Ett hur på ca 200 m2 och inte för gammalt dra ca mellan 7 -8 m3 och då får man VV på det med. Klart allt beroende på var i landet det är. Norr om Sundsvall får du nog lägga på några par m3
 
Man kan provelda ekveden och se om det kokar ut fukt i ändarna när värmen börjar komma igång. Om det gör det är veden inte torr, men lite fukt kanske man kan acceptera. Riktigt sur ved kan bilda bubblor och skum i ändarna.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ett alternativ kanske kan vara att höra om någon vill byta en kubik ek mot en kubik björk. Win -win kanske
 
J JonazThern skrev:
Hur mycket ved totalt behöver jag för att klara vintern? Svår fråga kanske, men generellt hur många kubik går det åt för en normalvinter?
Du ställde denna frågan om vedbehov, men har inte kompletterat med mera uppgifter, se inlägg #10.
 
A AndersS skrev:
Du ställde denna frågan om vedbehov, men har inte kompletterat med mera uppgifter, se inlägg #10.
Och för det ber jag dig om ursäkt. Jag har jobbat på dagarna och tagit hand om familjen på kvällarna, så inte hunnit sitta framför datorn.

Huset är byggt 1958 med 148 m2 boyta och 78 m2 biyta "som inte behöver värmas upp". Det sitter 3-glas i alla fönster och dörrarna är 15 år gamla.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J JonazThern skrev:
Och för det ber jag dig om ursäkt. Jag har jobbat på dagarna och tagit hand om familjen på kvällarna, så inte hunnit sitta framför datorn.

Huset är byggt 1958 med 148 m2 boyta och 78 m2 biyta "som inte behöver värmas upp". Det sitter 3-glas i alla fönster och dörrarna är 15 år gamla.
Minst 15m3 stjälpt barrved skulle jag ta hem, gärna det dubbla, trät mår bra av att torka nått extra år och det är fint att ligga ett par år iförväg med veden. Inget tyder på att det kommer att bli enklare eller billigare att värma sitt hus i framtiden.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Planen är, om inget händer, att vi sätter in bergvärme till sommaren så egentligen bara vinter/vår som behövs, så jag tänker att kanske 10-15 kubik kommer räcka då?
 
J JonazThern skrev:
Planen är, om inget händer, att vi sätter in bergvärme till sommaren så egentligen bara vinter/vår som behövs, så jag tänker att kanske 10-15 kubik kommer räcka då?
Har du beställt bergvärme och fått leveransvecka?
Att ha torr ved hemma så man kan värma sig och familjen åtminstånde det kommande året anser jag klokt, har man sen möjlighet att värma med värmepump till en lägre kostnad är det väl vettigt att göra det.
 
F fribygg skrev:
Har du beställt bergvärme och fått leveransvecka?
Att ha torr ved hemma så man kan värma sig och familjen åtminstånde det kommande året anser jag klokt, har man sen möjlighet att värma med värmepump till en lägre kostnad är det väl vettigt att göra det.
Nej, vi har inte beställt än. Vi tänker som många andra att ha kvar vedpannan in case of strömavbrott/storm/ryssen/utomjordingar, så att ha ved hemma är planen absolut. Jag grillar mycket (ca. 100 tillfällen/år) så använder mycket ved där också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J JonazThern skrev:
Och för det ber jag dig om ursäkt. Jag har jobbat på dagarna och tagit hand om familjen på kvällarna, så inte hunnit sitta framför datorn.

Huset är byggt 1958 med 148 m2 boyta och 78 m2 biyta "som inte behöver värmas upp". Det sitter 3-glas i alla fönster och dörrarna är 15 år gamla.
Säger 15-20 kbm beroende av isolering och vilken vinter vi får här i Småland.
Sedan beroende av panna, t.ex. gammal utan acktankar eller nyare med acktankar.
Värmer pannan varmvatten eller finns det separat vv-beredare, även hur många ni är som behöver varmvatten.
Vilken inomhustemp vill ni ha och kan ni kompromissa med lägre temp.
 
A AndersS skrev:
Säger 15-20 kbm beroende av isolering och vilken vinter vi får här i Småland.
Sedan beroende av panna, t.ex. gammal utan acktankar eller nyare med acktankar.
Värmer pannan varmvatten eller finns det separat vv-beredare, även hur många ni är som behöver varmvatten.
Vilken inomhustemp vill ni ha och kan ni kompromissa med lägre temp.
Vi är 2 vuxna och dotter på 7 månader. Vi vuxna är inte frusna, utan värmen kommer primärt vara på i dotterns rum, vardagsrum och hall (för att ev. torka kläder). Det finns 2 stycken acktankar på 750L vardera med kalmar-panna från 2005 och den värmer varmvatten.
 
J JonazThern skrev:
Nej, vi har inte beställt än. Vi tänker som många andra att ha kvar vedpannan in case of strömavbrott/storm/ryssen/utomjordingar, så att ha ved hemma är planen absolut.
Numera får man väl räkna med ett års tid från beställning till färdig installation av bergvärme?
Ta du hem så mycket torr ved som ryms på en lastbil, frakten kostar obetydligt mer för 30 än för 10m3 och du vill inte vara utan värme om varken 7 eller 13 månader.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
För de som är intresserade (varför man nu skulle vara det 😆 ) så kommer vi ta hem 10m3 till att börja med i Januari, och 10 till när priserna sjunker lite till nästa vinter "ifall att" vi inte hinner få in bergvärme.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.