Ja att du skriver lokal och nära men inte menar det är svårt att förstå, tillika att maskindirektivet skulle ställa krav här. Men jag förstår att det är dags att runda av diskussionen.
 
Det är inget krav på en dedikerad brytare i bostäder. Det är sällan det monteras en brytare till spisarna i köket eller till en tvättmaskin (om de är fast installerade)... precis samma sak.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Spisar har inga rörliga delar. Men både spisar och tvättmaskiner har nog haft stickproppar sedan kraven blivit aktuella. Dessa kontakter ska sitta åtkomligt utan att dra ut maskinen.
 
Fast spiskontakter sitter väl i 11 fall av 10 bakom spisen, så att den måste dras ut för att komma åt? Annat med spishällar där det ofta går att komma åt uttaget från skåpet under hällen.
 
Ja det gör de i äldre installationer. Men de får inte monteras så. Det står även i manualen till spisen.
 
  • Gilla
Kenth Flachsbinder
  • Laddar…
Vad gäller roterande maskner tror jag du syftar på industrier (som redan nämnts). Det som främst gäller är väl tillverkarens anvisningar.

Länkar till SS 436 40 00:
536.3.1.2

Lämpliga åtgärder ska vidtas för att förhindra att en elektriskt matad utrustning oavsiktligt kopplas in eller startas under pågående underhållsarbete, såvida inte frånkopplingsanordningen är under direkt uppsikt av den som utför arbetet.

Står inget om att det måste vara i arbetsbrytare. Men du får gärna rätta mig om jag har fel. Lägg gärna upp en länk här isf.
 
Redigerat:
Spisar och tvättmaskiner sitter ofta på en egen grupp så det är ju ingen olägenhet att bryta säkringen vart 5-10:e år då man byter ut dessa vitvaror. För övrigt anger svensk standard att uttag till spis kan placeras bakom spisen, men för diskmaskiner vill man ha uttaget i skåpet bredvid.

Det är för övrigt alltid tillåtet att tänka självständigt och logiskt och bedöma de risker som är aktuella från fall till fall. Det finns regler som är heliga, t.ex att skyddsledare skall ha färgen grön och gul, oberoende av hur man kan påvisa att andra färger skulle ge motsvarande säkerhet - dessa regler följer man utan knot. En frånskiljare dedikerad för en markismotor i en bostad är inte ett sådant krav, ännu mindre att den ska vara placerad inom synhåll i dess närhet. Här får man göra andra bedömningar över hur säkerheten ska uppfyllas.

Jag är uppriktigt glad över att så pass många ställer frågan om denna brytare verkligen behövs, vi ha säkert +200 trådar i ämnet. Den dag alla undergivet faller till föga för regler som de inte finner rimliga motiv i är mänskligheten verkligen på väg utför.
 
  • Gilla
Rutrue och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Apparater om går under maskindirektivet har krav på sig att ha en frånskiljning, som jag tror måste vara lokal. Så en säkring kan duga om den sitter nära och har indikering.
Gammal tråd i know men skulle behöva lite råd kring det sk maskinkravet. Gäller det i vanliga bostäder? För en vanlig markis - kan jag skippa 2 polig brytare och använda u 56 dosa med dragavlastning istället? Behöver nämligen mata vidare och det blir väldigt trångt att göra hela skarven i den 2 poliga brytaren
 
  • Vit husvägg med elektriska installationer: kabelrännor, uttag och kopplingsbox i oorganiserad konfiguration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller så sätter du en dosa uppe under taket och bara får en kabel på väggen ner till brytaren.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Eller så sätter du en dosa uppe under taket och bara får en kabel på väggen ner till brytaren.
Ahh bra förslag..det förenklar mitt dilemma 👍
Men är det krav på brytare ? Eller godkänt med bara dosa?
 
Vet inte om det är krav men då du på något sätt måste gå från fast installerad till gummikabel så spelar det ju inte så stor roll. Och bra med en brytare i detta fall då du tänker använda samma grupp till andra saker som man i framtiden kanske vill ha igång när man behöver göra nått med markisen.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
Säkring med lås duger bra som frånskiljare för underhåll anser jag om det inte skapar olägenheter med att den bryts när det behövs.

Jag har tidigare trott att allpolig brytare betytt just en separat brytare i närheten men bo har förklarat det bra i flera trådar att det är något som tillverkare måste skriva in enligt standard och frånskiljare av något slag fungerar lika bra och det har man ju oftast i elcentralen. Äldre dvärgar är eventuellt inte godkända som frånskiljare. Titta efter symbolen vid tveksamhet.

Rätta mig gärna om jag har fel. Det här är något som väldigt många har olika åsikter om både branschfolk och hemmapulare.
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 4 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Säkring med lås duger bra som frånskiljare för underhåll anser jag om det inte skapar olägenheter med att den bryts när det behövs.

