Du som haft elbil i mer än ett år, hur ofta snabbladdar du?

  • Antal röster
    116
engs engs skrev:
Inte med krav på kortterminal då antar jag? Utan det är ok med kortbetalning genom app? Tänker på Tesla t.ex.
Exakt. Det behöver inte vara kortterminal, det har nästan inga.

Däremot om du laddar ner deras app, registrerar konto och efter 50 svordommar lyckas hitta ett kort som deras betaltjänst godkänner och du lyckas få igenom säker betalning för. Då kan du betala med kort och ladda.
 
Nu har jag gjort en långresa med snabbladdning. Åstorp till Stavsnäs och retur. 62 mil om man delvis undviker E4. Laddar hemma till 100% och sätter farthållaren på 93 och tar motorvägen till Värnamo. Där viker jag av mot Eksjö via Sävsjö. Planen var att toppa upp där vid en Recharge. Skulle bara slänga in 15 kWh för att ha lite marginal till Linköping. Får igång laddningen med Fortums app men när jag ska stoppa laddningen så har appen glömt att jag laddar och kan inte få stopp på den så den fick gå till bilens laddgräns som jag satt till 80%.

Vidare mot Linköping där planen var att ladda till 80% och äta lunch. Valde Tesla men får inte igång laddningen då stolpen inte känner av någon bil. Vet inte om det var fel på stolpen så jag drog vidare till en Circle K där de snabba laddarna var upptagna men en MER-stolpe var ledig. Sätter laddgränsen till 90% och går till lunchstället. Betalning via app funkar utan problem.

Kör gamla E4 till Norrköping och planen var motorvägen till Stavsjö och haka på gamla E4 där. Stullastående kö på E4 så tar mot Katrineholm. Kör fel där och kör mot Nyköping i stället för Järna. Bestämmer mig för att lusa på E4 i 93 vilket var ett misstag då det var en 4 km lång kö som rör sig i promenadtakt vid en händelse strax norr om Nyköping. Så det blev att jag tog min kaffepaus i bilen krypandes fram. Sedan en ny kö vid Lästringe. Sedan en ny kö vid bygget Västra länken. Planen var att toppa upp i Kungens kurva men när jag är i höjd med den laddstationen har jag 52% kvar så jag drog vidare mot Stavsnäs.

Vid returen laddar jag till 100% vid en 11kW dagen före avfärd. Ny app att registrera men det funkar. Kör till Järna men tröttnar på skitvägen mot Katrineholm så viker av på en väg mot Vagnhärad. Gamla E4 till Bergshammar där jag tar motorvägen till Norrköping som jag kör igenom. Där är det lite lurigt för ska man hitta gamla E4 ska man ta av mot Borgs kyrka innan man kommer till påfarten mot motorvägen. Framme i Linköping har jag drygt 50% kvar så drar vidare mot Mantorp och toppar upp hos Tesla till 80%. Hinner precis få i mig en räkmacka innan laddningen blev klar. Vidare gamla E4 mot Mjölby och därifrån till Eksjö. Samma Recharge till 80% och i och med att jag nu vet hur appen inte funkar går det problemfritt. Stationen ligger vid en Max så en burgare slank ner. Sedan hem via Värnamo men fortfarande 93 på motorvägen. Hemma med drygt 30% kvar.

Total kostnad för snabbladdning 500,54 kr. för 104 mil ger 4,81 kr/mil. Slöladdningen som var EVCore har jag ännu inte debiterats för och den gjordes 3/9. Bilens medelförbrukning knappt 1,3 kWh/mil.

Lite visdom i efterhand, jag hade nog nått Linköping utan att toppa upp och därmed klarat hela sträckan med en enda snabbladdning. Jag har skaffat en tagg från Fortum för att slippa appen. Även ett laddkort från InCharge och har registrerat ett gammalt passerkort hos Circle K. Ett gammalt reskort från Skånetrafiken har jag registrerat hos OKQ8. Ett kort från MER är på väg. IONITY tar jag inte i med tång. Som det ser ut nu med denna röran verkar taggar och laddkort vara smidigast.

Hittade även ett gammalt utgånget Mastercard med spärrat nummer. Det gick att registrera med Circle K som laddkort.
 
R Robert-san01 skrev:
Korrekt. Det är en Svensk överenskommelse.

[länk]
Jag tror faktiskt (Killgissar) att EU bestämelsen är mer långtgående än den där Svenska riktlinjerna, tex så har de nya Tesla V4 display och kortläsare.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
engs
Laddade i Markaryd idag på Tesla, gott om plats. Det är en Allego station precis bredvid.
Såg det var rätt mycket folk där, så kollade upp priserna. Kanske hade jag missat något.

Allego kan man ladda med en uppsjö kort men billigast är Ellie Free 8:33, kanske närmar sig 7:50 med Ellie Highway abb och man kör halvmycket.

