Hej,

Har upptäckt att trycket i luft/vatten pumpen (Nibe vmm320) legat redigt lågt.

Läste igenom instruktionsboken och känner väl mig hyfsat säker på allt utom sista steget.

Enligt instruktionerna ska jag kortfattat fylla på tills trycket utlöser säkerhetsventilen och den släpper ifrån vatten, därefter stänga påfyllningsventilerna.

Därefter ska jag öppna säkerhetsventilen för att sänka trycket till normalt arbetsområde (1bar).

Trevligt, men vart tar allt vatten vägen som rimligtvis borde komma ut när jag öppnar säkerhetsventilen… och hur öppnar jag den?

För att sänka trycket till arbetsområde bör det väl komma ut en hel del vatten och själva säkerhetsventilen sitter rakt inne i apparaten… Om vatten ska komma ut där hur ska jag göra det säkert utan att dränka allt?

Mässingsventiler och rörkopplingar inuti mörkt utrymme, möjligtvis för uppvärmning eller vattenförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jokmok Jokmok skrev:
Hej,

Har upptäckt att trycket i luft/vatten pumpen (Nibe vmm320) legat redigt lågt.

Läste igenom instruktionsboken och känner väl mig hyfsat säker på allt utom sista steget.

Enligt instruktionerna ska jag kortfattat fylla på tills trycket utlöser säkerhetsventilen och den släpper ifrån vatten, därefter stänga påfyllningsventilerna.

Därefter ska jag öppna säkerhetsventilen för att sänka trycket till normalt arbetsområde (1bar).

Trevligt, men vart tar allt vatten vägen som rimligtvis borde komma ut när jag öppnar säkerhetsventilen… och hur öppnar jag den?

För att sänka trycket till arbetsområde bör det väl komma ut en hel del vatten och själva säkerhetsventilen sitter rakt inne i apparaten… Om vatten ska komma ut där hur ska jag göra det säkert utan att dränka allt?

[bild]
Säkerhetsventilen öppnar du genom att ta tag i den röda vatten och vrida på den ett kvarts varv ungefär, du känner fjädern och märker när vattnet kommer. Vart vattnet tar vägen får du ta reda på, det går ut i underkant på ventilen, på bild ser det ut som att ventilen är vriden 45 grader och utloppet går bakåt i bilden. Har du tur har man anslutit ett rör som leder ut ur maskinen. Det handlar inte om enorma mängder vatten.
 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
E Eby90 skrev:
Säkerhetsventilen öppnar du genom att ta tag i den röda vatten och vrida på den ett kvarts varv ungefär, du känner fjädern och märker när vattnet kommer. Vart vattnet tar vägen får du ta reda på, det går ut i underkant på ventilen, på bild ser det ut som att ventilen är vriden 45 grader och utloppet går bakåt i bilden. Har du tur har man anslutit ett rör som leder ut ur maskinen. Det handlar inte om enorma mängder vatten.
Ah okej, att det var den röda ratten hade jag listat ut men kände mig osäker på hur mycket vatten det skulle kunna röra sig om. Får kanske prova och se vart det tar vägen.
 
Vad menar du med lågt tryck. du ska inte fylla på så säken öppnar, dumstridig info, ( var du nu läst det ) trycket ska ligga på ca 1 bar och det gäller under vintertid och kan variera med värmen på elementvattnet. Så trycket kan åka lite jojo på hur varmt det är i vattnet. På sommaren kan trycket gå ner till kanske 0,6 - 0,7 bar och bry dig inte, det är fullt normalt. Så börja inte med att fylla på, så fort du ser att trycket går ungder 1 bar eller något mindre. Fyller du tills säken öppnar så kommer säken att pinka ut lite vatten och det rinner ut under VP eller i ett rör ut till en tratt ller golvbrunn. Allt eftersom vinter kommer närmare.
 
På min 325 så sitter det en tratt under säkerhetsventilerna som leder rakt ner under maskinen. Jag satte 32mm rör som går ner till golvbrunnen för hos mig kommer en del vatten där varje gång den gör varmvatten.

Men varför måste du fylla på tills säkerhetsventilen löser?
Är väl bara att fylla upp det tryck du vill ha?
 
D David L skrev:
På min 325 så sitter det en tratt under säkerhetsventilerna som leder rakt ner under maskinen. Jag satte 32mm rör som går ner till golvbrunnen för hos mig kommer en del vatten där varje gång den gör varmvatten.

Men varför måste du fylla på tills säkerhetsventilen löser?
Är väl bara att fylla upp det tryck du vill ha?
Okej, under installationen var jag tyvärr inte närvarande så vet inte hur de gjort. Ser dock ingen tratt eller liknande. Det finns ju nått slags avrinningsrör bakom maskinen som leder till ett avlopp, man kan ju hoppas att de leds ut via det?

Ja inte vet jag men det står så i instruktionerna 😅

Enligt den ska det fyllas på tills säkerhetsventilen slår till, när den gör det ska man stänga påfyllnadsventilen. Därefter ska man sänka trycket till arbetsområdet genom att tömma vattnet via säkerhetsventilen.
 
Var för denna ritual, fyll bara till 1 bar och är det 1,5 så töm ut lite, skit i det andra som du läst om.
 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
Har gjort lite undersökningar och lyckats identifiera vart säkerhetsventilen leder. Genomfört operationen enligt alla konstens regler nu med lyckat resultat.

Gör den lite enklare varianten att bara fylla på till önskat tryck nästa gång! 😅

Tack för hjälpen!
 
Du ska inte behöva fylla på något, måste du det så är det en läcka någonstans. I mitt system har jag inte fyllt på något på 3 år och trycket åker jojo mellan sommar och vinter, från 1,2 till 0,6, fullt normalt.
 
J jonaserik skrev:
Du ska inte behöva fylla på något, måste du det så är det en läcka någonstans. I mitt system har jag inte fyllt på något på 3 år och trycket åker jojo mellan sommar och vinter, från 1,2 till 0,6, fullt normalt.
Okej, har dock haft problem med att vissa element varit kalla och när jag luftade ur alla var det en hel del luft sammantaget. Kan inte trycket i systemet påverkas av att jag luftat ut en hel del luft i dom?

Får väl se nu om trycket sänks igen och isåfall kolla upp om det eventuellt finns en läcka.
 
Du måste följa med när du luftar, då sjunker trycket och måste fyllas på, det gäller att ha balansen på trck och luftning. Vid luftning är 1 bar lämpligt så luften kan tryckas ut.
 
Man fyllar tills säkerhetsventilen släpper vid nyinstallation för att få ut allt luft. Därför står det i installationsanvisninger. .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.