Vi har en Nibe F1255 bergvärmepump som tidigare vintrar har fungerat bra. Lite småkallt inomhus när det är kring +0-5 grader ute men om man dragit upp värmen lite på pumpen så har det snart blivit behagligt.
I somras satt vi in frikyla i huset och bytte expansionskärl (pga att det läckte) och nu vinter tycker jag att det varit svårt att få en behaglig temp i huset.
Har justerat kurvan ett par gånger och just nu ligger det på kurva 9 med +9 på kurvförskjutningen och vi har typ 19 grader inne.

Har testat att stänga av styrningen på innegivaren eftersom denna sitter i husets varmaste rum (mitt arbetsrum där jag jobbar dagtid med stängd dörr och dator igång) men det verkar inte göra någon skillnad.

Har testat lufta elementen men där finns ingen luft. Har noterat att elementen är varmare på kvällarna än dagtid (även om utetemperaturen är i stort sett samma) men det kanske är så det ska vara?

Kollade i statusen och där står att beräknad framledningstemp är 60C men att nuvarande framledningstemp är ca 42 grader. Borde inte dessa vara samma?

Någon som har någon idé om vad jag kan kolla upp, eller vad problemet kan vara?
 
  • En termostat med värmejustering, visar graf över inomhus- och utetemperatur. Gränssnitt med knappar och grön indikatorljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturdata för ett värmesystem, knappsats och statusindikatorer undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kbin och kbut temp?
 
Köldbärare in: 3,6C
Köldbärare ut: 0,0C
 
såg även nu att framledningstempen stod på 54C, men elementen är väldigt kalla
 
Svag värme med den kurvan ?? Normalt är ca 42 C vid noll grader ute, lite mer i äldre hus, nu har du ställt upp till 58 C kurvan är för hög. Går cirkpumpen som den ska, kolla det.
 
V villasuperstar skrev:
såg även nu att framledningstempen stod på 54C, men elementen är väldigt kalla
I så fall låter det som att antingen ljuger givaren, cirkulationspumpen gör inte sitt jobb eller något stryper flödet. Men du har väl kollat så att den gör värme och inte håller på att göra varmvatten?

Du skulle kunna gå in i servicemenyn och tillfälligt ställa upp cirkulationspumpen på 100% och lyssna om det verkar bli mer fart i rören och se om radiatorerna blir varmare.

Att uppgradera mjukvaran om du inte redan har den senaste är ju alltid värt ett försök. (Det kan vara värt att återställa alla parametrar och börja om med inställningen från början också, men då behöver man ha lite mer koll än den genomsnittlige värmepumpsägaren.)

Du borde köra lite loggning också, åtminstone fram- och returtemp och driftläge till att börja med. (Du kan nog köra med default-logparametrarna.) Sedan är det bara att damma av Excelkunskaperna och kolla om något ser skumt ut.
 
3 vägsventilen eller dåligt tryck i expansionskärlet
 
V villasuperstar skrev:
såg även nu att framledningstempen stod på 54C, men elementen är väldigt kalla
Då gjorde den väl varmvatten då. Ta en bild på serviceinfo med varmvatten tempen
 
Har ni rensat eventuella filter efter ingreppen ni gjorde tidigare?
 
Tack för alla svar!

V Vector skrev:
Då gjorde den väl varmvatten då. Ta en bild på serviceinfo med varmvatten tempen
Det har du nog rätt i! Kollade nu när den gör värme och står på 46,1 i framledning
 
ARJU ARJU skrev:
Har ni rensat eventuella filter efter ingreppen ni gjorde tidigare?
Ja, som jag minns det så rensade teknikern som installerade filtren
 
J jonaserik skrev:
Svag värme med den kurvan ?? Normalt är ca 42 C vid noll grader ute, lite mer i äldre hus, nu har du ställt upp till 58 C kurvan är för hög. Går cirkpumpen som den ska, kolla det.
Ja precis, känns verkligen som jag ställt kurvan onödigt högt, ville mest som jag kunde få huset att bli lite för varmt genom att öka på rejält så att jag sen kunde backa lite.

Värmebärarpumpshastighet står just nu på 100% (och köldbärarpumpshastighet på 75%)
 
Nu på kvällen börjar radiatorerna vara varma igen (inte stekheta men rätt behagligt varma). Däremot är dom betydligt kallare dagtid. Känns som att inomhustemperaturen skulle vara betydligt behagligare om dom skulle ha hyfsat samma temp även på dagen…
 
Och du har alla termostater på elementen helt öppna. Varmare på kvällen än på dagen, finns det någon nattsäkning i VP eller på annat ställe. I en annan tråd för länge sedan, fanns en åtkomlig ventil som ett av barnen stängt och det blev kallt i huset och VP bråkade.
 
Japp
J jonaserik skrev:
Och du har alla termostater på elementen helt öppna. Varmare på kvällen än på dagen, finns det någon nattsäkning i VP eller på annat ställe. I en annan tråd för länge sedan, fanns en åtkomlig ventil som ett av barnen stängt och det blev kallt i huset och VP bråkade.
Japp, alla termostater är helöppna. Osäker på nattläger men det såg ut i värmepumpen som att schemaläggning var avslaget. Har ingen sån ventil eller nåt vad jag vet (VP står i ett gammalt pannrum där barnen aldrig är) men ska undersöka det och nattläge för säkerhets skull!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.