Jag har tidigare trott att allpolig brytare betytt just en separat brytare i närheten men bo har förklarat det bra i flera trådar att det är något som tillverkare måste skriva in enligt standard och frånskiljare av något slag fungerar lika bra och det har man ju oftast i elcentralen. Äldre dvärgar är eventuellt inte godkända som frånskiljare. Titta efter symbolen vid tveksamhet.

Rätta mig gärna om jag har fel. Det här är något som väldigt många har olika åsikter om både branschfolk och hemmapulare.
Väldigt bra synpunkt. Håller med om att brytning i centralen i form av att dvärgbrytaren slås ifrån borde vara fullt godkänt. Har också undrat många ggr över ordet ”allpolig brytning ” och själv trott att det innefattar fas och nolla men fått höra från flera att det är samtliga faser.. sedan kommer vi ju till arbetsbrytare. Är det samma som säkerhetsbrytare?? Isf ska den väl vara låsbar 🤷‍♂️🤷‍♂️ en djungel det där.
I mitt fall med min markis tänker jag att brytningen får ske i centralen och sen monterar jag markisen fast med en u 56 dosa med dragavlastning
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Så du tror att det jag skrev i #5 innebär att det bara borde vara tillåtet att hoppa över denna "separata brytare"? ;) Var fick du "maskinkravet" ifrån? Ja, det brusar en del i tråden men alla vet ju vem som brusar. Och visst handlar tråden ursprungligen om bostäder.

Så att det inte finns säkerhetskrav på en frånskiljare/säkerhetsbrytare inom synhåll i bostäder torde vara klarlagt. En sån där brytare du har på bild uppfyller ändå inte säkerhetskraven på frånskiljning. Så vid underhåll kan man dra säkringen, ifall du finner det lämpligt.

Men det kan finnas andra skäl som jag vet att jag skrivit i andra markistrådar.

Är markisen elektronisk/trådlöst styrd kan man vilja bryta spänningen vid åska eller för att förhindra oavsiktlig användning. Om gruppledningen delas med annat skulle jag tveklöst sätta en liknande brytare du har på bild. Så här pass långt in i installationen bör denna brytare kunna motstå normal överspänning från åskan.

Är markisen automatisk styrd av vädersensorer kan det finnas klämrisk som gör att man enkelt vill kunna bryta strömmen vid rengöring, fönsterputsning el dylikt. Det duger denna brytare egentligen inte till, men markisen är å andra sidan knappast dödlig... Det beror på hur stark motorn är, men det finns krav på det.

Rent allmänt kan det vara lämpligt att enkelt kunna bryta både fas o nolla för elapparater utomhus, detta för att kunna bryta bort isolationsfel så att JFBn kan slås på igen. Annars finns inget krav på att bryta nollan, men det har diskuterats i 25 år, minst.

Men lika lite som någon kan säga vad som gäller i TS fall, lika lite kan jag säga vad som gäller i ditt fall, utan bara vad man bör ta hänsyn till.

Begreppet arbetsbrytare finns inte, det kan betyda vad som helst. Det finns i grunden bara tre typer av brytare, eller elkopplare.
- frånskiljare (finns ej som egen produkt(?)) - ger en tillräckligt stort brytavstånd för elektriskt arbete.
- lastbrytare - en "vanlig" strömbrytare som klarar att bryta normal belastningsström, en sån du har på väggen, eller en "arbetsbrytare".
- effektbrytare - automatsäkring (dvärg) - klarar att bryta kortslutningsströmmar.

En vanlig kombination av dessa är lastfrånskiljare som t.ex huvudbrytaren i elcentralen och säkerhetsbrytare. Dvärgar av idag har även frånskiljningsegenskaper.

Säkerhetsbrytare används inte i bostäder, utan bara i offentliga lokaler, där den ska va låsbar. Men man kan ändå använda en säkerhetsbrytare hemma om man låter bli att klistra på lappen där det står "får ej användas för start o stopp".

Det är egentligen inte svårt bara man vet syftet med brytaren. Där tillverkaren ropar efter en "allpolig brytare med 3 mm kontaktgap" så handlar det alltid om frånskiljning för elektriskt underhållsarbete. Det är ett krav att kunna frånskilja alla fast anslutna apparater, inga konstigheter med det!

Hur man uppfyller det kravet är upp till var o en. Det finns inga krav i bostäder på "nära", "inom synhåll" eller "låsbar" utan det gäller bara säkerhetsbrytare på industrier, företag och andra offentliga lokaler. Därutöver kan man själv ha olika syften med en brytare, och hur man lämpligen löser kravet på frånskiljning med beaktande av skydd mot oavsiktlig tillkoppling medan man arbetar.
 
  • Gilla
erikgöteborg och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.