Tja jag bor i lägenhet och senaste året har det hörts ett lågfrekvent brus oavbrutet dag och natt. Vill veta vad det kan bero på. Jag är känslig för lågfrekventa ljud så det påverkar mig väldigt mycket men andra hör det inte lika tydligt som mig dock är det väldigt tydligt för mig. Eftersom det är så lågfrekvent och därmed svårt för dom flesta att höra så har jag inte kunnat ringa hyresbolaget om det jag vet ju inte ens vad det skulle kunna orsakas av... Men nu har jag spelat in oljudet och förstärkt så att det hörs tydligt det som jag hör dygnet runt.... Vill veta om någon här känner igen ljudet och har någon idé om vad det kan vara som orsakar det??
 
Ventilation, stor cirkpump eller liknande.
 
Jag tycker att det låter som någon form av motor, tex en fläkt eller pump.

Har någon granne skaffat ett akvarium med extern pump kanske? Vi fick bygga in våran i en ljudisolerad låda för att jag störde mig på ljudet.

Eller någon som odlar ”något” och har fläkt på för att få luftcirkulation bland plantorna? Jag har läst i helt lagliga forum om chiliodling inomhus att man kan behöva det, men det behöver ju inte vara just chili som odlas...

Eller någon som har skaffat en dator för bitcoin-mining som behöver kylning dygnet runt?

Du får nog fråga runt bland grannar bredvid, ovanför och under och se om de har skaffat något med fläkt eller pump som går dygnet runt. Om du kan identifiera någon kan du rekommendera att dom till att börja med ställer den surrande prylen på en dämpmatta. Det gör enorm skillnad för ljud som går ner i golvet och vidare den vägen.
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Jag tycker att det låter som någon form av motor, tex en fläkt eller pump.

Har någon granne skaffat ett akvarium med extern pump kanske? Vi fick bygga in våran i en ljudisolerad låda för att jag störde mig på ljudet.

Eller någon som odlar ”något” och har fläkt på för att få luftcirkulation bland plantorna? Jag har läst i helt lagliga forum om chiliodling inomhus att man kan behöva det, men det behöver ju inte vara just chili som odlas...

Eller någon som har skaffat en dator för bitcoin-mining som behöver kylning dygnet runt?

Du får nog fråga runt bland grannar bredvid, ovanför och under och se om de har skaffat något med fläkt eller pump som går dygnet runt. Om du kan identifiera någon kan du rekommendera att dom till att börja med ställer den surrande prylen på en dämpmatta. Det gör enorm skillnad för ljud som går ner i golvet och vidare den vägen.
Om det är fläktsystemet felande motor eller aggregat kanske åtgärdas det vanligen utav hyresvärden eller blir det bomull i öronen hädanefter
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Fastighetsägarens problem om det är en fläkt. kolla först med grannar om dom hör något.
 
Lågfrekventa ljud är mycket svåra att lokalisera. Som sagt, kan ju vara tex en granne med en kraftig akvariepump el liknande som står på golvet, personen kanske inte hör något själv i sin lägenhet. Sedan detta med fläktar i central ventilation, kanske något ändrats där (borde fastighetsägaren veta) och att man kanske missat installera ljuddämpare i kanalsystemet. Luska runt litet, kommunicera med folk så kanske förklaringen och lösningen blir uppenbar.
 
J jonaserik skrev:
Fastighetsägarens problem om det är en fläkt. kolla först med grannar om dom hör något.
Ok då jag antar att det är någon fläkt, kan någon med kunskap om ventilation svara på det? Vad gäller grannen i lägenheten under där det kan komma ifrån har jag pratat med dem och de har inga problem med oljud. Grannen ovanför flyttade för några veckor sedan så nu har andra flyttat in där men ljudet är kvar så grannarna däruppe kan det inte ha varit. Vaktmästaren var hit och bytte fläkt men ingen skillnad. Hoppades någon fackman kunde identifiera oljudet.
 
Du måste fråga runt i grannskapet och höra med fastighetsägaren vad gjorts och när det gjorts. Betvivlar att det finns en person som kan direkt säga exakt vad detta ljud kan komma ifrån mer än generiskt, fläkt eller pump.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Du måste fråga runt i grannskapet och höra med fastighetsägaren vad gjorts och när det gjorts. Betvivlar att det finns en person som kan direkt säga exakt vad detta ljud kan komma ifrån mer än generiskt, fläkt eller pump.
Det var fasadrenovering inklusive tak, enligt grannen under fixades det även med fläktsystemet då, det var hösten 22. Kan kanske ha ett samband
 
N Niklas Ivansson skrev:
Det var fasadrenovering inklusive tak, enligt grannen under fixades det även med fläktsystemet då, det var hösten 22. Kan kanske ha ett samband
Kolla med fastighetsägaren då, de måste vet exakt vad som gjordes. Slarvas det med noggrant avstämda ljuddämpare i systemet så kan det bli tråkiga fenomen, och de kan uppträda enbart i tex vissa lägenheter. Du bör kunna kräva att det mäts ordentligt i din lägenhet, när du uppenbarligen upplever buller som till och med kan spelas in och förmedlas som du gjort här.
 
Kom på en till sak.. Öppnar jag fönstren så dämpas ljudet eller försvinner helt. Kan det ha med fönstren att göra då? Det är bara det att ljudet hörs i alla rum då behöver isoleringen på fönstren ses över ?
 
Är kanske ett undertryck i LGH som gör det, luften ut måste komma in från någonstans. Som prov, täta till en kanal i taget och se vad som händer. Har du som en ventspringa ovanför fönstren kan en viss turbulens bli av inströmmande luft och det blir lågfrekvent ljud av det. Du kan även stänga till där om det finns möjlighet, behöver inte vara från alla ventiler.
 
Hej
Har du hitta källar till ljudet ? Jag har också upplevt lågfrekvent ljudet ,den ligger vid 100hz och hörs endast på sommar .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.