänkte lägga in några ord om en amatörs erfarenheter av magnetsökare.

Magnetsökaren tillsammans med OSB/Plywood centrerar inte så bra. Sökaren hittar inte centrum superexakt men meningen är att en kona i dosdelen skall styra in centrumborren. Men med OSB/Plywood är materialet så pass hårt att instyrningen inte fungerar så bra.

På slutet så har jag markerat doscentrum med hjälp av sökaren, förborrat med en 16 mm träborr. och därefter kört dosfräsen med styrning av insatsen, för mig har centreringen blivit mycket bättre på det sättet.

Kanske yrkesmännen har några knep att dela med sig av?

/Håkan
 
Kan kanske även bero på kvaliten på magnetsökaren (styrkan på magneten)? Jag använt min sökare ("snordyr kvalitetspryl"...) för OSB och det var inga problem alls, men knep är ju alltid välkomna!
 
Jag instämmer förvisso med det hahel säger, man får vara väldigt noggrann när man kör magnetsökaren på OSB. Brukar löst cirkulera runt magneten och till slut kan man höfta till var mitten är. Tar man det sedan lugnt med borren så kan man faktiskt nyttja metallkonan innanför och fräsa upp lite med centrumborren innan man trycker in hålsågen så mycket att den tar i hela skivan.
 
Själv har jag en markör som ingick till min dosfräs (159 kr på jula)
Den penslar man på vatten eller färg på centrummarkeringen och sedan sätter man den i dosan - trycker skivan mot den och får så en markering där man skall borra


/K
 
Jag använder en handcremé som jag kletar på dosan/orna och sedan trycker jag skivan emot. sen är det bara ta bort och såga med hålsågen. Funkar tillräckligt bra för att jag inte ska köpa hole-finder.
 
Om handkrämen är slut, funkar det med tandkräm då ;-) ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.