J juanxxx skrev:
Hans, jag var uppe på vinden och kollade min kwh mätare som sitter på aggregatet och med dessa inställningar så verkar det vara ca. 160 w momentant. 160x24 = 3850 = 3,8kwh. Jag tycker det är mycket. Om nu du har hälften…

[bild]
Vad är det för årgång på ditt och hur hårt går fläkten i normalläge? Min är från 2021 och går på ca 50% i normalläget.
 
H Hans G2 skrev:
Vad är det för årgång på ditt och hur hårt går fläkten i normalläge? Min är från 2021 och går på ca 50% i normalläget.
Min är nog 10 år åtminstone. Fläkten går på läge 2 av 3.
Kanske årgång som är skillnaden. Alla i tråden verkar tycka 160 w är rimligt.
 
J juanxxx skrev:
Min är nog 10 år åtminstone. Fläkten går på läge 2 av 3.
Kanske årgång som är skillnaden. Alla i tråden verkar tycka 160 w är rimligt.
Mitt Heru 130 S EC låg på 60w konstant när jag mätte, ej förvärmare
 
Dina siffror verkar rimliga då. Nu vet jag inte vad läge 2 av 3 innebär exakt, men jag testade att höja min fläkt och landar på följande:

48% - 71 wh
58% - 115 wh
78% - 236 wh
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Nu har jag kört ett par dagar med elvärme avstängd och tilluft till 19 grader (värmeväxlaren?).

Det ger en fortsatt en kwh förbrukning på 3,5 kwh. Eftersom fläktarna går på 160W i det läge jag använder så kommer jag väl antagligen inte ner mer i förbrukning med detta aggregat.
 
Det du kan göra är ju att se över injusteringen. Har du möjlighet att sänka fläkten och ändå få tillräckliga flöden så kommer du sänka förbrukningen.
 
J juanxxx skrev:
Nu har jag kört ett par dagar med elvärme avstängd och tilluft till 19 grader (värmeväxlaren?).

Det ger en fortsatt en kwh förbrukning på 3,5 kwh. Eftersom fläktarna går på 160W i det läge jag använder så kommer jag väl antagligen inte ner mer i förbrukning med detta aggregat.
Hur många l/s skyfflar du runt? Med dina ytor nånstans runt 80-90 l/s vilket är rätt sopig SFP på 1,7-2 ungefär. Är filter rena å fina?
 
Redigerat:
I Installation skrev:
Hur många l/s skyfflar du runt? Med dina ytor nånstans runt 80-90 l/s vilket är rätt sopig SFP på 1,7-2 ungefär. Är filter rena å fina?
Läge 2/3 105 l/s (som jag kör med)

Läge 1/3 63

Läge 3/3 146
 
J juanxxx skrev:
Läge 2/3 105 l/s (som jag kör med)

Läge 1/3 63

Läge 3/3 146
Då har du ett sfp på 1,5 vilket är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.