Tesla Drop In 5:55 / Member 4:10.

Är det folk med äldre abb som fortfarande gäller. Eller finns det några abb man inte ser på ChargeFinder jag missat?

Betalar folk 50% mer av ren ignorans?
Har svårt att tro samma prisdiff skulle kunna hända med bensin/diesel med två mackar bredvid varandra.
 
engs
Räknat lite på oktober månads laddningskostnad kontra milersättning.
Det är lite besvärligt då jag inte har koll på privatkörningen, bara tjänstemilen.
Men har inte gjort några längre resor privat under oktober så all snabbladdning härör från tjänsteresor.

Tesla: (medlemspris).
258 kWh till ett snittpris på 3,71

Ellie: (ej annat än gratisabb).
158 kWh till ett snittpris på 5,48

Hemmaladdning. (Snittpris inkluderar nätöverföring och energiskatt)
300 kWh till ett snittpris på 1,24

240 mil i tjänsten med en milersättning om 21,5.
Allt över 9,5 skattas så räknar med 50% där. Dvs 15,5 kvar
240 * 15,5 = 3720:-

Total kostnad ink. privatkörning: 2200:-

3720 - 2200 - 129 = 1390 + "gratis" privatmil.
129 ovan är teslas medlemskostnad för icke teslaägare. Glömde ta med den på snittkostnaden ovan så la med den på slutet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
engs
Även om Tesla har bästa laddnätverket har de några rejäla svarta hål även i befolkningstäta delar.
I vilket fall för de som är öppna för alla EV-bilar, kanske missar sådana som är Tesla only då jag sorterar bort de.

Jag fattar att Superchargers är tänkt för långkörning, och de antar man kan långsamladda i städerna, men det är inte alltid möjligt eller önskvärt.

Sthlm - En laddstation i Nacka, är det allt? Är det rusningstrafik och man inte har ärende åt det håller är det inte direkt nästgårds om man ska till nått utefter E4an. Det saknas verkligen ett helt gäng utefter E4an åt båda håll runt sthlm.
Runt typ Södertälje och Sollentuna, sen en i Nyköping vore guld.

Den närmsta söderut utefter E4an är i Norrköping och den är onödigt krånglig ta sig till och framförallt tillbaka ut om det är rusning. (Hela det vägområdet är kasst / felkonstruerat).

Malmö - Helt soprent på Superchargers runt Malmö? Tror det finns en Tesla only i Lödde eller så men det borde finns en-två utefter E6'an. Korsningen E6 - E65 vore lämpligt, sen någonstans mot Lund.

Gbg - En station i Långeberg eller vad det nu heter? Helt avsides om man rör sig runt E6, 40, E20.
Allra minst borde de ha en runt E6-40.
 
D
engs engs skrev:
Även om Tesla har bästa laddnätverket har de några rejäla svarta hål även i befolkningstäta delar.
I vilket fall för de som är öppna för att a EV-bilar, kanske missar sådana som är Tesla only då jag sorterar bort de.

Jag fattar att Superchargers är tänkt för långkörning, och de antar man kan långsamladda i städerna, men det är inte alltid möjligt eller önskvärt.

Sthlm - En laddstation i Nacka, är det allt? Är det rusningstrafik och man inte har ärende åt det håller är det inte direkt nästgårds om man ska till nått utefter E4an. Det saknas verkligen ett helt gäng utefter E4an åt båda håll runt sthlm.
Runt typ Södertälje och Sollentuna, sen en i Nyköping vore guld.

Den närmsta söderut utefter E4an är i Norrköping och den är onödigt krånglig ta sig till och framförallt tillbaka ut om det är rusning. (Hela det vägområdet är kasst / felkonstruerat).

Malmö - Helt soprent på Superchargers runt Malmö? Tror det finns en Tesla only i Lödde eller så men det borde finns en-två utefter E6'an. Korsningen E6 - E65 vore lämpligt, sen någonstans mot Lund.

Gbg - En station i Långeberg eller vad det nu heter? Helt avsides om man rör sig runt E6, 40, E20.
Allra minst borde de ha en runt E6-40.
De har publicerat planer på stationer i städerna men som du säger så är inte Teslas laddstrategi sådan att de egentligen är motiverade, de skiljer ju på destination och snabbladdning, det passar deras produkter och det återstår väl att se hur de utvecklar laddkonceptet framöver.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
engs engs skrev:
Sthlm - En laddstation i Nacka, är det allt? Är det rusningstrafik och man inte har ärende åt det håller är det inte direkt nästgårds om man ska till nått utefter E4an. Det saknas verkligen ett helt gäng utefter E4an åt båda håll runt sthlm.
Runt typ Södertälje och Sollentuna, sen en i Nyköping vore guld.
De har typ det du frågar efter, men som du är inne på – bara för Teslaägare.

Det finns en i Sollentuna som är så högt belagd att det emellanåt blir handgemäng mellan taxiförarma som köar där.

