Som nånn annan skrev: Kolla om benen/fundamenten går att skruva bort så blir den lättare och lägre.
 
Vi flyttade ner en stans i källaren, den gången grävdes det upp på baksidan och grunden öppnades och stansen togs den vägen in.
När den skulle ut så fick den ta vägen via trätrappan, plank las ut, några plank på utsidan av huset och band genom ett fönster så spelades den upp.
Otäckt jobb med flera hundra kilo hängandes i band...
Sen tror jag den rullades på rör genom hallen för att sen lyftas ut med traktor.
Var säkert 4-6man, men det går ju säkert att lösa helt själv om man ger sig fn på det...
Lite skador här och var blev det så klart
 
Om huset ska säljas behöver du få bort den alls, huvudsaken är att få de som kommer på visningen att inte förstå att svarven räknas som fast inventarie och ingår i köpet. Kanske kan den täckas över lite diskret, kanske byggas in i ett offrat skolpiano eller nåt.
När bekanta till mig sålde var mäklaren mycket noga med att fast monterade maskiner i garaget lossades och under visning var flyttade till en tydligt märkt hög med saker som inte ingick i affären.
 
Unikt namn
M MGA89 skrev:
Min tanke är att när huset säljs så frågas köparen om denne även vill köpa svarven skulle denne då inte vilja det kommer svarven först efter den tidpunkten försöka säljas och fraktas bort.
Om du skjuter upp alla liknande uppgifter kommer du få ett helvete om det visar sig att köparen inte vill ha alla maskiner kvar i källaren.

Då behöver du på kort varsel bli av med allt, och kommer inte kunna välja "rätt" köpare som har erfarenhet av att flytta dylika maskiner.

Kommer tänka på hur vår hussäljare först ville sälja det flera hundra kilo tunga kassaskåpet mitt i källaren, för att sedan vilja skänka det, till att sen va tvungen att hyra in en firma som fraktade den till tippen.

Förvisso finns det större marknad för svarvar än värdelösa dokumentkassaskåp, men poängen kvarstår.
Gör dig själv en tjänst och lägg upp annonser på maskinerna i god tid.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Lägg upp en annons idag med attraktivt pris och tydlig infomation om vart den står samt att köparen ansvarar för att få ut den ur huset.

På så vis har du möjlighet att få betalt för att slippa bekymra dig om den i ett senare skede.

Det kan tillochmed vara nån här som gärna köper den om priset är rätt.

Modellnummer och bra bilder gör den såklart mer lättsåld.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Om flyttfirma anlitas för jobbet att flytta den vad kan det hela då tänkas kosta?
 
C
M MGA89 skrev:
Om flyttfirma anlitas för jobbet att flytta den vad kan det hela då tänkas kosta?
Transportfirman jag anlitade ville ha ~900 spänn/timme ink. moms för en extra gubbe för lasthjälp. Så det kan vara en indikation. Sen gissar jag att det där kan ta allt mellan 1-5 timmar beroende på förutsättningar, erfarenhet och vilka grejor de har.

Så man inser att flyttkostnaden snabbt blir en tung kostnad i dessa sammanhang om man anlitar proffs.
 
En annan sak jag kom på nu som måste lösas är att det framför ytterdörren i källaren står en gammal trasig varmvattenberedare som ej går att flyttas av mig utan köparen av svarven måste flytta den först. Fast visst den väger nog inte så mycket egentligen utan är mer otymplig.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
C
Bortskänkes mot avhämtning? 😄
 
  • Gilla
il_duce
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Bortskänkes mot avhämtning? 😄
Svarven menar du? Nej helst ser jag att den inbringar lite stålar och om någon kunnat sälja en liknande för 9000 SEK är jag glad för allt över 5000 SEK.
 
C cpalm skrev:
Transportfirman jag anlitade ville ha ~900 spänn/timme ink. moms för en extra gubbe för lasthjälp. Så det kan vara en indikation. Sen gissar jag att det där kan ta allt mellan 1-5 timmar beroende på förutsättningar, erfarenhet och vilka grejor de har.

Så man inser att flyttkostnaden snabbt blir en tung kostnad i dessa sammanhang om man anlitar proffs.
Ja men då äter ju flyttfirma upp halva svarvens värde men det kanske det är värt så är problemet ur världen sedan.
 
Redigerat:
Vet inte, är det värt 4000 att få med 2 kompisar och kämpa en kanske en hel dag, få en sur husägare på sig för att man skrapat i nåt, flytta grejer först?
Jag hade noga övervägt det och då är jag ändå den som kan stå en halv dag och greja för att bygga nåt själv för att inte behöva lägga ut några hundra 😄😄
 
M MGA89 skrev:
Ja men då äter ju flyttfirma upp halva svarven värde men det kanske det är värt så är problemet ur världen sedan.
Det är nog en sak att hitta en köpare som kan tänka sig att baxa ut svarven. Men ska man dessutom flytta mer bohag så minskar nog köpekretsen drastiskt - och betalningsviljan.

Du får nog se sanningen i vitögat, antingen gör du jobbet eller också betalar du någon annan för det. Det finns inga fria luncher.

Baxa upp en trasig VVB fixar du ju 👍.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Du får nog lov att flytta den själv eller ge bort den gratis emot att nån kommer och transporterar bort den.
Tror definitivt inte på några 800kg där, kanske hälften.

Då det handlar om en rak trappa så skulle det vara att få upp den på några hjul. Liknande vagnen som ligger under svarven men starkare. Kanske den lilla vagnen går att ha under den lättare ändan, och nått krafitgare under den tunga delen? Sen försöker du få tag i ordentliga konstruktionsfanerskivor 18-21mm från blocket, eller plywood som ni kallar det i Sverige. du kapar till och fäster i trappan med några skruv så du får en ramp. Sen åker du till biltema eller liknande och köper en liten handvinsch för båtar, kostar kanske 300kr.

Sen är det bara att fästa den i nått och vincha upp medan du har nån som styr svarven och ser till så inget går på tok. Det kan löna sig att ha nån brädbit att kasta dit som kil bakom hjulen så att det inte slutar dåligt.
 
Det första som kommer göras blir nog att sätt ut annons för svarven med notering om att köparen får ordna frakten. Därefter om ingen är villig att köpa ändras annonsen till att flyttfirma kan hjälpa till att flytta den. Tänker mig att någon aktionssajt så som typ Tradera eller den som länkas i TS får bli platsen annonsen åker ut på. Dock kan en försäljning först komma till stånd då de två just nu ej körbara bilar som står ivägen på garageuppfarten är flyttade/sålda då de annars ej går att komma förbi med svarven såvida den inte tas runt hela huset genom trädgården vilket känns onödigt omständligt.

Att organisera en flytt av åbäket på egen hand med eller utan hjälp är inget som min kunskap skulle klara av och risken för skador på både person och egendom är i så fall väldigt hög. 4-5.000 kr för flytt är ju inte mycket i sammanhanget och kan vara värt för att få bort den snabbare samt för att också få ut fastigheten till försäljning snabbare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.