Det finns en i Sillekrog (norr om Nyköping; bara södergående, men det finns en smitväg).

Så det är absolut underutbyggt, och de vet uppenbarligen om det eftersom dessa två bara är för Teslaägare.

Jag tror att det delvis beror på underutbyggt elnät. De får helt enkelt inte mycket nog kräm från nätbolaget. Det är delvis en gissning, men i Sillekrog vet jag att det är så. Där fick OKQ8 en liten nätanslutning efter Tesla och var tvungna att installera stora batterier för att kunna ge kunderna den kräm de behöver även om de själva inte får tillräckligt från nätleverantören.

Nån borde ha byggt ett kärnkraftverk utanför Norrköping för länge sen! 😉
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nån borde ha byggt ett kärnkraftverk utanför Norrköping för länge sen! 😉
Dags att döpa om till Teslaverk..? 😉
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
engs
ChargeFinder är en utmärkt app men saknar en funktion: Kunna filtrera på pris.

T.ex. kunna sätta ett maxpris på 4:- / kWh för att sortera ut riktiga guldkorn.

Går att sortera ut gratis laddare men de är så sällsynta nu så känns meningslöst.

Så tänkte om man kanske kan sammanställa lite mindre oberoende ladd-mackar eller lokala kedjor här som folk hittar. Med bra pris eller andra fördelar. Samt kul kunna stödja dessa isf de stora drakarna bara. Ökad konkurrens är alltid bra.

Kan börja med Ljungby Elservice. De ska ha 4 CCS (samt några andra, chademo tror jag) enligt chargefinder men har för mig jag såg tre varav en var defekt. Så det är viss chansning för kö samt att det ligger mitt emellan de båda infarterna till Ljungby så viss omväg. Annan nackdel är att man inte kan se status på laddarna i ChargeFinder.

Men de tar 3:90 / kWh. Samt har ett enklare (automatkaffe o delikato-sortiment typ) café, fikarum, toa etc.

Betalning med kontokort.

Fick väldigt bra fart på laddningen där.
 
Redigerat:
Snabbladdade på höstlovet för första gången. Bilen har 360km specad räckvidd och resan vad 21mil. För att slippa fjösa i 80 sista motorvägsmilen laddade jag 6minuter/39-51%. Kom bara upp i 60kw (bilen skall ta 80kw där enligt laddkurvan) och det tog nästan lika lång tid att komma igång/avsluta som att ladda. 9kr/kw ger en milkostnad på 18kr.

Sammanfattningsvis är jag kanske lite besviken. Visst, det går fort att fylla litegrann och det kan vara bra med ett stopp. Men för att ersätta familjebilen (bensin) med en elbil skulle jag vilja ha betydligt längre räckvidd.
 
Attitudeswe
D Dsl skrev:
Snabbladdade på höstlovet för första gången. Bilen har 360km specad räckvidd och resan vad 21mil. För att slippa fjösa i 80 sista motorvägsmilen laddade jag 6minuter/39-51%. Kom bara upp i 60kw (bilen skall ta 80kw där enligt laddkurvan) och det tog nästan lika lång tid att komma igång/avsluta som att ladda. 9kr/kw ger en milkostnad på 18kr.

Sammanfattningsvis är jag kanske lite besviken. Visst, det går fort att fylla litegrann och det kan vara bra med ett stopp. Men för att ersätta familjebilen (bensin) med en elbil skulle jag vilja ha betydligt längre räckvidd.
Hade du laddat på tesla vid 15% så hade du nog nått dina 60kW (minst) och till en human kostnad på 3:60.

Att komma fram med mer än 15% är onödigt. Fastnar man i köer går det ju åt mindre el. Fastnar man i snödriva går det väl åt 3kWh/h medan man väntar på bärgare
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Snabbladdade på höstlovet för första gången. Bilen har 360km specad räckvidd och resan vad 21mil. För att slippa fjösa i 80 sista motorvägsmilen laddade jag 6minuter/39-51%. Kom bara upp i 60kw (bilen skall ta 80kw där enligt laddkurvan) och det tog nästan lika lång tid att komma igång/avsluta som att ladda. 9kr/kw ger en milkostnad på 18kr.

Sammanfattningsvis är jag kanske lite besviken. Visst, det går fort att fylla litegrann och det kan vara bra med ett stopp. Men för att ersätta familjebilen (bensin) med en elbil skulle jag vilja ha betydligt längre räckvid
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hade du laddat på tesla vid 15% så hade du nog nått dina 60kW (minst) och till en human kostnad på 3:60.

Att komma fram med mer än 15% är onödigt. Fastnar man i köer går det ju åt mindre el. Fastnar man i snödriva går det väl åt 3kWh/h medan man väntar på bärgare
Nja, inte 3kw för att hålla värmen i kupén. Kanske 0,5kw?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.